Village of Merrick Park

BY DAY

P1130693

Στην περιοχη Coral Gables νοτια απο το Μαϊαμι, το Village of Merrick Park, ειναι απο τα πιο ομορφα συγκροτηματα εμπορικων καταστηματων και εστιατοριων στην Φλοριδα. Τα τριοροφα κτιρια περιβαλλουν ενα ορθογωνιο περιβολο στο κεντρο του οποιου εχουν δημιουργηθει κηποι με τροπικα φυτα και περιποιημενα παρτερια. Αναμεσα τους τα εστιατορια της mall γεμιζουν τον χωρο με τραπεζακια “εξω”. Ο ωραιος καιρος της Φλοριδας επιτρεπει  ανετα την κυκλοφορια εξω ολο τον χρονο. Παρ’ ολα αυτα τα ξαφνικα μπουρινια της ανοιξης, δεν σταματουν την κινηση αφου οι χωροι κυκλοφοριας καλυπτονται με αρτιστικα σχεδιασμενα στεγαστρα.  Απο οποια γωνια, απο οποιον οροφο κι αν δεις τον κηπο, ειναι υπεροχος.

Τα καλυτερα εμπορικα καταστηματα και τις πιο φινες μπουτικ μπορει κανεις να βρει στο Village of Merrick Park.  Και οταν κουραστει μπορει να απολαυσει ενα καφε η ενα γευμα στα εστιατορια του ισογειου.  Το φιν φον βρεθηκε στο Village of Merrick Park προσφατα και φωτογραφισε το ωραιοτατο συγκροτημα by day και by night .  Παμε μια βολτα!

Σας φιλω γλυκα.

BY NIGHT

 

20140424-200942.jpg

 

 

 

20140424-201101.jpg

 

 

Στραβά το καπελάκι μου

20120707-132541.jpg

Ήρθε πάλι ο καιρός για το αγαπημένο μου ¨ hat issue¨. Ξεκίνησε πριν έξι χρόνια λιγο πριν φυγω για διακοπές και δε ξέρω πια ποτε θα σταματήσει. Μάλλον όταν σταματήσω να γράφω, η όταν σταματήσω να .. καπελωνομαι. Φέτος φέρνω δυο καινούργια καπέλα, κι ένα παλιο κλασσικό και απόλυτα αγαπημένο. Θα μου πείτε.. βρε Δεσποιναριον, εν μέσω κρίσης εσυ έρχεσαι με δυο καπέλα. Εξηγούμαι λοιπόν. Το καπέλο στην παραπάνω φωτογραφία, το αγορασα. Για την ακρίβεια το βρήκα σε εξευτελιστικη τιμη σε ωραίο γκρι χρωμα με λευκή κορδελλα, made in Italy περικαλω (!) και αμέσως σκέφτηκα αυτη την ανάρτηση.
Μάλλον το μονδελακι ειναι περσυνο αλλοιώς η τιμη των τεσσάρων δολαρίων δεν εξηγείται, αλλα τι μας νοιάζει τώρα! Όταν κατι (νομίζουμε οτι) μας πηγαίνει, ξεπερνάμε τις παραξενιές περι μοδος και το κοτσαρουμε!

20120707-132555.jpg

Το δεύτερο καπέλο μου το χάρισαν τα παιδια μου! Έχουν μάλλον καταλάβει οτι η μητηρ τους ειναι μάλλον Βρεττανις κατα βάθος και της αρέσουν τα καπελινα. Αυτο ειναι ασπρο ψάθινο με γαλάζια καρω μπορντουρα και τελειωμα στο μπορ. Εδω έπεσε και λίγο φωτοσοπ, και εμφανίζεται το Δεσποιναριον φατσα καρτ- ποσταλ .

20120707-132605.jpg

Τέλος, το παλιο κλασσικό παναμαδεζικο που το λατρευω και θα ειναι το καπέλο που θα με ακολουθήσει στις διακοπές. Φευγω λοιπόν σε πολυ λίγες μερες, όπως πάντα με προορισμό την Ελλάδα. Φέτος θα ταξιδεψω στο βορρά σε μερη που δεν εχω ξαναεπισκεφτει ποτε, και θα σας φερω φωτογραφίες και εντυπώσεις όταν επιστρέψω. Ως τότε, α στα λα βιστα μπειμπιζ, γκουντ μπαι μπλογκ, και όπως πάντα…

Σας φιλω γλυκα!

μικροι λευκοι οικοι

Καθως εμπαινε η ανοιξη στην “πρωτευουσα” το περασμενο Σαββατοκυριακο,  με εικοσι βαθμους και βαλε, δεν γινοταν να μαζευτεις μεσα. Να κανεις τι μεσα; Αυτες οι μερες της ανοιξης οι πρωτες, ειναι μοναδικες.  Το καινουργιο χορταρι εχει ενα ολοζωντανο χρωμα, παντου βλεπεις κιτρινες πινελιες απο ναρκισσους, και στα ξερα κλαδια αρχιζουν να φαινονται κατι μικρα μπουμπουκακια.

Οι μικροι λευκοι οικοι σ’αυτη την αναρτηση ηρθαν εδω απο σποντα.  Πηγαινοντας προς την Washington δοκιμασαμε ενα εναλλακτικο δρομο και .. ψιλοχαθηκαμε.  Και τι καλα που ψιλοχαθηκαμε,  περασαμε μεσα απο μια ομορφη γειτονια στα νοτια του Μερυλαντ κοντα στα συνορα με το D.C.  Εγω ενθουσιαστηκα και σε καθε STOP, σε καθε στροφη,  σε καθε φρεναρισμα φωτογραφιζα κι απο ενα μικρο λευκο οικο.  Ο οδηγος μουρμουραγε γιατι δεν ηξερε πως να βγει απο τα στενα δρομακια.

Η γειτονια που βρισκονται αυτα τα σπιτια λεγεται Chevy Chase και ειναι μαλλον ακριβουτσικη και παλια γειτονια.  Συνοθυλευμα αρχιτεκτονικο, Victorian, Dutch, Αmerican ramblers, contemporary.  Τα πιο πολλα λευκα με επισης λευκο φραχτη, αυτον που λεμε ” picked fence ” .  Οι κατασκευες ξυλινες ως επι το πλειστον και οι επιφανειες τουβλακι, siding η σαγρε.  Τα ξυλινα πατζουρια ειναι παντου εντελως διακοσμητικα.  Καρφωμενα διπλα στο παραθυρο για ντεκορ.

Δυο η τρια πατωματα,  σκεπη ριχτη και σοφιτες.  Οι δρομοι ησυχοι θυμιζουν λιγο το Στροφιλι της Κηφησιας.  Πολυ το χαρηκα που χαθηκαμε. Γιατι τωρα μπορω να σας πω με βεβαιοτητα.  Στην “πρωτευουσα του πλανητη ” δεν εχουμε μονο ενα λευκο οικο για τον εκαστοτε προεδρο, αλλα πολλους τρισχαριτωμενους λευκους οικους για τον Jim, τον Joe, τον John, τον Jessie, τον Jack, και τον James!

