Posts tonen met het label adresjes. Alle posts tonen
Posts tonen met het label adresjes. Alle posts tonen

woensdag 11 januari 2017

Treinwereld

Elke dag op weg naar het werk, reed ik er voorbij.
Elke dag weer dacht ik: “Daar moet ik met mijn mannen naar toe!”
Het kwam er maar niet van.
Maar tussen Kerst en Nieuw hadden 3 van mijn mannen een dagje vrij.
Hét moment dus!
Het museum is ondertussen al meer dan een jaar open...



Trainworld in Schaarbeek.
Een museum met een Engelse naam.
Typisch Belgisch: wil je het een Vlaamse naam geven, dan zijn de Walen boos, geef je het een Franse naam dan voelen de Vlamingen zich benadeeld. Geef het kind dus maar een Engelse naam. Iedereen content!


Ik heb iets met treinen.
In mijn kinderjaren hadden mijn ouders nog geen auto.
Alles gebeurde dus met de trein: van daguitstapjes tot reizen naar het buitenland in een slaaptrein.
Toen mijn ouders een auto kochten werden de treinritjes veel minder talrijk.
Maar voor mij blijft een trein iets magisch, ondanks alle ellende die ik door de jaren heen ondervond op mijn ritjes naar het werk.

Als kind droomde ik er zelfs van om treinmachinist te worden. Tja, die job was toen exclusief voor mannen voorbehouden. Maar ik zag mezelf al helemaal zitten achter die hoge raampjes van een diesel-locomotief…


Vol verwachting stapte ik dus met mijn mannen het museum binnen.
Voor mij mocht het iets interactiever.
Het is vooral een verzameling van oude treinen en locomotieven.
Maar toch vond ik het wel fijn.

Er stond een echte TEE, de ondertussen niet meer bestaande Trans Europe Express met de zilverkleurige rijtuigen.  De trein waar ik als prille twintiger elke dag verlangend naar keek op weg naar het werk. Alleen… dat vervoermiddel lag toen boven mijn budget…


Een couchetterijtuig heb ik niet gezien en ook geen diesel-locomotief.
Dat vond ik een beetje jammer.
Maar er was wel een houten-banken-trein en een post-trein en een nagebouwd seinhuisje én een koninklijk rijtuig.


En natuurlijk reden we met zijn allen met de trein naar dit museum en dat alleen was al een unieke belevenis.

Reis jij ook graag met de trein?

vrijdag 20 mei 2016

Rome

Vandaag geniet ik nog na van ons leutig reisje naar Rome.

Rome is voor mij:

  • een drukke stad, een héél drukke stad, met heel veel lawaaierig verkeer.
  • een stad vol toeristen, veel toeristen, héél veel toeristen  (in deze tijd van het jaar)
  • musea met lange wachtrijen, heel erg lange wachtrijen
maar...
  • er bestaan shortcuts voor die lange wachtrijen.
    Met de Roma-pass kan je al op 2 vrij te kiezen plekken voorbij de wachtrijen.
    Als je de (kleine) moeite en (een beetje) geld ervoor over hebt, kan je op een aantal plaatsen online reserveren en stap je zo de ellenlange wachtrij voorbij. (en dat geeft stiekem een leutig gevoel, vind ik - of ben ik nu een asociaal mens?)
  • Rome is een mooie stad, een erg mooie stad, een héél erg mooie stad!
  • we werden er door de eigenares van ons appartementje op een onnavolgbare wijze ontvangen: hartelijk, héél héél erg hartelijk en warm, héél erg warm. Ze gaf ons het gevoel alsof ze met ongeduld had zitten wachten op de komst van goede vrienden. Zo hartverwarmend! We voelden ons meteen thuis in Rome.
    We logeerden in een rustige, veilige buurt. Een appartementsblok van een eeuw oud met een hoog ijzeren hek dat uitgaf op een typisch Italiaanse binnenplaats vol planten in mooie stenen potten. Gianna had de koelkast volgestopt met yoghurtjes en lekkere drankjes. De voorraadkast stak vol koekjes, cakejes en beschuit. Een marktje en een Carefour city op wandelafstand. Nee, honger moesten we er niet lijden.
  • het allermooiste vond ik de Galleria Borghese. Daar staan o.a. prachtige beeldhouwwerken van Bernini. Mijn favorietje? Aeneas op de vlucht uit Rome! Aeneas torst zijn vader op de rug en heeft zijn zoontje aan de hand. Zijn vader houdt de huisgoden stevig vast en het zoontje draagt het haardvuur mee. Bernini was nog heel jong toen hij dit beeld uit marmer kapte, maar ik vind het zo mooi...
  • en natuurlijk is er het forum Romanum en het Colosseum en de Trevi fontein en het Vaticaans museum en ... te veel om op te noemen ...
  • in de Sint Pietersbasiliek mochten we, omwille van het heilig jaar, door de Porta Sancta lopen. Ik dacht er aan mijn vader die in 1950 met de scouts naar Rome was gegaan voor het Heilig Jaar en toen ook langs die deur naar binnen was gegaan.
  • Italië betekent ook 'lekker eten' en snoepen van de overheerlijke 'gelati'
Kortom een heel erg leutig reisje, waar we vooral ook genoten van het nog eens samen op reis gaan met onze 2 oudsten.


donderdag 31 maart 2016

Winkelen en eten in Antibes

Een laatste blogpost over Antibes.
Ik beloofde nog enkele tips over winkelen en eten.
Hier komen ze.

Voor de liefhebbers zijn er allereest de marktjes:
De Provençaalse overdekte markt. (elke voormiddag -niet op maandag- in de Cours Masséna)
Je vindt er groenten, fruit, kruiden, gedroogde vruchten, …
De meeste marktkramers zijn uitbundige, goedlachse, vriendelijke mensen.  
Ik vond het echt een plezier om daar te winkelen. Al bracht ik wel eens meer mee dan ik had bedoeld omdat ik zo’n leuk gesprek had gehad met de kraameigenaar en ik van alles had geproefd dat zo heerlijk smaakte…
In het weekend is er in de namiddag op dezelfde plek een artiestenmarktje.
Een brocantemarkt op zaterdag op de place Nationale. Ik vond er niet zo veel aan, maar was er wel pas tegen het sluitingsuur. Het leken me uitsluitend beroepsbrocanteurs die hun prijzen goed kenden.

Nog enkele nuttige adresjes:
Het lekkerste brood koop je bij Le four à pains, in de Cours Masséna.
Heel mooie tafelkleden en ander linnen van goede kwaliteit vind je bij een charmante en behulpzame dame in de Rue de Sade bij L’Epingle à Linge. Ik vond er een tafelkleed met Vlimbouters. Daaraan kon ik echt niet weerstaan.
Wil je een goedkoop leuk Provençaals tafelkleedje, ga dan eens kijken bij Maxi Bazar (hoek Rue de la République en Boulevard Clémenceau )
Tof boetiekje en vriendelijke verkoopster op de Boulevard Général Foch is Zhoé & co.
Typisch Frans warenhuis: Monoprix, Place Général de Gaule.

Goede restaurants :
La taille de Guêpe : heel hartelijke en goedlachse ontvangst. Speciaal concept: bij elke schotel worden verschillende eetbare bloemen gebruikt. Het maakt de borden heel speciaal en verrassend van smaak. Bij het serveren wordt omstandig uitgelegd welke bloemen op je bord liggen.
Restaurant Albert I: visrestaurant aan de haven. Vrij groot en het kan er druk zijn. Vriendelijke obers en snelle service. Ze hebben zelf ook een viswinkel, dus alle producten zijn dagvers.