Visar inlägg med etikett pool. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett pool. Visa alla inlägg

måndag 8 maj 2023

Två stolar och poolstök

Det där med attraktionslagen. Det är märkligt faktiskt. Jag har ju fyra stycken stolar i böjträ som jag renoverat som sagt. Men jag hade ju så gärna velat haft två med rottingsits. 

Så plötsligt såg jag annonsen på två stycken i samma by som jag bor i. Otroligt! Vi får se om dom blir våra. Har tingat dom men ska kika på dom i morgon. 

Poolbygget som är i full gång behöver jag förtydliga lite om. Den gamla poolen har spruckit i plåten så den ska bort. Vi har köpt en ny som ska ersätta den gamla. Självklart så var det en hög prioriteringsfråga. Att skippa utlandsresor och kunna njuta av sin egna pool hemmavid var självklart för alla här hemma. Särskilt för mig som formligen älskar min pool.

 Men det krävs en hel del arbete för att det ska bli klart. Ja och utgifter såklart. Sen är det det där med hälsan. Jag kan inte fixa detta själv och en planerad operation av makens hjärta kommer försvåra det hela. Men hälsan går först. Fast han har startat bra må jag säga. Hoppas att vi hinner fixa mycket innan och att vi får hjälp av sönerna för att det ska bli klart till badsäsongen.

 Veckan börjar med underbart kalasväder och jag sitter ute så länge det bara går efter jobbet. Plockar ihop dynorna vid 19.30 och laddar inför nästa dag.


Kram Pia

söndag 7 maj 2023

Nu ska hela rasket rivas...

 Då har han börjat riva bort fjällpanelen runt poolen för att komma åt det trasiga. Jag tittar storögt på och är lite ledsen över att det skulle behöva bli så här.

 Arg och besviken över att plåten skulle spricka. Men det kommer troligen bli jättebra så småningom. Bort med det gamla trasiga och in med det nya fräscha. Positivt tänkande. 

Söndagsförmiddagen ägnades åt vedinkastning. Ja vi brukar trava veden prydligt och fint. Men denna gång fick det bli ett undantag. Vi kastade helt sonika in den i carporten och så avslutade jag med en travad rad längst ut för det estetiska. 

Vår sysslorna tar på krafterna kan jag ärligt säga. Phhuuu! Så trött jag blir och mör i varendaste kroppsdel. Borde tänt bastun och haft en skön stund där för återhämtning, men det orkade jag inte. Somnade lite i stolen på pooldäck i stället. Åldern tar ut sin rätt.

Kram Pia

söndag 3 juli 2022

I krukor och lådor

 Jamen vad hände? Har helt tappat stinget med bloggen verkar det som. 

Kan vara värmen och slutspurten på jobbet som tagit alla mina krafter i besittning. I går hämtade jag kameran och tog några bilder. Mitt tema "orange på pooldäck" blev väl lite mixad som vanligt. Ja ni vet lite rött, lite rosa och lite lila. Ha Ha! 

Fast jag är nöjd med tagetesen där under svartögat. Penséerna och hänglobelian är också fint. 

Den vita potatisblomman går inte av för hackor den heller. Kantade den med tagetes och vit pensé.

Dahlian börjar blomma och nog trodde jag den skulle vara mer vit än gul. 

I amplarna blommar petuniorna som bara den. 

I rabatten nedanför poolen satte jag zinnior. Inget fel på färgen men blomman var allt lite för liten tycker jag.  

Annars så rullar det på här. Skatorna har tre ungar eller kanske fyra som skuttar runt här på tomten och låter en hel del. Grannens katt kikar förbi ibland och ekorrarna ilar runt i granen. Någon skjuter skarpt för att skrämma bort kajorna i byn och i natt var det dans i folkets park. Dansmusiken hördes ända in i sovrummet. 

Tre jobbdagar kvar innan ledighet. Jag längtar.

Kram Pia

söndag 26 september 2021

Seg dum söndag

 Vädret var ju bara så makalöst underbart. Sol, värme och klarblå himmel. 

Men om man är förkyld, hostar och har jätteont i magen så hjälper inte det tyvärr. Ja, Ja inget att göra åt. Jag orkade i alla fall bära in några pellisar till uterummet. Fast där kan man inte vistas för dessa förbenade äckelflugor. Jag begriper inte att det ska vara så många att man inte kan sitta ute i solen ens. 

Sen var jag tvungen att orka med att stänga poolen. Man måste hjälpas åt med den sysslan. Min värsta dag på året. Stort SUCK på den.

1. Det blir så sjukt fult.

2. Man kan inte bada eller höra porlet.

3. Jag hatar mörkret som ska komma.

Men annars så.. ja annars är det OK faktiskt. Nej, skoja bara jag råkade slå i lillfingret också så det är jättesvullet och gör sådär tokont. Jättesucken på det med. Har googlat på manualen till Mac men inte fattade jag något av den inte. Men en sak är kul. Mästerkocken på tv . 


Kram Pia 

måndag 6 september 2021

Hälsobadar och myser av september.

