Nem is biztos, hogy j�l j�rn�l. A '70-es �vek elej�n p�r �vet leh�ztam m�szerfejleszt�sen. PCM berendez�sek vizsg�lat�hoz csin�ltunk c�lm�szereket. A koll�ga, akinek a wobblert elmagyar�ztad, szint�n nem ma kelt ki a toj�sb�l...
Igen, ez teljesen logikusan hangzik. Nem tudom mi�rt �gy alak�tott�k ki. Ezt kell elfogadnunk. Tal�n egy f�l digitet megtakar�tottak, ha az utols� karakter 0 vagy 5 lehet csak. De ennek a mai vil�gban nem l�tok re�lis haszn�t.
Nincs avval nagy baj. A volt 25-�s "kerek frekik" maradtak amik voltak. �gy is h�vj�k �ket. 133.0, 125.5 pl.
K�z�j�k ker�ltek be az �j, harmadolt frekik. A sok sz�mjegy miatt a val�di frekit nem lehet ki�rni, ez�rt m�r "csatorn�t" mondanak. �gy kicsit �tmegy lassan a k�ztudatba. Pl. Buda�rs volt 124.500. Lett bel�le 124.51. Azt m�r csak a bennfentesek tudj�k, hogy ez a val�s�gban 124.50833-at takar.
Sajnos musz�j volt a plusz sok csatorna. A vil�g boldogabbik fel�n m�r kezelhetetlen volt a kev�s freki/csatorna.
Tekintve, hogy egy vitorla is sim�n elhallik 100 km-re. �gy azonos freki csak 200 km-el od�bb lehetne. El�g megn�zni egy Frankfurt k�rzet�t. Egym�sba �rnek a kisebb repterek k�r�l�tte, nem besz�lve a hatalmas nagyg�pes forgalomr�l. Ma m�r a legkisebb l�gi eszk�znek is KELL r�di�zni �s ahhoz kell freki.
Ak�r 12.5-re, ak�r 6,25-re tett�k volna, mindenk�ppen �j r�di�kat jelentene. A r�giek akkor is eldob�sak lenn�nek, mert az �jakkal nem dolgozhatnak egy�tt.
De e fels�bb l�gterekben ez m�r r�gen �gy volt. Az, hogy itt ennyire z�r�sen zajlott, az annak is a k�vetkezm�nye, hogy "ej r��r�nk arra m�g, sz�lt Pat� P�l" alapon gondolkodtak a legt�bben. Az itteni nagys�grenddel kisebb forgalom tal�n nem is indokoln�. De ez�rt volt r� 10 �v. R�ad�sul a k�rnyez� orsz�gokkal is szinkronban kell lenni pont a nagy hat�t�vols�gok miatt.
A frekik elnevez�s�r�l: teljesen mindegy minek nevezik �s az mi a fizikai val�s�gban. Amit mond a t�j�k, a Jeppensen, azokat a sz�mokat kell be�ll�tani. Egy DME freki beteker�s�n�l sem tudja szinte senki, hogy az a val�s�gban igen-igen messze van att�l. Vagy egy ILS freki az a val�s�gban 2 frekvencia. Egy LOC �s egy GLS. Egy 110 MHz k�r�li �s egy 330 k�r�li egyszerre.
Tudhat� m�r most, hogy nem lehet az "s"m�d� transzponderre �t�ll�st sem meg�szni.
Persze dr�ga egy 8.33-as r�di�. Dr�ga? Egy j� mobiltel� �ra.
R�ad�sul ha nem egy�ni f�rk�szek vad�ssz�k maguknak, akkor klub vagy egyes�let m�retben m�r sokkal olcs�bb. Ha sporteszk�zk�nt az �FA se lenne rajta, akkor m�r m�g lejjebb menne.
Nekem is ott figyel a polcon a daxli-Orivohm, de vagy 37 �ve siker�lt egy olyan mini digit�lis multim�tert begy�jteni 10 kors� s�r �r��rt, ami nem vadul meg a DC-re szuperpon�lt v�lt�t�l, viszont zsebben elf�r. A szk�p? Az 50 Dezs��rt beszerezhet� bankk�rtya m�ret� kis digit�lis szk�p is nagyon praktikus, pl�ne, ha f�ldf�ggetlen k�rnyezetben kell m�rni. Ett�l persze m�g a j� �reg 1555 se megy nyugd�jba...
K�sz�n�m a seg�ts�get, hogy figyelted mit csin�lok a r�di�val.holnap kapok n�mi v�kony koaxot, amit ki tudok dugni az ablakon, �s f�l m�terre kitartva a betont�l csin�lni egy f�gg�leges antenn�t. Jobb lesz, mint az �vegre felragasztott dr�t. :-)
Tiszt�ban vagyok a wobbler m�k�d�s�vel, de most nincs a k�zelemben ilyen m�szer. A volt c�gemn�l van, deh�t �n m�r t�bb, mint t�z �ve nyugger vagyok, m�r a port�s kuty�ja is megugat, nem a fark�t cs�v�lja :-)
Majd otthon, a v�gleges hely�n kell kipr�b�lni. B�r �n m�g mindig azt mondom, k�r bel�m ez a ketyere, mert �n csak egyik vev�j�t tudom haszn�lni. Az R-809m2 mell� ker�l. Az is b�rja m�r ezer �ve.