Σας φιλω γλυκα.

 

Οδος Πατησιων (μερος πεμπτο)

Φτανουμε στο σημειο που η οδος Πατησιων αλλαζει προσωπο. Γινεται φαρδεια με διαχωριστικη νησιδα στη μεση.  Σταση Κεφαλληνιας.  Απο την γεφυρα που ξεκινησαμε, ως εδω ο δρομος ειναι πορωδης ασφαλτος που δεν εχει επιστρωθει απο την δεκαετια του ’50,  ειναι πιο στενος και πιο σκοτεινος. Σ’ αυτο βοηθανε και οι παλιες πολυκατοικιες που κρυβουν τον ηλιο, το καυσαεριο που τις εχει κανει μες τη μουτζουρα, και το γεγονος οτι πολλες εχουν ηδη παψει να συντηρουνται απο την δεκαετια του ’70.

Εδω η Πατησιων αλλαζει προσωπο. Οριογραμμες οι οδοι Αγιου Μελετιου και Φωκιωνος Νεγρη.  Στη βορεια γωνια Πατησιων και Αγ. Μελετιου ηταν ενα παλιο τετραοροφο που δε ξερω αν εχει γκρεμιστει. Εκει εμενε  ο Μιμης ο Πλεσσας που ηταν παιδικος φιλος της μαμας.  Το πιανο στα παιδικα παρτυ.  Η μαμα παντα λατρευε οτι εγραφε ο Μιμης Πλεσσας στην πορεια της καριερας του.

Στη νοτια γωνια χτιστικε προς τα μεσα του ’60 το συγκροτημα Μπροντγουεη με θεατρο (κατοπιν Δανδουλακη) και σινεμα.  Ειχε και μια σκοτεινη στοα με μικρες μπουτικ που με επιανε αγχος απο το σκοταδι και δεν εβλεπα την ωρα να ξαναδω το φως.

Πατησιων και Φωκιωνος Νεγρη η βιτρινα της Καλογηρου παντα με ομορφα κομματια. Την εποχη που ηταν ολα δικης της κατασκευης και δεν ειχε ακομα αρχισει να κανει εισαγωγες Πραντα.  Απεναντι στον ημιοροφο το περιφημο καταστημα με αποκριατικες στολες “Βιβη Τσαγανεα” .   Εκει η μαμα αγοραζε καπελα και περουκες για να συμπληρωνει τις στολες που μας εφιαχνε η ιδια με αγαπη και πολυ μερακι.  Απο τις πιο ομορφες δημιουργιες της, η μαρκησια μου,  η κολομπινα μου και η αμαζονα μου. Η λευκη περουκα, το μαυρο μαστιγιο και το καπελλο μου ηταν απο την κυρια Βιβη Τσαγανεα.

Σταση Κεφαλληνιας, σταση Αγγελοπουλου και σταση ΟΤΕ.

Δεξια και αριστερα μικρα και περιποιημενα καταστηματα με απολυτα αγαπημενα μου, τα παιδικα παπουτσια του Μουγερ και του Σιμι.

Ο κινηματογραφος Αελλω στην σταση Κεφαλληνιας ηταν ενα no no.  Μας ελεγαν να μη παμε εκει γιατι θα μας πιασουν το μπουτι (για να το πω ευγενικα) και λεγοταν οτι κατα τη διαρκεια των προβολων επαιζαν και τσοντες.  Δε ξερω, γιατι δεν πηγα, αλλα το να εισαι σε φισκα τρολευ  Ομονοια – Πατησια δεν ηταν πιο ασφαλες.  Αυτο το ξερω.

Σταση Κεφαλληνιας.  Το δεσποιναριον ερχεται στη ζωη στην κλινικη του γιατρου Χριστοφορακου.  Στην ιδια κλινικη βλεπει το φως του κοσμου και η μικρη Τινα τεσσερα χρονια μετα.

Αφηνουμε αριστερα το “Μικρο Πολυτεχνειο”  σημερα καταστημα νεωτερισμων Μαρκς εντ Σπενσερ αν δε κανω λαθος.  Το Μικρο Πολυτεχνειο ηταν ανωτερα σχολη εργοδηγων και επαιξε σημαντικο ρολο στην εξεγερση του Νοεμβρη 1973.

“ΟΤΕΕΕΣ Αλεξαντραααας” φωναζε ο εισπρακτορας απο το μικροφωνακι στην χαρακτηριστικη του θεση διπλα στην πισω πορτα. Για μας που πηγαινοερχομασταν καθημερινα η πιθανοτητα να συνανταμε τους ιδιους εισπρακτορες στις ιδιες γραμμες ηταν μεγαλη. Ενας μαλιστα θυμαμαι σε διαδρομες και ωρες  που δεν ειχαν πολυ κινηση, εβγαζε ενα κεντημα και κεντουσε σταυροβελονια.

Ανωτατη σχολη Οικονομικων και Εμπορικων Επιστημων (παλιοτερα Ανωτατη Εμπορικη). Εδω διδασκε Αστικο δικαιο ο θειος ο Κωστας Φ. Τον θειο Κωστα τον θεωρουσα σοφο με το παιδικο μου μυαλο.  Γιατι ολοι οι μεγαλοι τον ελεγαν αυθεντια και γιατι ειχε εκεινο το ατημελητο μουρτζουφλο υφος, που ομως γινοταν γλυκο οταν του μιλουσα. Ειχε υπομονη ο θειος με το δεσποιναριον και απαντουσε σε ολες τις ερωτησεις του. Τις μαζευε το δεσποιναριον γιατι δεν εμπιστευοταν αλλους σε υπαρξιακα προβληματα οπως γιατι τα Χριστουγεννα δεν ειναι την πρωτη του Γεναρη.  Ο θειος Κωστας εμενε λιγο πιο κατω στην οδο Κανιγγος και οι μεγαλοι ελεγαν οτι ειχε κανει ειδικη ενισχυση στα πατωματα του διαμερισματος για να αντεχε το βαρος των βιβλιων του. Ο θειος ειχε τεραστια αγαπη στις θεωρητικες επιστημες και μια ειρωνια για τις θετικες.  Οταν του ανακοινωσα σε μια απο τις επισκεψεις μου οτι θα γινω μαθηματικος, μου ειπε οτι το προβλημα του λαγωου και της χελωνας εχει προ πολλου λυθει και οτι καλυτερα να γινω νομικος για να διαπρεψω.  Το ιδιο μου ελεγε αργοτερα και η φιλολογος μου η Κομησσα αλλα τους την εσκασα.

