Zakaj so novi evropski predpisi o političnem oglaševanju pomembni
Digitalne tehnologije so na področju političnega oglaševanja povzročile velike spremembe, ki bi lahko, če ne bodo ustrezno urejene, škodile demokraciji.
Uporaba spletnega političnega oglaševanja je v porastu in pomembno vpliva na dojemanje političnih strank in kandidatov, še posebej pred volitvami.
Digitalne tehnologije in družbena omrežja so popolnoma spremenila način političnih kampanj, saj lahko politiki svoje volivce dosežejo hitro, relativno poceni in v velikem dosegu.
To lahko omogoči, da je slišanih več glasov. Vendar pa so nove tehnologije pogosto zlorabljene za širjenje dezinformacij, za drobljenje politične razprave in manipulacijo volivcev z namenom, da se vpliva na volitve.
Neustrezna uporaba tehnologij
Vse večje možnosti in izzivi masovnih podatkov imajo veliko vlogo. Ko ljudje uporabljajo platforme družbenih omrežij in drugih ponudnikov digitalnih storitev, te lahko zbirajo osebne podatke. Zbrani podatki lahko služijo za opredeljevanje preferenc, življenjskih slogov in interesov posameznikov in posledično omogočijo mikrociljanje.
Zlonamerni akterji lahko z uporabo mikrociljanja dosežejo različne skupine in prilagodijo sporočilo njihovim lastnostim. Pogosto v to vpletajo čustveno manipulacijo in dezinformacije.
Microciljanje lahko prispeva tudi k ustvarjanju spletnih odmevnih komor, v katerih so ljudje izpostavljeni le enemu tipu informacij, kar izkrivlja njihovo dojemanje javne razprave.
Obravnava občutljivih osebnih podatkov za oglaševalske prakse, kot je mikrociljanje, lahko omejuje dostop uporabnikov do objektivnih, preglednih in pluralističnih informacij.
Zakaj mora biti politično oglaševanje pregledno
Prihaja tudi do zmede, namerne ali ne, kdo je za objavljenimi vsebinami. Denimo, nekaj, kar je videti kot nevtralna informacija, je lahko dejansko lahko sponzorirano s strani druge države, ki poskuša vplivati na volitve. Zato morajo ljudje vedeti, kdo stoji za vsebino vsakega političnega oglasa
Novi predpisi o političnem oglaševanju
Parlament je februarja 2024 sprejel nove predpise o preglednosti političnega oglaševanja. Namen predpisov je ponovno vzpostaviti integriteto volilnih kampanj ter boj proti dezinformacijam in tujemu vmešavanju.
V skladu z uredbo morajo biti politični oglasi jasno označeni, da bodo državljani vedeli, čemu so ciljani, kdo je plačnik oglasa, koliko so oglaševalci plačali in na kateri referendum oziroma volitve se oglas nanaša.
Novi predpisi dovoljujejo, da so uporabniki ciljani samo, če ti privolijo, da se njihovi osebni podatki zbirajo. Nekatere kategorije osebnih podatkov (na primer etnična in verska pripadnost ter spolna usmerjenost) in podatki mladoletnih oseb ne smejo biti uporabljeni.
Prav tako bodo oglasi iz držav izven EU prepovedani tri mesece pred volitvami.
Poročevalec Sandro Gozi (Renew, Francija) pravi: "Danes sprejeti predpisi imajo ključno vlogo pri pomoči državljanom, da lahko razločijo, kdo je za političnim sporočilom, in gredo na volišča informirani. Ker se bližajo evropske volitve, želimo, da začnejo vse večje spletne platforme v najkrajšem možnem času uvajati predpise in omogočijo, da digitalno okolje ostane varno mesto za deljenje političnih idej in mnenj."
Zaščita svobode izražanja
Predpisi se ne nanašajo na vsebino oglasa, temveč na to, kako so oglasi prikazani uporabnikom.
Prav tako se ne nanašajo na sporočila, ki niso sponzorirana. Novi predpisi ne vplivajo na osebne poglede ter politična mnenja, sporočila in obvestila kandidatov ali informativne kampanje s strani uradnih državnih virov in EU.
Preberite več o političnem oglaševanju in novih predpisih za odpravo zlorab.
Ostali predpisi za boljše spletno okolje
Predpisi o političnem oglaševanju so del širših prizadevanj EU za urejanje digitalnega prostora tako, da lahko uporabniki uživajo v varnejšem in pravičnejšem digitalnem okolju.
Evropski parlament je leta 2022 sprejel akt o digitalnih storitvah in akt o digitalnih trgih za zagotovitev enakih digitalnih pogojev in večji nadzor ljudi nad vsebino, ki jo vidijo na spletu.
Več o političnem oglaševanju
- Na kratko: naproti novim pravilom o preglednosti in ciljanju političnega oglaševanja
- Na kratko: urejanje političnega oglaševanja (Služba Evropskega parlamenta za raziskave, februar 2023)
-
Oglejte si tiskovno konferenco o končnemu glasovanju o predpisih za preglednost in ciljanje političnega oglaševanja
odpre se v novem oknu