 Jag har blivit lite biten av att bada varje dag. Beroende nästan faktiskt.

 Sitter där ute vid poolen och kollar tempen. 16 grader. Ska jag? Japp det ska jag. Det ska vara så hälsosamt sägs det. Ja att kall bada. Det är med en konstig känsla som jag hoppar i fast det är så kallt.  

Men blodtrycket ska sjunka, stressen minska och självkänslan öka. Toppen ju! Vad mer kan man önska sig. Skönt att blommorna där uppe inte blivit frostnupna. Kan sitta där och njuta länge, länge. Nya jobbet skrider på i en takt som jag kanske inte gillar. Men man måste kanske ta det lite piano i början. 

I dag har jag haft kökstjänsten. Tror att barnen gillade min mat faktiskt. Börjar landa i mitt nya nu. Ja jag tror det i alla fall.

Kram Pia

söndag 4 juli 2021

Nästan som semester

 Vilka dagar va? Sommarvärmen är här och man gör verkligen inte många knop alls.

 Vi förflyttar oss mellan skuggorna på uteplatserna och badar när det blir för varmt. Vattnar lite där det behövs. Åker på födelsedagskalas och träffar människor och ingen pratar eller ens nämner pandemin. Märklig känsla faktiskt, det är som om den aldrig funnits på något vis.

Gårdagens middag fick bli ute bland pelargoner och trädgårdsredskap. Matjessill och färskpotatis slinker ned varsomhelst tänker jag. Kanske smakar den som allra bäst där i enkelheten. Särskilt när man grävt upp potatisen alldeles nyss. 

Sen när kvällen kommer eller natten så är det mysigt att sitta vid poolen och bara vara ett tag. Sitta och fundera lite över ett och annat. Som att snart så är det semester på riktigt. Undrar just vad man ska hitta på då. 


Kram Pia

söndag 30 maj 2021

Det brinner i skallen

 Ja så kan man säga om man är en person av min sort. Jag vaknar 07.15 lördag morgon och blir bjuden på frukost. I mitt huvud mal tankarna om vad jag ska hinna med under dagen.

Att ha stökigt och oklart det är inte min melodi alls. Nej då mår jag så dåligt att jag knappt kan prata faktiskt. Jag är i en sorts trans kan man säga. Vilket betyder: Prata inte med mig, fråga ingenting, låt mig bara få forcera fram och få saker gjorda i min takt och så som jag tänkt mig. Jag är helt säker på att det finns en sorts diagnos på det beteendet. Vi behöver kanske inte gå in närmre på det.

Men jag började i alla fall med att plantera ut plantor. Sedan torkade jag bort pollen som lagt sig typ överallt. Maken körde runt med röjsågen/ trimmern och sonen bar fram trädgårdsmöblerna. Då blev det plötsligt teamwork vilket är så trevligt tycker jag. Om någon undrar så orkade jag inte olja in trä däcket igen. Det får bli nästa vår. Sen skulle det klippas gräs och då går självklart däcket på åkgräsklipparen sönder. Så maken fick åka och beställa ett nytt. 

Medans han var iväg så rensade jag i några rabatter och hämtade dynorna till utemöblerna som legat under sängen hela vintern. Ja då förstår ni säkert att jag behövde släpa fram dammsugaren. Dammråttor stora som katter virvlade runt. Jag skulle använda lövblåsen tänkte jag sen för att blåsa bort barr och annat på uteplatsen. Ha! Ha! Nej inte dammråttorna. Eftersom skarvsladden låg under veden så blev jag tvungen att trava upp den först. Nu började jag se ljuset i tunneln. Sedan vilade vi en lång, lång stund på pooldäck i stekande sol. 

Men eftersom det fanns lite kvar innan jag var helt nöjd så åkte dammsugaren till poolen fram och så krattade jag upp gräset,  mitt "Team" hängde på. Efter en liten stund så var det ordning på torpet.


Det firades med lite kallt och gott i glaset.

Kram Pia

fredag 14 maj 2021

Souvlaki på pooldäck

 Men jisses viket nice väder va? Jag har jordat mig hela torsdagen. Ja det vill säga lite enkelt att jag sprungit runt barfota hela dagen. Stoppat fingrarna i myllan och kopplat bort alla dystra tankar.

Ock så öppnade vi poolen. Bästa dagen på året. Det är då sommaren börjar tänker jag. Ja inte som att bada i havet(det är bra när man ska jorda sig) men ändå, att doppa fötterna i det iskalla vattnet gjorde susen. De varma vindarna och solen gjorde att jag plötsligt längtade lite efter Medelhavsmat. 

Så det fick bli souvlaki på kyckling. Gjorde en enkel bea och en tzatziki, in med lite pommes i ugnen och vips så kändes det som att man satt på en taverna på Kreta. 

Vi satt där ute och njöt av poolskvalp och sol. Pratade om ditten och datten. Om att man skulle få välja vilken tid man skulle ha fötts i och varför. Jag valde 1891. Märkligt nog. Tror att det är något med Jugendstilen som lockar. Sen spelade jag lite poker med sonen som så klart vann. 