Αφηνουμε αριστερα και πανω το πεδιον του Αρεως με το περιφημο Γκρην Παρκ του Γιωργου Οικονομιδη και αργοτερα του Αλκη Στεα.  Φοβερες γρανιτες τα καλοκαιρια.  Κι εκεινο το παλκο, ετσι μου ερχοταν να ανεβω και να συστηθω και με κραταγε η μαμα.

Δυο δρομοι που θα θυμομαστε παντα ειναι οι οδοι Χευδεν και Δεριγνυ.  Καποια ανοιξιατικη μερα δινουμε ραντεβου στη Δεριγνυ με τα παιδια της παρεας.  Τα αγορια πανε στη Δεριγνυ και περιμενουν. Η Ντανυ κι εγω συναντιομαστε στην Χευδεν και περιμενουμε νευριασμενες γιατι τα αγορια αργουσαν. Δεν ειχαμε και κινητα βλεπεις.  Ειδαν κι αποειδαν τα αγορια και αποφασισαν να κοιταξουν πιο περα. Μας βλεπουν στη Χευδεν ετοιμες για καυγα.  Που ειπαμε να βρεθουμε; ρωτα ο Γιωργος με ολη την υπομονη που του ειχε περισεψει.  Δεριγνυ απανταμε με ενα στομα.  Απο τοτε,  ακομα και σημερα ακουμε την ιδια ιστορια και απο τον Γιωργο και απο τον Ερρικο οταν θελουν να υπερβαλλουν για την πολυπλοκοτητα της γυναικειας σκεψης. Πφ!

Αρχαιολογικο μουσειο Αθηνας. Αυτα τα ωχρα και τα τερακοτα χρωματα ηταν παντα τα αγαπημενα μου.

Το Ακροπολ Παλλας που προσφατα τυλιχτηκε στις φλογες ηταν αφορμη να γραψω την δικη μου ιστορια της οδου Πατησιων.  Ψαχνοντας στο Γκουγκλη για φωτογραφιες οι περισσοτερες ειναι αυτες της πυρκαγιας,  τι κριμα.  Αριστερα το αρχαιολογικο μουσειο της Αθηνας,  νεοκλασσικο στολιδι που χρονολογειται απο τα μεσα του δεκατου ενατου αιωνα.

Το τρολλευ περνα εξω απο το Μετσοβιο Πολυτεχνειο.  Ειναι καλοκαιρι του 1992. Τα ματια  δακρυζουν. Πολυ το νεφος σημερα παρατηρει ο συνεπιβατης. Ναι απαντω. Ενας βρωμοτσιγκος σκεπαζει το κτιριο της Πρυτανειας μετα τη φωτια του περασμενου Οκτωβρη. Κλαιω για τις καταστροφες.

Το τρολλευ περνα μπροστα απο το Πολυτεχνειο.  Εδω ειναι στο σχολειο του θειου του Γιαννη και του Νονου μου δειχνει η μαμα.  Τοτε θα ερθω κι εγω εδω οταν μεγαλωσω.  Η μαμα χαμογελα.

Η μαμα και ο μπαμπας δακρυζουν οταν το ονομα μου φιγουραρει στις λιστες των επιτυχοντων στο ΕΜΠ.  Ο χωρος ειναι τοσο δικος μου πια.  Το αιθριο της αρχιτεκτονικης, το αμφιθεατρο των Χημικων,   τα εργαστηρια στου Γκινη.  Η καφετερια στο Πρυτανειο,  ο Λιβανεζος που με κυνηγουσε χερι ποδαρι, τα πηγαδακια, οι σπιουνοι, οι πορωμενοι με τα αμπεχωνα, τα ταγαρια.  Θα μπορουσα να γραψω ολοκληρο βιβλιο για τα χρονια στο ΕΜΠ. Αργοτερα μεταφερθηκαμε στου Ζωγραφου.  Που δεν ειχε την αιγλη του Πολυτεχνειου.  Ισως μια αλλη φορα.  Εκει γνωρισα σημαντικους ανθρωπους που εχουν μεινει για παντα σημαντικοι στη ζωη μου. Δε μ’ αρεσει να αραδιαζω ονοματα.

Το Πλαισιο, η Στουρναρα, τα Εξαρχεια λιγο πιο πανω.

Απο την σελιδα της σχολης αρχιτεκτονων του ΕΜΠ.  Σχεδιο Καυτατζογλου.

Σκουπιζω τα ματια που δακρυζουν .. απο το νεφος και κοιτω δεξια. Το διαμερισμα της θειας της Ελενιτσας που πηγαινα τα μεσημερια για να δω τα ξαδερφια μου τον Νεστορα και την Τζελη που ειχα τελειωσει την Νομικη και εκαναν μεταπτυχιακα.  Κι επειδη ηταν κεντρο ολοι οι φιλοι τους ηταν εκει μιλωντας για νομικα θεματα και ημουν σα ψαρι εξω απο τα νερα του.

Να και η παλια Ιταλικη σχολη. λα σκοαλα Ιταλιανα, που αργοτερα μεταφερθηκε στα Πατησια λιγο πιο πανω απο την Κλωναριδου.  Το φροντηστηριο Γνωμων οπου λατρεψα τους γεωμετρικους τοπους.  Το καταστημα Μινιον με τις μπλε ρουα ποδιες του Τσεκλενη, που δεν πηγαιναμε γιατι δεν αρεσε στη μαμα.  Προτιμουσε τον Λαμπροπουλο, τον Στρατηγιου και την Αθηναια, ηταν μαλλον θεμα στατους.  Τι να πω. Το τρολλεϋ στριβει αριστερα για την πλατεια Κανιγγος.  Αφηνουμε δεξια τα Χαυτεια, του Λουμιδη που μοσχοβολαγε ο καφες καθως το αλεστηριο δε σταματαγε ποτε, το καθαριστηριο που πρωτο εφερε αυτοματο μηχανημα που διπλωνε πουκαμισα, το φαρμακειο του Μπακακου, ενα σαλεπιτζιδικο σε μια στοα που με εφερνε ο παπους για λουκουμαδες.  Τον εφημεριδιπωλη να φωναζει, εφημεριδεες, πρωϊνες, απογευματινες, βραδυνες, επικαιρα, η Δομηηηηη!!!! Ο παπους αγοραζει τη Χρυσα Παραδειση σε τευχη και αργοτερα τα δενει για να μαθει το δεσποιναριο να μαγειρευει.  Αγοραζει και την Δομη που βρισκεται ακομα στο σπιτι της μαμας. Αγοραζει και την γκοφρεττα με τις σημαιες αλλα παλι ατυχια..  την εχουμε!  Αγοραζει και μια μπιτερ και μια κροκαν Παυλιδου.

Το τρολλεϋ στριβει αριστερα  και το ταξιδι τελειωνει.

Απο τα ανθεστηρια στον Προμπονα στη Γεφυρα.

Απο το εργοστασιο στο Παρκο.

Απο αστικη Αθηνα σε γκετο αλλοδαπων.

Απο εξοχη σε πολη.

