Euroopa Parlament kiidab heaks rohelisemad teemaksureeglid

Euroopa Parlament on heaks kiitnud kaubaveokitele kehtivad uued kauguspõhised teemaksureeglid, mis aitavad vähendada CO2-heiteid.

Ülaltvaade tiheda liiklusega tollipunktile, kus paljud autod ootavad järjekorras, et maksta kiirteetasu.
Muudatused “Eurovinjeti” õigusaktis muudavad praegused kaubikutele kehtivad ajapõhised tasud kauguspõhise tasuga.

Euroopa Parlament kiitis 17. veebruaril heaks raskete kaubaveokite maksustamise reeglite muudatused. Muudatused “Eurovinjeti” õigusaktis muudavad praegused kaubikutele kehtivad

ajapõhised tasud kauguspõhise tasuga.


Maksustades läbitud kilomeetrite alusel, kajastab süsteem paremini „reostajad maksvad” põhimõtet, mis on ELi keskkonnapoliitika keskmes ning mille kohaselt need, kes keskkonda kahjustavad, peavad kulude katteks ka tasu maksma.


Muudatused kooskõlastavad teemaksusüsteemid üle ELi ning aitavad rahastada teedetaristut, vähendades samas ummikuid ja aidates saavutada kliimaeesmärke.


Kaheksa aasta jooksul, mil reeglid kehtima hakkavad (s.o 2030), kaovad järk-järgult rasketele kaubaveokitele kehtivad ajapõhised kasutajatasud (vinjetid) ja need asendatakse kauguspõhise tolliga Euroopa põhilisel teedevõrgustikul - üleeuroopalise võrgustiku (TEN-T) teedel.

Mõned erandid ja võimalus kombineeritud süsteemiks on lubatud ning liikmesriigid saavad jätkata vinjettide kasutamist oma teedevõrgustike teistel teedel.

Teised muudatused:

- teemaksud kaubikutele ja kergetele tarbesõidukitele sõltuvad süsinikuheidetest ja/või sõiduki keskkonnasuutlikkusest, et julgustada keskkonnasõbralikemate sõidukite kasutamist.

- maksureeglid kehtivad mitte ainult rasketele kaubaveokitele, mis kaaluvad rohkem kui 12 tonni, vaid ka veoautodele, bussidele, sõiduautodele ja kaubikutele. Kui ELi riigid otsustavad neid sõidukeid maksustada, saavad nad kasutada tolli- või vinjetisüsteemi.

- kasutusele võetakse hinna ülempiir lühiajalistele sõiduautodele kehtivatele vinjettidele; läbisõidul olevad reisijad peavad saama kasutada ühepäevalisi vinjette.

- on võimalus võtta kasutusele kõikidele sõidukitele kehtiv ummikumaks, millest saadud tulu kasutatakse ummikuprobleemide lahendamiseks.

Liikmesriigid on vabad rakendama erinevaid makse erinevatele sõidukikategooriatele, näiteks võivad nad otsustada busse üldse mitte maksustada.

Kui teedetransport arvestatakse tuleviku süsiniku hinnakujundusmehhanismi hulka, siis need reeglid enam ei kehti, et vältida kahekordset maksustamist.

Taust ja järgmised sammud

 

ELi riigid otsustavad, kas võtta teemaks kasutusele või mitte, kuid kui nad seda rakendavad, siis peab see vastama uutele reeglitele, et elimineerida konkurentsi moonutamine teedetranspordis.

Neil on kaks aastat, et muuta uued reeglid riiklikeks seadusteks.