Medans vi spelade så slog häggens blommor ut och doften av dessa svepte in över oss som en tung kvällsparfym. Jag tror att maj är min allra bästa månad på året om man nu måste välja. Sen det bästa av allt. Pappa ska komma hem i dag.

Kram Pia 

söndag 21 juni 2020

Skön kväll

När solen går ned och det blir lite svalare. Ja då är det så skönt att bara sitta och bara vara en stund tycker jag. Reflektera över helgen som varit.


 Vilket underbart väder vi haft här i Uppland Roslagen. Bästa möjliga. Det kan man inte klaga på. Jo visst har det varit härligt, god mat och trevliga möten. Nu är denna helgen över, jag är faktiskt lite glad för det. Det finns baksidor på storhelger, det ska gudarna veta. Mer om det en annan gång. Nu väntar nya äventyr. 


Vi halar ned persiennerna, eftersom AC:n har gått på lunch, långlunch. Försöker få en sval natt här ändå så att man kan sova. SMHI säger att det ska bli ännu varmare i veckan som kommer. 24 grader i poolen i alla fall, utan värmare. Åhh så härligt!


Jag klagar inte. 36 grader i luften på Torsdag sägs det. Vi drar ut till havs då igen. Det vankas kräftkalas med goda vänner. Jag har semester.



Kram Pia

tisdag 4 juni 2019

Pool livet + och -

Att ha en pool är ju riktigt lyxigt och mysigt tycker jag. 

Jag var typ tonåring när mina föräldrar valde att skaffa en och jag kände mig som en prinsessa då. Vi var nog först på området med den lyxen. Så mycket roligt vi har haft där och mina barn har lärt sig simma där vid tidig ålder.  

När jag avvecklade mitt företag och sålde av en massa maskiner från gymmet så valde jag att använda pengarna till att skaffa en egen pool. 

Ja jag visste ju hur mycket glädje man har av en sådan när man inte har sjötomt eller bor vid havet. Nu finns det ju baksidor, ja eller man kan kalla det jobb med en pool också. 

Inte bara att glassa liksom. No Way!    

Man måst klorera eller rena på något vis. Man måste dammsuga, rensa bort sånt man inte vill ha. Göra back wash, fylla på, kolla värden m.m. 

Men det är det värt. Att få sitta där och njuta, ta ett dopp äta jordgubbar och sippa på ett glas gott. 

Att höra skvalpet som är så rogivande, Ja det är värt varenda öre, allt jobb och slit liksom försvinner. En dag som denna efter jobbet med dryga 23 grader, det går inte att förklara hur mysigt det är att sitta där och doppa fötterna och bara vara.

 En dag till innan det är ledigt igen. Ska visst bli riktigt varmt och skönt då. Kommer troligen att tillbringa tid vid poolen då.



Kram Pia

måndag 2 juli 2018

Två trädgårdar

Ok nu ska jag visa lite av de trädgårdar jag besökte. 

Den första var en keramikträdgård. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den. Jag gör ett försök ändå. 


Här möts jag av en väldig perfektion blandat med konstnärliga och kreativa inslag. 

Här får man titta noga och gå sakta. Stora gräsytor som påminner om en park.


Jag ser att det ansträngts en del för att skapa böljande rabatter. Kanske om några år att dom lyser med sin prakt. 

Här har det färgplanerats noga och varje liten millimeter är noga genomtänkt. Ja det tror jag i alla fall.  Många platser att sitta ner och njuta på. 

Ett poolområde som heter duga och där finns detaljer där trä möter sten i en böljande båge. Stort gilla på det. 

Berget som blommar tycker jag mycket om och dom rostiga detaljerna som bryter lite mot allt det perfekta är inte alls tokigt.


Den andra trädgården som finns vid en gammal skola, där är det lite annorlunda. 

Jag skulle beskriva den som vild och vacker. Lite spännande och väldigt lummig. 


Lite wild and crazy fast med massor av kärlek, jobb och svett.  

Massor av spännande perenner, rosor och annat kul. Ja som hallon, vinbär och fruktträd.

 Här kan man se träd med spännande bark, det finns underbara klematis som klättrar runt stammarna.

En härlig sittgunga i Marockans stil där man kan sitta och njuta av en prickig petunia. 


Jag ska ta mig dit igen och stjäla en frökapsel minsann. Så det så Irre! 

Växthuset är fantastiskt fint och inredningen berättar vilken färgstark och kreativ kvinna som regerar där. Underbart. 

Noga planerad med skiss vid samlade snäckor i fönsternischen på växthuset.

Vi husets södra vägg hittar jag Ålandsrot och fet bladiga taklökar.


På norrsidan frodas alunrot, liljor med andra spännande inslag. Mysigt!


Om jag skulle välja eller rangordna dessa två så ... Nej det kan jag inte för jag är en blandning av dessa. Den första skulle jag vilja ha men den andra är mer jag. 

Kram Pia