Απο εμπορικος δρομος σε κατεβασμενα ρολλα.

Δε ξεφυγα ουτε δεκα μετρα απο την Πατησιων. Αν ξεφευγα θα ηθελα αλλες δεκα αναρτησεις.  Ισως και παραπανω. Πιστευω οτι εζησα το δρομο στην αρχη της παρακμης του μα προλαβα να δω και ομορφιες.  Οπως και ναχει οταν περνας τα παιδικα και εφηβηκα σου χρονια κανοντας καθε μερα την ιδια διαδρομη, ο δρομος γινεται  κομματι της ζωης σου.

Κι ενω ανοιξα τα φτερα και πεταξα μακρυα, και περπατησα απο την λεωφορ Σινκο ντε Μαϊο μεχρι την Μπουλεβαρ ντε Σανζ Ελυζε, και απο την Φιφθ Αβενιου μεχρι το Νιεφσκι Προσπεκτ, καθε φορα που ξαναγυρνω στην οδο Πατησιων, αυτο το ευλογημενο το νεφος μου φερνει δακρυα.

Σας φιλω γλυκα.

Πη Ες . Τη σειρα αναρτησεων με τιτλο “Οδος Πατησιων” αφιερωνω στη μαμα μου που ειναι μια βερα Πατησιωτισσα για ογδοντα εννεα συναπτα χρονια.

Οδος Πατησιων (μερος τεταρτο)

Σταση Αγιος Λουκας -Κινηματογραφος Σελεκτ.

Δε νομιζω να εχω παει σε κινηματογραφο περισσοτερες φορες απο οτι  εχω παει στο Σελεκτ.  Ηταν το κατ’εξοχην χειμερινο μας σινεμα.  Ηταν το ραντεβου του Σαββατου και παντα 6 με 8 το απογευμα. Εφερνε παντα τις ταινιες του Γιαννη Δαλιανιδη και του Φιλοποιμενος Φινου. Η προθηκη στην εισοδο ηταν κλασσικη. Η Μαρθα Καραγιαννη με ενα ποδι ατελειωτο, η Χλοη Λιασκου τσαχπινιζουσα, η Ρενα Βλαχοπουλου να μας κλεινει το ματι και ο Κωστας Βουτσας τζοβενο.

Δυστυχως δε βρηκα φωτογραφια του Σελεκτ οσο κι αν εψαξα. Βρηκα ομως μια του θερινου σινεμα Ηλεκτρα σχεδον απεναντι.  Οπου τα καλοκαιρια οι τριγυρω πολυκατοικιες εβλεπαν τζαμπα εργα. Φυσκα ηταν τα μπαλκονια, σιγουρα εφερναν ολο το σοϊ.

Καπου εκει στο ιδιο τετραγωνο ανοιξε το πρωτο καταστημα με φρεσκα ζυμαρικα.  Πηγαιναμε και παιρναμε ραβιολια φρεσκα με το κιλο. Η μαμα τα θεωρουσε τρομερες γκουρμεδιες και τα επαιρνε για τα τραπεζια της.

Σταση Πλατεια Κολιατσου.

Δυο πλατειες ειχε κι εχει ολες κι ολες η οδος Πατησιων. Την πλατεια Κολιατσου και την πλατεια Αμερικης (η Αγαμων).  Η πλατεια Κολιατσου ηταν το τερμα του τρολεϋ 12 (Κολιατσου -Παγκρατι).  Το κομματι της οδου Πατησιων απο την Πλατεια Κολιατσου μεχρι και την σταση Αγγελοπουλου ηταν γεματο καταστηματα υποδηματων. Δε νομιζω να υπηρχε φιρμα Ελληνικη που να μην ειχε καταστημα εδω.  Με κορωνιδα το καταστημα της Καλογηρου  στη διασταυρωση Πατησιων και Φωκιωνος Νεγρη. Αλλα σα πολυ να προχωρησα.

Σταση Λυσσιατρειο.

Αφηνουμε αριστερα το παλιο θεατρο “Αννα και Μαρια Καλουτα” οπου οπως μου διηγειται η μαμα πηγαιναν να δουν τα “Καλουτακια”.  Ο κινηματογραφος Ραδιο ΣΙτυ διπλα εφερε στα μεσα της δεκαετιας του ’60 το συστημα προβολης “Σινεραμα” που εδινε την εντυπωση τρισδιαστατης εικονας.  Παρακολουθωντας την ταινια “Τορα Τορα Τορα” το δεσποιναριον αισθανεται οτι ηταν απανω  στο Περλ Χαρμπορ.

Σταση Καλιφρονα.

Εδω κατεβαινουμε για να επισκεφθουμε διαφορους αγαπημενους.  Ο νονος και η νονα  μου πριν μετακομισουν στην Κηφησια, ο νονος και η νονα της Τινας (Μιχαλης και Κικη ) και γωνια Πατησιων και Καλλιφρονα, ο κυριος Κωστας και η κυρια Αργυρω.  Η κυριες Αργυρω και Κικη ηταν στο καρε του κουμ- καν της μαμας.  Καθε Πεμπτη εναλλακτικα καθε μια απο τις κυριες (καργιες κατα δεσποιναριον) 5-10 το βραδυ δεχοταν τις αλλες και ντουμανιαζαν το συμπαν με παρεα τον μπερμπαντη τον μπαλαντερ.

Απο τη σταση Καλιφρονα ως την επομενη, την πλατεια Αμερικης θα παμε με τα ποδια. Οχι τιποτε αλλο αλλα πρεπει να κανουμε μια μεγαλη σταση Πατησιων και Θασου 9.  Εδω περασα μερες και νυχτες ακομα κατα τη διαρκεια της φοιτητικης μου ζωης.  Ηταν το σπιτι της αγαπημενης μου συμφοιτητριας και κολλητης Ντανυς, μετεπειτα διπλοκουμπαρας μου αφου με παντρεψε και βαφτισε και τη Δαφνη μου.  Γνωριστηκαμε στην οδο Πατησιων, μια μερα μετα απο κατι εργαστηρια εξω απο το Πολυτεχνειο. “Σε ειδα στην αιθουσα, περιμενεις το τρολεϋ ; Ναι κι εσυ; Παμε λιγο με τα ποδια.  Και πηγαμε και περπατησαμε μετα χρονια μαζι. Εκεινη τη μερα φτασαμε Θασου 9 και η μαμα της η κυρια Λωμη μας κερασε μουσταλευρια με νισεστε. Οι τρελλες μας, τα διαβασματα μας, οι αγαπες μας μαζι κι αχωριστες η Ντανυ και η Δεσποινα.  Ασχετοι χαρακτηρες, εκεινη να ορμα κι εγω να την συγκρατω,  εκεινη να τολμα κι εγω να το σκεφτομαι σαραντα φορες,  εγω να διαβαζω δυνατα, κι εκεινη να ακουει και να γραφει καλυτερα απο μενα. Οι γονεις της με λατρευαν.  Ελεγαν τι υπεροχο κοριτσι. Η μαμα την συμπαθουσε, ελεγε, τι τρελλοκαμπερω!

