K�zben megtal�ltam az interneten, Appel Eski a kajakom neve, �s val�ban n�met, M�ncheni.
Hogy ne legyen teljesen OFF a n�met f�rumok szerint ki-ki mennek (ok ink�bb mentek m�lt id�ben, hisz 40 �ves kajak) vele a Nordsee-re is, vagyis tengeri haszn�latra is megfelel.
Olyan messze nem fogom elvinni, de tavasszal megmutatom neki a Dun�t :-)
2db 240-es �s egy r�videbb k�z�ps� r�szre lehet bontani.
Dunabogd�nyban �rulta egy nagyon szimpatikus v�zit�r�z�. � egy�bk�nt az�rt nem haszn�lta, mert a felf�jhat�kat sokkal jobban szereti. (Azt nyiv�n nem kell f�l �r�t csavarozni indul�s el�tt + felsz�ll vele a buszra/vonatra)
A kajak elvileg n�met gy�rtm�ny, de kor�bban m�g nem l�ttam ilyet. Igaz�b�l ez�rt osztom meg, mert egy el�g ritka t�pus, �rdekess�g.
Igazs�g szerint tavaszig m�r nem pr�b�lom ki, de ha �rdekel b�rkit, tavasszal meg�rom milyen.
Magam nagy rem�nyeket f�z�k hozz�, hogy el�g stabil �s hogy felfel� is tudok vele a Dun�n haladni.
Nekem mindig is felf�jhat�m volt, nagynyom�s� p�r �v �ta van, rendszeresen evezek vele foly�n is, tengeren is. 4,7 m hossz�, pap�ron tengeri kajak. Valamivel biztosan lassabb, mint a merev kajakok, de a hagyom�nyos, duci felf�jhat�n�l sokkal-sokkal gyorsabb �s dinamikusabb. �s azt is elhiszem, hogy valamivel labilisabb, instabilabb, mint a merev, de �rz�sem szerint ebben sincs nagy k�l�nbs�g... A t�v, hogy tengeren mekkor�t �rdemes tervezni vele, szerintem alapvet�en az er�nl�tt�l �s att�l a s�lyt�l f�gg, amit cipel�nk vele. �n nyaranta visszat�r�en csin�lom azt, hogy a partr�l - mer�legesen r� - elevezek 10-15 km-re l�v� ilyen-olyan kis szigetekre (azt�n ott kalandozgatva t�bbhetes t�r�ra), j� sok cuccal, adott esetben mondjuk 50 liter iv�v�zzel �s k�t heti �lelemmel inkluz�ve. M�rmint t�bbek k�zt egy macsk�n (miau), egy kempingasztalon �s k�t k.sz�ken fel�l, de van m�g ezer m�s dolog is n�lam. Ez �gy nekem kb. h�rom �r�s lap�tol�s. Ezt persze mindig nyugodt v�zen teszem, amikor nincs k�l�n�sebb sz�l, �gy nagyobb hull�mok sem. �resen egy�bk�nt tal�n k�tszer gyorsabb vagyok, mint a fenti m�don telepakolva.
Amit �rnak alattam, hogy a drop stitch kajak t�ls�gosan kil�g a v�z szintj�b�l, �s �gy nagyon �rz�keny a sz�lre: nekem alul mindig ott van a szkeg, sz�val tal�n ennek k�sz�nhet�en is, de ilyet m�g nem tapasztaltam �s szerintem ha egy�ltal�n, ez csak akkor lehet probl�ma, ha t�l nagy a sz�l - de akkor m�r a hull�mok is nagyok, tarajosak, viszont olyan hull�mz�sban eleve nem kajakozik, pl�ne nem t�rakajakozik az ember, mert ilyen szinten az�rt figyeli az el�rejelz�seket... :p A m�sik, hogy "kilyukadhat" a kajak. M�gis, mi a fen�t�l lyukadna ki a ny�lt v�zen? Engem, pontosabban a kajakot egyszer viharban �s s�t�tben a baszomnagy hull�mok m�r hozz�v�gt�k egy betonst�ghez, �gy, hogy t�bbhetes t�r�r�l, telipakolva �rkeztem akkor meg, �s m�g akkor sem lett semmi baja a haj�nak (�n a kajakt�l m�r f�ggetlenedve v�g�dtam a betonnak, az evez�t, az asztalt, a sz�keket �s p�r apr�s�got pedig �r�kre elvitte a v�z, de ez itt mindegy, csak �rz�keltetni pr�b�lom azt az er�t). K�l�nben is h�rom kamr�s, teh�t ha a v�zen az egyik m�gis elkezdene ereszteni valami�rt, a m�sik kett� m�g fenntartja mag�t emberest�l, cuccostul...
