Pagina's

Posts tonen met het label Quink. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Quink. Alle posts tonen

zaterdag 29 april 2017

Citatenboekje - Booklet with Quotes

(Please scroll down for English)

De voorbije weken heb je hier al heel wat mooie citaten voorbij zien komen. En ik merk dat ze in de smaak vallen. Nu ik in de flow zit, doe ik er nog even een paar bij.

Twee weken geleden heb ik voor het eerst 'blogdinnetje' Nancy ontmoet. Ik was een weekendje aan zee, op amper een paar kilometer van waar zij woont. Zoals wel vaker aan zee, was het die middag prachtig weer en ben ik erheen gefietst. Zalig. En daarna hebben we uren zitten kletsen. Het was een heerlijke middag en de tijd vloog voorbij. Ik kon natuurlijk niet met lege handen bij haar aankomen en daarom had ik een klein zelfgemaakt cadeautje mee, een klein boekje.


Nancy had vroeger eens geschreven dat zij enorm van mooie teksten houdt en dus altijd op zoek moet naar tekststempels als ze er op haar kaarten wil gebruiken. Mijn cadeautje voor haar was daarom een miniboekje met een paar gekalligrafeerde citaten. Het meet ongeveer 10,5 x 10,5 cm, zodat de teksten een goed formaat hebben om eventueel op kaartjes te gebruiken.


Het boekje is gevouwen uit een A4-blad en ik heb de blaadjes niet aan elkaar vastgemaakt. Zo kan het makkelijk weer uit elkaar gehaald worden om te kopiëren of te scannen. Dat is ook de reden waarom ik het heel eenvoudig gehouden heb en alleen met zwarte inkt op effen wit papier geschreven  heb.


De citaten heb ik zoveel mogelijk proberen te variëren, zodat er voor vele gelegenheden iets in te vinden is. Ik heb ook een evenwichtige mix van lettertypes proberen te maken.


Zo heeft Nancy meteen een paar mooie citaten erbij. Het boekje gewoon houden zonder te gebruiken voor kaartjes gaat natuurlijk ook, hopelijk is het dan een bron van leesplezier en ontspanning.


I start this post with an apology if you don't understand Dutch. I have been showing many cards with nice quotes I turned into calligraphy these last weeks. And today again, I come with quotes... in Dutch. Sorry for that, but I hope you can enjoy the calligraphy without understanding the words.

Two weeks ago I met my blogfriend Nancy for the first time. I was staying at the coast for the weekend, only some kilometers from where she lives. I took my bike and went for a visit. We chatted the whole afternoon, it was so nice to meet her. Here in Belgium we have the habit to take a little gift if we visit someone. Usually it is flowers or chocolates, or a bottle of wine. For Nancy, I took a little booklet I made myself. A while ago, she wrote on her blog that she likes nice quotes and thus text stamps to use on her cards. 

I collected some quotes for her and wrote them in calligraphy. The booklet is only about 10,5 x 10,5 cm, just the right size to use on cards. It is folded out of a simple sheet of A4 paper and I did not stick the pages together. Like this, Nancy can make copies or scan the page if she wants to use the quotes. That's also the reason why I only wrote in black ink on plain white paper. Of course, she does not have to use the quotes on cards. She could also just keep the booklet and read the quotes from time to time. I hope it will give her joy and inspiration.

zaterdag 18 februari 2017

Bloemenboek - Flower Book

(Scroll down for English)

Belofte maakt schuld. Vorige week heb ik hier verteld dat ik weer op kalligrafiecursus ben geweest, en daar horen natuurlijk meer foto's bij. Vroeger had ik de Witruimte-cursussen tot en met module 3bis al eens gevolgd. Ondertussen zijn we een paar jaar verder en doe ik eigenlijk te weinig met het 'klassieke' humanistisch cursief. Daarom wilde ik module 3bis nog eens overdoen. De Witruimte-modules zijn zo opgezet dat je in de 'gewone' modules letters leert volgens een standaardaanpak en er daarna in de bis-modules creatieve toepassingen mee leert maken.

Deze keer ben ik de cursus bij Veerle Missiaen gaan volgen in de (onlangs verhuisde en mooi vernieuwde) winkel Artisan in Merelbeke (bij Gent). Elke docent brengt in de bis-modules een beetje zijn of haar eigen creatieve ideeën over, en door voor een andere docente te kiezen, was het dus helemaal anders dan de vorige keer. Ik ben er nog altijd van in de wolken - het was in één woord fantastisch! We hebben ongelofelijk veel mooie technieken geleerd en het resultaat in een prachtig boek ingebonden, met een cover met embossing:


Tot mijn grote blijdschap hebben we ook Liesbet's zeepletters geleerd. Die stonden al lang op mijn verlanglijstje en nu kan ik die dus ook afvinken. Met dat alfabet heb ik deze uitgesneden letters gemaakt:


Thema van module 3 is contrast; in een vierkant (en met een beetje aquarel) ziet dat er zo uit:


En nog eentje om het af te leren (nu ook - bedoeld - bijna symmetrisch):