(φωτογραφια που δημοσιευτηκε στην εφημεριδα ΕΘΝΟΣ)

Πλατεια Αμερικης.  Κατεβαινω για να παω στο φροντηστηριο των Αγγλικων μου στου “Χαμπακη” στη Φωκιωνος Νεγρη.  Στην πλατεια Αμερικης ακριβως πισω απο το παρκο της πλατειας μενει η κυρια Μενη και ο κυριος Ρενἐ.  Η κυρια Μενη ηταν αλλη μια κυρια απο την συνομοταξια “καργιες”, ισως η πιο φανταχτερη. Φοραγε ενα κατακοκκινο κραγιον, ηταν κοντη και ψηλωνε με κατι δωδεκαποντα, ειχε ενα εντελως κορακἰ κοντο μαλλι και τα ηθελε ολα δικα της.  Ετσι καποτε χωρισε με τον κυριο Ρενἐ και σταματησε να ερχεται στο καρε.  Την αντικατεστησε μια κοκκινομαλλα που τη λεγανε Βιολεττα κι εμεις τη λεγαμε “Αβιο-ιολεττα” και νευριαζε η μαμα. Και για να ολοκληρωσω το κεφαλαιο “καργιες” εφυγε και η Αβιο-ιολεττα και προεκυψε η κυρια Νικη που ηταν μια χαρα κυρια.  Και εμενε στον Αγιο Λουκα.  Και ηταν και αλλες δυο κυριες, η κυρια Ρενα που με το που εφτανε εδινε παραγγελια, Δεσποινακι χρυσο μου, ενα μετριο.  Και η κυρια Μινια που ερχοταν απ του δαιμονου την ακρη, τους Αμπελοκηπους.  Αυτο δεν ηταν καρε, ηταν ἐνα ματσο Αβιο-ιολες. Θεος σχωρες τις οσες εφυγαν. Κατα βαθος τις αγαπουσα κι ας ντουμανιαζαν το συμπαν παρεα με τον εραστη τον μπαλαντερ.

Κι ενα τραγουδακι που μ’αρεσει πολυ..

….συνεχιζεται

Οδος Πατησιων (μερος τριτο)

Δυο βηματα πισω. Στο πρωτο μερος της σειρας “Ὁδος Πατησιων” ανεφερα το νεοκλασσικο στη διασταυρωση των οδων Πατησιων και Λασκαρατου. Βρηκα μια εξαιρετικη φωτογραφια στο site Panoramio και το φερνω εδω να το δειτε. Χρονια το εβλεπα στη στροφη του τρολλευ.  Δειτε τους περιτεχνους προβολους στα μπαλκονια και τα ωραια καγκελα. Σαν να το φανταζομαι στην εποχη του.  Κατω η κουζινα στο μεσον οι χωροι υποδοχης και στον τελευταιο οροφο τα υπνοδωματια.  Με τους ενοικους και το προσωπικο τους να ειναι παντα απασχολημενοι καθως εναλλασσονται οι τεσσερεις εποχες στα παλια νοικοκυρια.  Στα μπαλκονια του τελευταιου οροφου βλεπουμε ενα μικρο δειγμα ζωης. Ειναι γεματα γλαστρες. Καποιος τα ποτιζει. Καποιος που πηρε το χθες και ισως το εκτιμα κιολας. Ποιος ξερει. Συνηθως τα νεοκλασσικα που καταστρεφονται ειναι περιπτωσεις πληθωρας κληρονομων.

Σταση Αγιος Λουκας

Χανεται μεσα στην γκριζιλα της πολυκατοικιας του ’60 ο ναος του Αγιου Λουκα που χτιστηκε στα μεσα του δεκατου ενατου αιωνα απο τον γερμανο αρχιτεκτονα Τσιλλερ.  Βυζαντινος μετα τρουλλου που πηρε την τελικη του μορφη με κωδωνοστασια και νεα προσοψη λιγο πριν τα μεσα του εικοστου αιωνα.

Τα παιδακια στα σχολεια της περιοχης ειχαν μια χαρα μολις αρχιζε η σχολικη χρονια (τον Οκτωβρη τοτε) ερχοταν η γιορτη του Αγιου Λουκα να θυμισει την ξενοιασια του καλοκαιριου που εσβηνε.  Οι παλιοι θα θυμουνται ενα καστανα που αλλαζε θεση στον προαυλιο χωρο της εκκλησιας αναλογα με την κινηση.

Αγιος Λουκας. Και το ονομα αυτης Δεσποινα.  Εκει βαφτιστηκε το δεσποιναριον, εκει παντρευτηκε η μαμα, η θεια Νικη, η θεια Ρεα, ο θειος Γιαννης και ο θειος Ριχαρδος.  Βυζαντινος μετα τρουλλου και δυο κωδωνοστασια.

Στις αρχες της δεκαετιας του ’70 ειπανε οτι πιασανε κατι ναρκομανεις στο προαυλιο του ναου. Ολοι οι ξερολες ειπανε τοτε οτι φταιει η νεοδμητη παραπλευρα φοιτητικη εστια και το φοιτηταριο. Θου Κυριε φυλακη τω στοματι μου.

Σταση Αγιος Λουκας. Απεναντι απο την εκκλησια σχεδον ανοιγει στα τελη του ’50 ενα καταστημα διακοσμησης που αναλαμβανε και κορνιζωσεις. Με μοντερνα προθηκη δανεζικο στυλ. Ιδιοκτητης ο Εδισον Βηχος που πρωταγωνιστησε σε παλιες Ελληνικες ταινιες . “Ο αγαπητικος της Βοσκοπουλας” και το εργο “Δαφνις και Χλοη” γυριστηκαν στις αρχες της δεκαετιας του ’30 σε παραγωγη του Παναγιωτη Δαδηρα και σκηνοθεσια του Ορεστη Λασκου.  Η μαμα ενθουσιαστηκε με την αφιξη του καλλιτεχνη και θεωρησε καλο να τον υποστηριξει στην αρχη της καινουργιας καριερας ζητωντας του συμβουλες για το νεοδμητο της Κυπριαδου. Η συνεργασια κρατησε για λιγο, και οτι απεμεινε ειναι 4-5 πινακες (καθολου κακοι θα ελεγα). Ομως η μαμα αρνηθηκε να βαλει εξω απο το σπιτι το φαναρι που της προτεινε ο κυριος Εδισον δηλωνοντας οτι δε θα κανει το σπιτι της “μπορντελο”. Βεβαια δε του το ειπε καταμουτρα του ανθρωπου, αλλα το ειπε σε ολους τους αλλους.

Σταση Αγιος Λουκας.