�n haszn�ltam Advanced Elements AdvancedFrame -et 3-4 �vig , tal�n m�g itt s �rtam r�la t�n 2008 k�rny�l�n . Ez nem a dropstich-es padl�s volt hanrm egy alum�nium merev�t� volt az als� gerince. azzal sz�pen lehetett egyenesen menni . Tengeren is haszn�ltam t�bbsz�r 10 - 15 km-t . Ami j� volt benne , hogy elf�rt a csomagtar�ban . T�bb l�gkamr�s volt , kamra a kamr�ban , ha k�ls� leeresztett a bels� m�g fenntartott . Akkor adtam el mikor a duna k�zep�n m�sodszor elkezdett ereszteni alattam . Decathlonost nem ismerem , de az nem a raftingra haszn�lhat� abban biztos vagyok . Ha nagyon hordozhat� kellene akkor ink�bb faltbootra vagy az Oru kajak f�le �sszehajthat�ra szavazn�k . A tengerikajak. hu -s csapat uj-gine�ig szokta vinni - k�rdezd meg �ket mit haszn�lnak. De lehet hogy a rep�l�t�ri plusz s�ly sz�ll�t�si �r�b�l helysz�nen is tudsz b�relni ....
Nekem nem Decathlonos drop-stitch haj�m van, de tal�n nem k�l�nb�znek egym�st�l annyira.
Ak�rmilyen j�l n�znek ki a rekl�m vide�k, �n tengerre nem menn�k vele. A drop-stitch haj�k eleve instabilabbak a merevekn�l, m�sr�szt sz�lben gyakorlatilag vitorlak�nt viselkednek, annyira kil�gnak a v�zb�l. Amikor el�sz�r kipr�b�ltuk a saj�t 2 szem�lyes�nket(!) a Boden-tavon, konkr�tan att�l f�ltem, hogy kijutunk-e vele a 20 m�terre l�v� partra. Egy szkeg ezen biztosan sokat seg�t, de semmik�pp sem lesz olyan, mint egy merev fal�. A m�sik dolog, ami�rt t�l b�tornak gondollak, az a s�r�l�kenys�ge. Ha b�rmi okb�l kilyukad �s messze a part, az nem vicces. Persze, lehet, hogy �n egy k�l�n�sen rossz darabot fogtam ki, de az eny�m egyszercsak az RSD-n adta meg mag�t. A vizen pump�lva siker�lt m�g menni vele kb. 5km-t, azt�n hazament�nk H�V-vel; egy ny�ri napon ez belef�r, de nagy vizen nagyon f�ln�k. Mai eszemmel (�s ha sok p�nzem lenne) akkor ink�bb a Pakayak fel� menn�k, ha sz�ll�that� haj�t akarn�k. Vagy egy Advanced Elements-et; b�r a virsli oldala nem n�z ki szexin, �s nyilv�n tengerre lass� is, de ha a rafting haj�k b�rj�k azt a gy�r�d�st, akkor val�sz�n�leg m�shol sem megy t�nkre.
Rendszeresen t�r�zok az Adri�n tengeri kajakkal, most egy 3 szem�lyes Liker -em van, nagyon gyors �s biztons�gos. Arra gondoltam, veszek valami rep�l�n sz�ll�that� kajakot is. A Decathlonos nagynyom�s� pump�s kajak el�g j� �rban van (300eFt) �s el�g korrekt szerkezetnek l�tszik. Van tapasztalata valakinek mennyivel lassabb ez egy PE kajakn�l? Mekkora t�vokban lehet vele tervezni tengeren?
Tengeren haszn�ljuk, ny�lt vizen, ritk�n nyugodt a v�z. Az egyik kajak �gy is nagyon kezes, j�l tartja az ir�nyt, a m�sik rudder n�lk�l kifordul balra, csak evez�ssel korm�nylap�t n�lk�l nem tudom egyenesben tartani. Egy profinak biztos ez is menne, de �n nem vagyok az. A korm�nylap�ttal kezdem megszokni viszont, be�ll�tottam a ped�lokat, �s tegnap m�r eg�sz sokat mentem vele minden k�nyelmetlens�g n�lk�l. Az�rt j� lenne, ha korm�nylap�t n�lk�l is tudn�k menni vele.
Amelyik kajaknak van egyenesfut�sa, arra kev�sb� jellemz� az ilyen elh�z�s. A szkeg seg�t a probl�m�n, ahogy a korm�ny is, de ha sz�ks�g van b�rmelyikre is egy folyami evez�skor, akkor a gond az evez�sben keresend�.
Evezz 20-30 Km-t korm�ny �s szkeg n�lk�l �gy, hogy figyelsz r�, hogy egyenesen menj.
Gondolhatunk rendszersz�nt� hib�ra gy�rt�sn�l, vagy hogy rendszeresen jobbra d�ntve teszik ki a kajakot az �zletek. Ak�rhogy is a jobbkezeseknek rendszeresen balra g�rbe kajak jut.
Persze lehet, hogy a jobb kez�k er�sebb... (�rdemes visszaolvasni, ez sokszer felmer�lt m�r, de g�rbes�get nem tudom siker�lt-e valaha kim�rni.)