Podatki o izpustih toplogrednih plinov ladij in letal: infografika
Izpusti toplogrednih plinov mednarodnega letalskega in ladijskega prometa v zadnjih treh desetletjih hitro rastejo. Več izveste v naši infografiki.
Letalski in ladijski promet prispevata le po okoli 4 odstotke celotnih izpustov toplogrednih plinov v EU, a ta dva sektorja predstavljata najhitreje rastoči kategoriji izpustov izpustov, ki prispevajo k podnebnim spremembam.
K temu pripomore rast prometa zaradi vse večjega števila potnikov (letalstvo) in tovora (ladje). Evropski in svetovni ukrepi za zmanjševanje škodljivih izpustov toplogrednih plinov so ta dva hitro rastoča prometna sektorja sicer zajeli šele pred kratkim.
Cilj EU je celotne izpuste v EU zmanjšati za 55 odstotkov do leta 2030 in do leta 2050 doseči podnebno nevtralnost. Evropski parlament obravnava predloge, katerih namen je zmanjšati izpuste letal in ladij. Med njimi so vključitev ladijskega prometa v shemo trgovanja z izpusti, revizija sheme za letalstvo in predlogi za bolj trajnostna goriva za letala in ladje.
Najhitrejša rast izpustov: ladje in letala
Do leta 2019 so se izpusti mednarodnega letalskega prometa povečali za 146 odstotkov v primerjavi z letom 1990, izpusti mednarodnega ladijskega prometa pa za 34 odstotkov. Ta dva načina prevoza sta zabeležila tudi največjo rast v sektorju prometa, ki je sicer edini sektor v EU, v katerem so se izpusti od leta 1990 do danes povečali.
Leta 2020 so se izpusti v obeh sektorjih bistveno zmanjšali zaradi omejitev, povezanih s pandemijo covida-19. Kot kaže pa je bil padec le začasen in izpusti bodo najverjetneje še naraščali.
Več potnikov in trgovine pomeni več prometa
Izpusti toplogrednih plinov iz ladij in letal so v veliki meri odvisni od rasti prometa. Število letalskih potnikov v EU od leta 1993 vztrajno raste, prav tako pa se je v zadnjih treh desetletjih znatno povečal obseg ladijskega prometa.
Število letalskih potnikov se je leta 2020 zmanjšalo za 73,3 odstotka v primerjavi z letom 2019, s sproščanjem omejitev, povezanih s covidom-19, pa število že spet raste.
Vse večji okoljevarstveni pomisleki bi lahko ljudi spodbudili, da bodo bolj pozorni na ogljični odtis, ki ga puščajo prevozna sredstva. Trenutno o tem razmišlja le desetina ljudi, pravi raziskava Eurobarometer. Če vas zanima, kakšen ogljični odtis bo pustila vaša naslednja pot z letalom, lahko to enostavno izračunate s spletno aplikacijo.