Το κομμωτηριο “Γιαννακης” ηταν ο “Αγγελος” μας στα Πατησια και ακομα καλυτερος. Ο κυριος Γιαννακης και η κυρια Φωφη ειχαν ενα υποδειγματικο κομμωτηριο.  Στην αρχη ηταν αριστερα στην Πατησιων οπως παμε νοτια και μετα μεταφερθηκαν σε καταστημα σε καινουργια πολυκατοικια δεξια. Ο κυριος Γιαννακης ηταν πραγματικος κυριος.  Εκανε μονο το κουρεμα και σε λιγοστες πελατισσες (οπως η μαμα).  Μαυρο παντελονι, αψογο λευκο πουκαμισο. περιποιημενα χερια, ευγενικος και λιγομιλητος. Απαγορευοταν το κουτσομπολιο στυλ κατινε στου Γιαννακη.  Ολες οι κοπελλες χαμογελαστες και περιποιητικες ασχετα ποσο μικρη ηταν η πελατισσα.  Ο κυριος Γιαννακης εκοβε και τα μαλλακια του δεσποιναριου απο νινι που ηταν. Η κυρια Φωφη τροφαντη πανεμορφη γυναικα με το πιο ομορφο ακαζου χρωμα στο μαλλι ηταν υπευθυνη για τις βαφες. Οπου οι βαφες γινονταν σε χωρο εσωτερικο και οχι στο κυριως σαλονι.  Η κυρια Φωφη ηταν αδελφη της μητερας της Ελενας Ναθαναηλ, που ως παιδι την ειχα πετυχει μερικες φορες στο κομμωτηριο.  Ειχε και η κυρια Φωφη μια κορη που ηταν ακομα πιο ομορφη απο την Ελενα.  Η κυρια Φωφη αντεξε ολες μου τις νεανικες και εφηβικες τασεις με το χρωμα των μαλλιων. Θελω μες της ελεγα.  Μα Δεσποινακι μου, εχεις μακρυα μαλλακια, δε θα ειναι σικ. Θα σου προσθετουν χρονια. (Εγω αυτο ηθελα, να με περνανε για εικοσαρα την δεκαεφταρα).  Αν σου κανω μες θα πω στο Γιαννακη να σε κουρεψει σαν την Εφη Μελα.  Οοοχι με τιποτα. Τελικα η πελατισσα εχει δικιο και βγηκα με μες και μακρυ μαλλι σαν εικοσιεφταρα και γουσταρα κι απο πανω. Και μολις αρχισαν να βγαινουν οι ριζες εκανα μια βαφη και ξαναρθα στα καστανα ισα μου.

Στι υπογειο του Γιαννακη ειχαν πεντικιουρ και η ιδια κυρια  εκανε και μανικιουρ. Το πρωτο μου μανικιουρ το εκανα στο Γιαννακη κατω απο ενα σεσουαρ. Δε θυμαμαι το ονομα της κυριας, αλλα το προσωπο της ποτε δε θα το ξεχασω. Ποτε. Γλυκεια ευγενικη με ενα θλιμμενο βλεμμα. Αισθανθηκα ασχημα που μια κυρια πιο μεγαλη απο μενα με φροντιζε ετσι. Γιατι ολοι ελεγαν οτι εργαζοταν για να μεγαλωσει τα παιδια της. Κι ευτυχως ειχε πολυ πελατεια, ομως αυτη η ανισοτητα με ειχε προβληματισει. Γραφοντας θυμηθηκα. Ηταν η κυρια Ρουλα. “Θα σου βαλω ενα απαλο ροζ γιατι εισαι κοριτσακι ακομα”

Το κομμωτηριο του κυριου Γιαννακη εκλεισε οταν πηρε συνταξη. Ο κυριος Γιαννακης και η κυρια Φωφη δεν υπαρχουν πια αλλα εγραψαν ιστορια στη σταση “Αγιος Λουκας” την εποχη που ο δρομος εξελισσοταν σε αστικο κεντρο.

Συνεχιζεται….

Oδος Πατησιων (μερος δευτερο)

Angela,  γωνια Πατησιων και Ροσταν. Ο συνδιασμος χειμερινου και θερινου σινεμα. Μικρη μα συμπαθητικη αιθουσα με καθισματα απο κοκκινο βελουδο.  Τα καλοκαιρια ολοι στην ταρατσα.  Υπαρχουν στιγμες απο τα μικρα μας χρονια που ειναι ανεξιτηλα χαραγμενες στο μυαλο για καποιο λογο.  Πιθανοτατα γιατι καποια εμπειρια η εικονα τις σημαδεψε.  Με θυμαμαι στην θερινη αιθουσα να βλεπω το εργο “Ενας ανδρας και μια γυναικα”, με την Ανουκ Αιμε και τον Ζαν Λουϊ Τρεντινιαν.  Τι εργαρα, τι μουσικη τι αγαπη!  Μοντερνο αρχιτεκτονημα για την εποχη του το σινεμα Αντζελα. Πριν κτισθει εκει. υπηρχε ενα διοροφο σπιτι οπου στο ισογειο ηταν το γαλακτοπωλειο του Μινεττα και ηταν ιδιοκτησια του Λευτερη του Μουζακη, ιδρυτη της βιομηχανιας κλωστων “πεταλουδα”.

Δεξια η ερημη κοκκινη βιλα Κλωναριδη. Στο blog της ομαδας Παυσανιας υπαρχει ενα ωραιοτατο αρθρο για την κοκκινη εγκαταλελειμμενη βιλα.  Σαν παιδι θυμαμαι την δεσποινιδα Κλωναριδη με τα δυο σκυλια της. Hδη ηταν προχωρημενης ηλικιας.

Σταση Κλωναριδου. Κατεβαινω απο το τρολλεϋ για λιγο.  Εδω ειναι η δικη μου σταση.  Ακριβως μπροστα απο το παλιο εργοστασιο ζυθοποιιας Φιξ. Απεναντι απο το εργοστασιο ενα διοροφο λευκο σπιτι γνωστο σαν “λευκη βιλα Κλωναριδη”. Αρχικα ιδιοκτησια Κλωναριδη αγοραστηκε απο τον Εμμανουηλ Παυλιδη καπου αναμεσα στο 1900 και 1915 για να χρησιμοποιηθει σαν θερινη κατοικια.  Τοτε τα Πατησια ηταν απο τις ωραιοτερες εξοχες της Αθηνας.  Το 1917 οταν η δεσποινις Δεσποινα Παυλιδου (γιαγια του δεσποιναριου) παντρευτηκε τον κυριο Ροδολφο Δρακουλη (παππου του δεσποιναριου),  το σπιτι αυτο εγινε μονιμη κατοικια της νεας οικογενειας.    Σ’αυτο το σπιτι γεννηθηκε και η δεσποινις Δαφνη Δρακουλη (μαμα του δεσποιναριου).  Σ’αυτο το σπιτι εφυγε η κυρια Δεσποινα Δρακουλη σε πολυ νεαρη ηλικια 48 ετων.  Σ’αυτο το σπιτι ηρθε αργοτερα μωρο το δεσποιναριον και περασε τα πεντε πρωτα χρονια της ζωης του.