Dé blikvanger van mijn boek is de pop-uppagina. In de les hadden we daarvoor een model van Peter Dahmen gebruikt, maar voor mijn boek heb ik een ander model van op zijn website gemaakt - helemaal in het thema van mijn boek:


De teksten van het hele boek komen trouwens uit een heel oud Artis-Historiaboek uit de jaren '60, 'Onze fraaiste tuinbloemen'. Vorig jaar heb ik dat eens tweedehands gekocht omdat ik de afbeeldingen van de bloemen zo mooi vond, stuk voor stuk prachtige aquarellen. Het hele boek is in een hoogdravend jaren-stilletjes-Nederlands geschreven, maar het is pure poëzie. Helemaal ideaal voor dit project. Lees even met me mee:


Last week, I told you that I just finished a calligraphy course and I promised you some more pictures. Some years ago, I already took the Witruimte classes until module 3bis. Witruimte is organised in modules, of which the "general" ones consist in learning letters and the "bis" modules offer creative applications. 

This time, I took 3bis with Veerle Missiaen at Artisan shop in Merelbeke (close to Ghent). It was the second time I took that module, but as every teacher brings his/her own creative ideas, it was totally different. I really like Veerles creative ideas, this course was absolutely great. We learned a lot of beautiful techniques and bound all pages together in a book, of which I show some pages in the pictures above:
- the cover page with embossing
- cut-out letters, written in Liesbet's soap letters (so glad I finally learned those letters!)
- a square with contrasting letters (the theme of module 3) and watercolour
- another square with contrasts (and almost-symmetries)
- my 'pièce de résistance': the pop-up page, with a flower designed by Peter Dahmen
- clear contrasts; in case you understand Dutch, you can read this poetically written text about flowers; it's from a very old, 1960's book ('Onze fraaiste tuinbloemen') that I bought last year for the beautiful watercolour paintings in it. The language is very old-fashioned, but it just goes so well for this project.

zondag 12 februari 2017

Voorsmaakje - Sneak peek

(Scroll down for English)

Het is ondertussen lang geleden dat ik hier nog een teken van leven heb gegeven. Daar zijn allerlei redenen voor, en één daarvan hoort hier absoluut thuis. Ik ben de voorbije maanden nog eens een echte kalligrafiecursus gaan volgen. Zo een met meerdere lessen en huiswerk tussenin. Gisteren heb ik de laatste les in de reeks gehad. Het was absoluut fantastisch! Ik heb nog wat werk aan foto's maken en zo, maar ik wil nu alvast een tipje van de sluier lichten met het resultaat van een paar 'opwarmingsoefeningen' die ik tijdens de lessen heb gemaakt.

Letters snijden:


Een pop-upkaart geïnspireerd op het werk van Peter Dahmen:


Binnenkort meer!

It's been very long ago since I last showed some of my creative work here. I have lots of reasons for that and one of them definitely belongs here. These last months I have been on a calligraphy course again; a real course, with several lessons in a row and homework in between. Yesterday was the last lesson. I really loved it! I still need some time to work on pictures, but I can't wait to show you a little bit of what I made. These pictures show some of the exercises I made during the lessons - some kind of warming up for the real thing - cut-out letters and a pop-up card inspired by Peter Dahmen.

There's much more to come soon!

maandag 25 juli 2016

Wieze #2

(Scroll down for English)

Eerst en vooral: dankjewel voor alle felicitaties die ik bij mijn vorige berichtje mocht ontvangen. Ze motiveren me nog meer om te blijven bloggen.

Vorige week heb ik al verteld over de stage die ik in Wieze heb gevolgd en toen heb ik beloofd om je nog meer te tonen. Bij deze...

Na twee dagen schrijven met de redispen heeft Ria Bijnsdorp ons op de derde dag een ander lettertype aangeleerd. Na alweer veel trial en vooral error, kwam dit woord eruit:


We kregen ook een paar varianten op het lettertype; met het volgende als resultaat:


Met nog een ander lettertje heb ik als bedankje voor de sympathieke carpooldames met wie ik mocht meerijden naamkaartjes gemaakt. De letters zijn in Ecoline geschreven, de puzzelstukjes zijn uit het witte papier geponst, dat ik daarna op een gekleurd papiertje heb gekleefd. Dat gaf meteen een beetje meer diepte aan de kaartjes.



Last week, I already told you about the calligraphy course in Wieze and I then promised to show you more of it. The third day we left the round nibs aside and learned a totally different style. The first picture shows the 'basic' version. In the second picture, you can see a variation. 

The last two pictures are name labels in yet another style we learned. I made them as small thank you gifts for the kind ladies with whom I carpooled to the course. I wrote the letters in Ecoline and punched the jigsaw pieces, then I pasted the white paper on a coloured one, in order to get some depth.

maandag 18 juli 2016

Wieze #1

(Scroll down for English)

Als je niet in België woont, denk je bij deze titel waarschijnlijk iets als 'Huh? Wieze, wat is dat nu weer?'. Als je wel in België woont, weet je misschien wat Wieze is, maar denk je waarschijnlijk evengoed 'Huh?'. Als je het kleine dorpje in de buurt van Dendermonde al kent, dan is dat misschien van de bierfeesten of anders van de Callebaut-chocolade. Wat doet die naam dan op een blog over kalligrafie en kaartjes? Wees gerust: er is een link. Elk jaar organiseert Huguette in Wieze niet minder dan 3 (drie!) kalligrafiestages en - je raadt het al - ik ben er onlangs zo eentje gaan doen.