NNa, m�g d�lel�tt rep�lt az R990 helikopter az aut�p�lya f�l�tt. Az ablakb�l r�l�tok, nem volt bekapcsolva semmi, mondv�n, mennem kell oltakozni. Gyorsan �t�ll�tottam 125,5-re a r�di�kat, hallottam is Szeged meg Ny�regyh�za fel� tart� forgalmat a VX7-en, de a Genave hallgatott. A helikoffer m�g ide-oda j�rk�lt az M1 f�l�tt, majd elment nyugati ir�nyba. K�s�bb egyszer csak bejelentkezik a t�j�koztat�nak, k�ri a repterv z�r�s�t, Tatab�ny�n lesz�ll. K�s�bb n�zem a VX7-et, 128,100-ra volt �ll�tva, eltekertem k�zben. Teh�t az alpha500 vette krist�lytiszt�n a helikoptert! Mondom �n, hogy antenna! A VX7 �rz�kenys�ge 0,1 mikrovolt k�r�li, az alpha500 meg 2 mikrovolt k�r�li, teh�t nagyothall� :-)
Teh�t m�k�dik az rendesen, kis testi hib�val.
Amikor hozz�m ker�lt, 124,5 MHz-en �llt. Buda�rs�t hallgatta rajta a gazd�ja. Bpesten sz�lt rendesen ezek szerint. Lehet, hogy a bemeneti sz�r� ,,ki van hegyezve, nem lapos"
Sajnos, wobblerezni nem tudom a bemenet�t, nincs ilyen m�szerem. N�lam otthon Gy�rben a p�ri frekin ketyeg majd, ott kb. 10 m magas reps�vos GP lesz az elej�n, tizenegyk�t kilom�ter a rept�r. K�rishegy sincs messze. Meg a k�t freki se, de ha m�g a p�pait is belegondolom, lehet, hogy j�t tenne a wobbler.
A Becker 2008-2010-es r�di� csal�dn�l minden panelt ki lehetett h�zni a t�skesorb�l �s �l�re �ll�tva visszadugni. �gy ak�r mindk�t oldalr�l m�rhet� volt ak�r teljes �zem k�zben is. Csak a t�pstabi �s a csatv�lt� mechanika maradt a v�zban.
Akkor n�h�ny fot�. Az els� egy ,,t�jk�p", a k�vetkez�n l�tszik, hogy �gyesen, egy kis dr�tfoganty�val felhajthat� a ny�k. Micsoda szervizbar�t �tlet ugye!
A harmadik k�pen a kezem mellett a bemeneti sz�r� trimmercsavarjai l�that�k, h�velykem alatt az antennabemenet, baloldalt alul a hangfrekvenci�s traf� �s a komplementer v�gfok (a doboz oldal�ra kent h�vezet� paszt�ra csavarozva, laz�n).A k�t hossz� sz�rke dobozban rengeteg kvarc lakik (hatvan �vvel ezel�tt ha ennyi kvarcot l�t egyrak�son egy amateur, a ment� viszi el), a k�t keskenyebbik az oszcill�tor-r�sz, a sz�lesebb a meghajt� �s az ad�. 10 W PEP k�r�l van a teljes�tm�nye. Kett�s kever�ssel alak�tja ki az �zemi frekvenci�t, �rdekes megold�ssal, hogy mind a 360 csatorn�n m�k�dj�n. Szimmetrikus kever�k vannak a tiszta jelek �rdek�ben.
A bal k�pen az ad�b�l j�v� koax, a rel�, a BNC �s a feh�r-fekete dr�t, ami a vev�panelre megy. L�tszik, hogy a koax a BNC-r�l van leforrasztva. Alul a hangfrekis traf�. A k�vetkez� k�pen a bemeneti sz�r�k l�tszanak, �s a k�t f�gg�leges sorban a kever�k �s els� KF-ek. A harmadik k�pen az eg�sz panel, j�l l�tszik a k�t vev�bemenet, majd jobbra lefel� a 2. KF a demodul�torig. Baloldalt a NAV r�sz �ramk�rei, abba m�g nem �rtottam bele magam, nem fogom haszn�lni. A negyedik k�p a HF. v�gfok :-)
Ezen a k�t k�pen a NAV r�sz sz�gbe�ll�t� dobja �s annak potm�tere l�tszik. K�rbeforgathat�, nincs v�g�ll�s. Itt is van k�t szigszalagos dr�t, val�sz�n�leg a hi�nyz� DIM potira mentek. L�that� m�g a BNC-r�l j�v� feh�r-fekete dr�t. A m�sik k�p a csatornav�lt�kapcsol�k dobj�t, k�pfogaskerekeit, kapcsol�it mutatja.
Tal�n nem untattam senkit, hisz egy sz�p ,,ketyere" n�zeget�s�b�l is lehet tanulni. Holnap elutazom Gy�rbe a vakcin�m�rt, p�nteken csin�lok valami rendesebb antenn�t.
�rtam: kev�s az ablakra ragasztott 60 centis dr�t. Kijjebb k�ne dugni az antenn�t. Ezt majd p�nteken fogom tudni, addigra lesz koax, csatlakoz�, antenna, �tmenet BNC-r�l RCA-ra.
A r�gi k�zponti antenna megsz�nt m�r k�t �ve, na az zavarta a t�j�koztat� frekit, a zajz�r �lland�an kinyitott. Szerencs�re azt kicser�lt�k, de n�lunk m�g t�v� sincs a lak�sban.
�n itt Tatab�ny�n h�romszor hallottam el�g zajosan forgalmat a VX7-en, a Genave nem reag�lt. Kev�s az ablakra ragasztott 60 centis dr�t m�g akkor is, ha a nyolcadikon vagyok.