Μνημες απο το “παλιο παλιο το σπιτι” -ετσι συνηθιζα να το λεω παντα-εχω σε μορφη στατικων εικονων. Ψηλα καγκελλα χωριζαν τον κηπο απο την οδο Πατησιων.  Δυο ημικυκλιες μαρμαρινες σκαλες οδηγουσαν στο κεφαλοσκαλο του οροφου. Δυο τεραστιοι φοινικες στολιζαν τον κηπο. Δροσερα μπουζια φυτρωναν γυρω γυρω απο τους φοινικες.

Οι φωτογραφιες ειναι απο το σπιτι της Πατησιων 318.  Στην μεσαια ο μπαμπας κρατα με καμαρι το δεσποιναριον και απεναντι διακρινουμε το εργοστασιο του Φιξ.

Σταση Κλωναριδου.  Την δεκαετια του ’60 στη θεση της “λευκης βιλας” χτιζεται ο μεγαλυτερος μεχρι τοτε κινηματογραφος της Αθηνας. Το ονομα αυτου Πιγκαλ και η χωρητικοτητα 1800 θεσεις. Απο τις πρωτες κλιματιζομενες αιθουσες.  Αργοτερα στεγαστηκε εκει μια αγορα ηλεκτρικων ειδων.  Ηδη ομως το δεσποιναριον ειχε μεταφερθει λιγο πιο βορεια στην περιοχη Κυπριαδου.

Σταση Κλωναριδου.  Εκει σταματα και το σχολικο του Αρσακειου του Ψυχικου που μεταφερει το δεσποιναριον για τρια χρονια στο πρωτο του σχολειο.

Γωνια Πατησιων και Γαλατσιου.  Στον ιδιο χωρο που σημερα λειτουργει ενα Starbucks,  το γαλακτοπωλειο του Νωντα και του Θεμιστοκλη.  Τρικυκλη μοτοσυκλεττα και ο Νωντας μοιραζε γαλα φορωντας ενα χοντρο πετσινο που τον προστατευε απο τη χειμωνιατηκη υγρασια. Ο Νωντας και ο Θεμιστοκλης πιο παλια ηταν τα “γαλατακια” συνομηλικοι της δεσποινιδας Δαφνης και παρεα στα παιχνιδια της γειτονιας.  Νομισματα στις ραγιες του τραμ, γινοτουσαν κοπιδια, και τα κοπιδια εκοβαν χαρτονινες φιγουρες του Καραγκιοζη, και το θεατρο σκιων επαιρνε σαρκα και οστα στην  Πατησιων 318.

Εκει εφτασε το λαντω με την μικρη Τινα στα τεσσερα μου χρονια. Με ενα μωρο λεπτουλικο κι ενα σωρο πακεττα δωρα για το δεσποιναριον. Δεν την εφερε ο πελαργος, ηρθε με λαντω!  Τα δωρα σαν καλοπιασμα που θαπρεπε τωρα να μοιραζομαι αγαπες, παιχνιδια και αγκαλιες.

Πατησιων 316,  η μαντρα του κ. Μιχα με οικοδομικα υλικα. Λοφοι τα τσαϊλια και ο ασβεστης.  Τα λευκα γοβακια του δεσποιναριου με peep toe και φιογκακι μπαζουν οταν ανεβαινει στο λοφο με τον ασβεστη και βουλιαζει μεσα.  Κλαμα, ηταν τα πρωτα γοβακια. Εσυ παιδι μου δε θα παψεις ποτε να εισαι αγοροκοριτσο.  Με αλογα γινοταν καποτε οι μεταφορες.  Ινιοχος ο Ταξιαρχης που δε μου αρεσε το ονομα του και τον ελεγα Ζαχαρια.  Φημες ελεγαν οτι καποτε αφηνιασε το αλογο του Ταξιαρχη στον Αγιο Λουκα και επαθε ο κοσμος τραμπακουλο.

Σταση Κλωναριδου.  Με παιρνει η αναμνηση και με σηκωνει. Καιρος να ξαναμπω στο τρολλεϋ.  Εχουμε δρομο ακομα. Ενα Κανιγγος παρακαλω.

cant’ wait!

Περασε το Thanksgiving και προσπαθουμε ολοι να ειμαστε σε εορταστικη διαθεση. Μεγαλη προσπαθεια ομως φετος, και κυριως στην Ελλαδα.  Και ακομα περισσοτερο στην Αθηνα και στις μεγαλες πολεις γιατι εκει  τα αποτελεσματα της ανεχειας και ολων των δυκολιων φαινονται περισσοτερο.  Πανε δυο χρονια, Δεκεμβρης ηταν παλι που αναρωτιομασταν αν ειχαμε πιασει πατο γενικα. Οπως αποδειχτηκε η καταβαση συνεχιζεται και παρασυρει μαζι της και την διαθεση μας.   Πανε δυο μηνες που ημουν στην Αθηνα και εγινα αυτοπτης μαρτυς της μαυριλας του κοσμου, της ερημιας των καταστηματων και του εκνευρισμου που απορρεει απο την αβεβαιοτητα.

Παντα τις γιορτες, ειτε γιατι υπαρχουν μικρα παιδακια που θελουμε να ζησουν την μαγεια τους, ειτε γιατι εμεις οι ιδιοι εχουμε αυξημενη την διαθεση προσφορας, ακομα ακομα γιατι γινομαστε για λιγες μερες μικρα παιδια κι εμεις, καπως αφηνουμε την χαρα να προσπερασει τους προβληματισμους.  Ειναι αναγκη εσωτερικη, ειναι αυτοαμυνα, ειναι η ενεση που θα μας βοηθησει να σταθουμε ακομα ορθιοι.

Στα social media βλεπω πολυ κοσμο να περιμενει πως και πως τις γιορτινες μερες.  Εικοσιπεντε και μια!  Για το θαυμα, για τις αγαπησιαρικες συναξεις, για το απροσμενο δωρακι, για  μια μικρη αποδραση.  Can’t wait!

Το μακρυ Σαββατοκυριακο των Ευχαριστιων παντα προς το τελος στολιζουμε το δεντρο.  Ακομα και περσυ που περασαμε τα Χριστουγεννα στην Αθηνα (μετα απο την τρελλη περιπετεια στο Heathrow) αφησαμε πισω το σπιτι στολισμενο.  Σαββατο βραδυ καθως κρεμαγα τα στολιδια στεκομουν στο καθενα απο αυτα και αναλογιζομουν τις στιγμες που πρωτοσυναντηθηκαμε.  Μερικα ερχονται απο τις μερες μου στο Μοναχο απο το περιφημο Christ Kindle Markt  στην  Marienplatz.  Αλλα απο το Columbus του Ohio, μερικα απο το Williamsburg αλλα απο την Napa Valley και αλλα απο το Sausalito οπου εχω βρει κατι απιθανα κομματια.  Κι ετσι μου πηρε κατι παραπανω απο οτι υπολογιζα το στολισμα αλλα ταξιδεψα ξανα σε μερη αγαπημενα.  Και στο ταξιδι αυτο δεν μπορουσα να περιμενω μεχρι να ερθει η ωρα να αναψω τα φωτακια. Could’nt  wait!