Ik had over die stages al veel gehoord, maar het was de eerste keer dat ik er begin juli zelf ook aan meedeed. Ik ben er zonder speciale verwachtingen naartoe gegaan - ik kende de locatie niet, ik kende de lesgeefster niet, ik wist alleen dat we met de redispen zouden leren werken. Maar dat was voor mij meer dan genoeg - ik zou me met veel plezier laten verrassen!

Het waren uiteindelijk drie fantastische dagen. De lesgeefster van dienst was Ria Bijnsdorp, die voor de gelegenheid helemaal uit Nederland was afgezakt. Zoals gezegd, leerden we de eerste twee dagen met de redispen werken en kregen we daarna meerdere lettertypes met die pen aangeleerd. Zoals gewoonlijk begon de stage dus met véél oefenen. Lijntjes, krulletjes en heel veel lettertjes:


Uiteindelijk werden de letters woorden. Uit mijn oefenblaadjes heb ik een paar woordjes 'geknipt':



Die kunnen wel dienen voor een kaartje, toch?

Na al het klassieke schrijven, was er ook tijd om het helemaal los te laten. Met z'n allen mochten we grote bladen beschrijven met verschillende letters, in verschillende kleuren en met verschillende materialen. Daaruit hebben we een map gemaakt - zo ziet de mijne eruit:


Leuk om alle papieren van de stage in samen te houden:


Het waren drie heerlijke dagen, met leuke andere deelneemsters, veel gezelligheid en heel veel leuke lettertjes. Binnenkort vertel ik je er nog meer over, want het is gewoon veel te veel voor één berichtje. Het kriebelt enorm om er gauw kaartjes mee te maken. Gelukkig is vandaag de eerste dag van een paar weekjes vakantie, hopelijk kan ik wat tijd maken om te knutselen. (Maar als het mooi weer is, wil ik eigenlijk ook wel graag naar buiten...)

Seeing the title of this blog post, you probably think 'Huh? Wieze, what's that?'. Don't worry, that's a normal reaction. It is a tiny village in Belgium. Some people might know it because of the beer festival or the Callebaut chocolate factory (yes, that's Belgium indeed...). But how does this village make it to a blog about calligraphy and card making? Every year, Huguette organises three 3-day calligraphy courses in Wieze. And I attended the one in the beginning of July this year.

I heard a lot about these courses before, but this was the first time I attended one myself. I really did not know what to expect, I didn't know the place, I didn't know the teacher, I only knew that we would learn to write with round nibs. The teacher was Ria Bijnsdorp, a calligrapher from The Netherlands. The first two days, as planned, we learned writing with round nibs. That meant a lot of lines, curves and other exercises, before we got to letters (first picture). Finally, we could write words too. I 'cut' two of them (picture 2 and 3) from my workbook - these could work really well as cards too, couldn't they?

After the classic writing, we went on with a bit more artsy exercises. We wrote all together on big pages, in different letters, in different colours, with different writing tools. Out of these pages, we all made a file. You can see mine on the last two pictures. It's the ideal way to keep together all the pages we received and filled during the course.

I really enjoyed all three of the days. We learned so many nice letters, in a great atmosphere. I will tell you more about in some days, because it's just too much for only one blog post. 

donderdag 24 december 2015

Kerstkaarten (2) - Christmas Cards (2)

(Scroll down for English)

Ik had beloofd om nog een paar oude kerstkaartjes te tonen - en vandaag lijkt me daar een passende dag voor.

Eind 2013 ben ik aan het experimenteren gegaan met zwarte Parker Quink. Deze inkt krijgt allerlei (onvoorspelbare) kleurschakeringen als je ze mengt met water of bleekwater. Een groot blad volgekliederd met Quink, beschreven met kerstwensen en in driehoekjes verknipt, gaf dit als resultaat:


Een jaar later (vorig jaar dus) ben ik weer de retro toer opgegaan. Ik heb even teruggedacht aan de etiketten uit mijn lagereschooltijd, die min of meer nagemaakt en beschreven met een wens in Copperplate. Het achtergrondkarton komt uit een kerstblok van Boekenvoordeel.


Vrolijk kerstfeest!

I promised to show you some more old Christmas cards, so here they are. The first card is the one I made in the end of 2013. I used black Parker Quink mixed with water and domestic bleach to make a background (this mix gives unpredictable colours), wrote some Christmas wishes on it and cut it into triangles. The second card I made last year. I drew retro labels - like the ones I used to have when I was at primary school - wrote a wish in Copperplate and sticked them onto patterned cardstock.

Merry Christmas!