Οι ίδιοι βέβαια δεν υποψιάζονται αυτό το ενδεχόμενο, μιας και δεν μπορούν να αντιληφθούν καν το κενό. Αυτό κυρίως γιατί συγχέουν τον πολιτισμό με την κουλτούρα: με τα φεστιβάλ, τα εγκαίνια, τα events, τις γκαλερί, τα ιδρύματα, τις «στέγες» και όλα αυτά τα φεστιβικά ψευδογεγονότα που καλλιεργεί εντατικά και προωθεί προς ίδιον όφελος ο σύγχρονος φιλελευθερισμός, το παγκοσμιοποιητικό λόμπυ και φυσικά η βιομηχανία της διαφήμισης.
Είναι κωμικό, αλλά για τον ίδιο ακριβώς λόγο δεν μπορούν να διακρίνουν και τον κίνδυνο: το Ισλάμ είναι για αυτούς απλώς μια άλλη κουλτούρα, όπως πολλές άλλες, ένα εξωτικό καρύκευμα που έρχεται να δώσει γεύση στον άνοστο χυλό της μεταμοντέρνας ανίας που κυριαρχεί, τόσο στον γραφειοκρατικό και καθεστωτικό ιδρυματισμό των διαφόρων «θεσμών», όσο και στη βολεμένη μικρο- και κυρίως μεσοαστική καθημερινότητά τους - γιατί αυτή ακριβώς είναι η κοινωνική τάξη που τροφοδοτεί την αυτοκαταστροφική ιδεολογία του γουοκισμού.



















