Novi evropski predpisi za bolj trajnostne in etične baterije

Baterije postajajo strateška dobrina in Evropski parlament pripravlja nove predpise, ki bodo urejali okoljske, etične in družbene vidike.

Na evropskih cestah naj bi bilo do leta 2030 vsaj 30 milijonov električnih vozil z ničelnimi izpusti. Električni avtomobili naj bi bistveno zmanjšali izpuste toplogrednih plinov, imajo pa pomanjkljivost: potrebujejo baterije.

Parlament je 14. junija 2023 sprejel posodobitev direktive EU o baterijah in zagotovil, da se lahko baterije po koncu uporabe preoblikuje, predela ali reciklira.

Predlog je povezan z akcijskim načrtom EU za krožno gospodarstvo in evropsko industrijsko strategijo. Namen predloga je upravljati s celotnim življenjskim krogom baterij, od oblikovanja do porabe in reciklaže v nove izdelke.

Svet mora posodobitev direktive uradno sprejeti, nato pa bodo predpisi nemudoma začeli veljati. Tako bodo baterije bolj trajnostne, zmogljive in trpežne.

Kako so baterije kategorizirane v razrede?


Evropski poslanci so pozvali k vpeljavi novih kategorij baterij za "lahka prevozna sredstva”, kot so električna kolesa in električni skiroji, ki jih ljudje vse več uporabljajo. Nova kategorija bi dopolnila dosedanje razrede: prenosne, avtomobilske in industrijske baterije.

Infografika kaže štiri različne kategorije baterij v EU: avtomobilske, za laheke načine prevoza, industrijske in prenosne
Baterije, dostopne v EU

Baterije: strateški trg za EU


Globalno povpraševanje po baterijah naj bi bilo do leta 2030 14-krat višje kot danes. Evropski trg bi lahko pomenil 17 odstotkov svetovnega povpraševanja. Spremembe se večinoma odvijajo zaradi razvoja digitalnega gospodarstva ter sprememb na področju obnovljive energije in mobilnosti z nizkimi izpusti. Zaradi povečanja uporabe električnih vozil, ki uporabljajo baterije, bo ta trg strateškega pomena na globalni ravni.

Omejevanje izpustov ogljika


Baterije bodo morale biti opremljene z nalepko, na kateri bo označen njihov ogljični odtis, da bo njihov okoljski odtis bolj pregleden. To bo obvezno za baterije za električne avtomobile, baterije za lahka vozila in industrijske baterije, ki se lahko ponovno napolnijo in imajo kapaciteto nad 2 kWh. Označba bo krila celotno življenjsko dobo baterije in zagotovila, da baterije vsebujejo minimalno stopnjo določenih surovin.

Izzivi s kritičnimi surovinami baterij


Proizvodnja baterij je precej odvisna od uvoza kritičnih surovin, predvsem kobalta, litija in mangana, ki imajo pomemben vpliv na okolje in družbo.

Novi predpisi bodo od proizvajalcev baterij zahtevali primerno skrbnost, saj so človekove pravice pri pridobivanju teh kritičnih surovin pogosto kršene. Izpolnjevati bodo morali okoljevarstvene in družbene zahteve pri pridobivanju, predelavi in trgovanju s kritičnimi in sekundarnimi surovinami. Vsi gospodarstveniki, ki prodajajo baterije na trgu EU, z izjemo malih in srednjih podjetij bodo morali razviti in uvesti politiko primerne skrbnosti.

Infografika o povečevanju povpraševanja po baterijah in električnih avtomobilih ter pričakovano pvečanje potreb po surovinah, potrebnih za električna vozila in shranjevanje energije
Baterije in trajnost

Več recikliranja baterij


Skoraj polovica (47 odstotkov) vseh prenosnih baterij in akumulatorjev, ki je bila prodana v EU, je bila v letu 2020 zbrana za reciklažo. Obstajajo različne metode recikliranja za vsako baterijo, saj potrebujejo za izdelavo različne kovine in spojine.

Novi predpisi vsebujejo strožje cilje za zbiranje prenosnih baterij (45 odstotkov do leta 2023, 63 odstotkov do leta 2027 in 73 odstotkov do leta 2030) in za zbiranje baterij za lahka vozila (51 odstotkov do leta 2028 in 61 odstotkov do leta 2031).

Prav tako bi morali biti vsi odpadki baterij za lahka vozila, baterij za avtomobile, baterij za električna vozila in industrijskih baterij zbrani za končne uporabnike brez dodatnih stroškov, ne glede na naravo, kemijsko sestavo, stanje, znamko ali izvor izdelka.

V skladu z novimi pravili je treba v novih baterijah ponovno uporabiti minimalne količine predelanega kobalta (16 odstotkov), svinca (85 odstotkov), litija (6 odstotkov) in niklja (6 odstotkov) iz proizvodnih in potrošniških odpadkov.

Lažje odstranjevanje in menjava baterij


Namen novih predpisov je, da bo baterije lažje odstraniti in zamenjati, istočasno pa bodo potrošniki bolje informirani. Prenosne baterije v napravah morajo biti zasnovane tako, da jih lahko uporabniki z lahkoto odstranijo in zamenjajo. Ta zahteva bo postala obvezna tri leta in pol po začetku veljave predpisov. Več informacij bo na voljo o kapaciteti, zmogljivosti, vzdržljivosti, kemijski sestavi baterije. Prav tako pa bo na voljo simbol za "ločeno zbiranje".



Več o krožnem gospodarstvu


Sorodni članki