Κατεβηκε ο λοχος με τα αρκουδια και πηρε τη θεση του το καθενα κατω απο το δεντρο. Τελικα εχουν πολλαπλασιαστει αυτα τα αρκουδια τοσο που εχω αρχισει να τα μπερδευω.  Ποιος ειναι ο Ερμενετζιλντο, ποιος ειναι ο Εμιλ, ποιος ειναι ο Αμεντεους,  πρεπει να τους βγαλω ταυτοτητες γιατι σε μερικα χρονια θα τα εχω κανει εντελως σαλατα.  Την Κυριακη προστεθηκε στην παρεα ο Charles.

Charles with  a mind of his own.

Με καθε αγορα 5 δολλαρια πηγαινουν στο the Child Mind Institute.  Ο Charles ειναι ο πιο μεγαλοσωμος της παρεας.  Στεκομουν μπροστα στα ραφια του Bloomis, οπου πολλα αρκουδια με κοιταζαν ασκαρδαμυκτι και ενω ολα ηταν ιδια,  πλησιασα και πηρα εκεινο που ηταν στην ακρη και τα ποδαρακια του ειχαν κρεμασει κατω, σαν ετοιμο να φυγει.  Ελα, σκεφτηκα να σου γνωρισω τα αδερφακια σου. Δεν εβλεπα την ωρα να φτασουμε σπιτι.  Could not wait!

Το μονο κακο ειναι οτι μου αρεσουν πολλα ειδη στολιδιων. Τα βικτωριανα, τα ξυλινα, τα γυαλινα, τα αγγελακια, οι χιονανθρωποι, τα καραβακια, τα πουλακια κι ετσι δεν υπαρχει ενα θεμα στο δεντρο μου.  Θα το ελεγε κανεις “αχταρμα ” αλλα οποιος το πει να του καει γλομπακι στο πιο απιθανο σημειο.  Εγω το βλεπω υπεροχο. Και θα φροντισω να βρω καινουργια στολιδια εκει που θα παω σε τρεις μερες!

CAN’T WAIT !

Σας φιλω γλυκα.

συλλεκτικα

Σημερα χαζολογουσα με διαφορα περιοδικα το μεσημερακι, κι επεσε στα χερια μου το τευχος του Σεπτεμβρη του περιοδικου FORBES Life .  Το FORBES Life  ειναι το κατ εξοχην φιν φον περιοδικο.  Θα μου πειτε, τωρα με τα ζορια που τραβαμε τα φιν φον μας μαραναν.  Κι ομως τωρα λιγη ομορφια δεν βλαφτει.  Ενα καλοκατασκευασμενο αντικειμενο, ενα εργο τεχνης,  μια επιτυχημενη ιστορια σε πολλους ανθρωπους ενεργουν θετικα. Ενας ταξιδιωτικος προορισμος δεν παυει να υφισταται ακομα κι αν δεν ειναι στα προγραμματα μας.  Το τευχος του Σεπτεμβρη ηταν αφιερωμενο σε συλλογες.  Οχι ομως οτι κι οτι συλλογες.  Αντικειμενα golf,  αλογα κουρσας,  παιχνιδια με ωρολογιακους μηχανισμους της εποχης των Τσαρων,  κοσμηματα.  Εκτος λιτης εποχης και εκτος οικονομικης εμβελειας, κι ομως χαρηκα να τα βλεπω και να τα καμαρωνω.

απο την συλλογη αυγα, ενα αγαπημενο αλαβαστρινο.

Κι ετσι που χαζευα, σκεφτηκα τις μικρες συλλογες αντικειμενων που κανει ο καθενας μας, οσο ανεξοδες κι αν ειναι και ταπεινες.  Πιστευω οτι ειναι σπανιο να βρεις ανθρωπο που να μην συλλεγει κατι.  Η ενασχοληση, η μελετη, η προσπαθεια αναδειξης των συλλετικων αντικειμενων ειναι κατι που ανεβαζει ψυχολογικα τον συλλεκτη.  Η συλλογη πραγματων  που αρχιζει απο μικρες ηλικιες, δειχνει παιδια με ανησυχιες,  να μαζεψουν, να μαθουν, να συμπληρωσουν.  Ποσα παιδακια εδω στην Αμερικη δεν μαζευουν καρτες του baseball!  Ποσα παιδια που μαζευουν γραμματοσημα και τα πιο πολλα μεγαλωνοντας γινονται σοβαροι και μανιωδεις συλλεκτες!

απο την συλλογη κεραμεικες κανατες, οι αγαπημενες απο την Σικελια.

απο την συλλογη κεραμεικες κανατες, τα ροδια απο τα Αρμολια.

Το δεσποιναριον ως μικρο κοριτσακι εκανε δυο συλλογες. Μαζευε  γραμματοσημα και χαρτοπετσετες.   Και για τα δυο υπηρχε καποιο ερεθισμα.  Ο μπαμπας εστελνε γραμματα απο διαφορα μερη του κοσμου, κι εκεινα τα μικρα χρωματιστα χαρτακια ηταν τοσο ομορφα.  Η συλλογη  μεγαλωνε γιατι του ειχα ζητησει να μου παιρνει σειρες απο διαφορα μερη.   Τα εδειχνα και στον ξαδελφο μου τον Αποστολη που μαζευε κι αυτος και μου ελεγε οτι πρεπει να του τα δωσω γιατι αυτα δεν ειναι για κοριτσια!  Ξερω ειχε βαλει στο ματι κατι τρελλα γραμματοσημα που ειχα απο το Τρινινταντ και Τομπαγκο. Ομως καποια στιγμη σταματησα να ασχολουμαι. Η μικρη συλλογη βρισκεται (ελπιζω) στο πατρικο μου στην Αθηνα.

Οι χαρτοπετσετες παλι αρχισαν με κατι “τεϊα” της μαμας.  Κατι φιν φον παρτακια που καναμε οι συμμαθητριες και οι μαμαδες τους αγοραζαν κατι ωραιες χαρτοπετσετες.  Τις τακτοποιουσα κατα μεγεθος και θεμα αλλοτα παλι κατα χρωμα.  Η συλλογη αυτη χρησιμοποιηθηκε κατα το τελος του γυμνασιαου σε καποιο παρτυ εντελως πρακτικα.  Ηταν  “οι χαρτοπετσετες”  που χρησιμοποιησαν οι φιλες μου.

Ακομα ειχα μια σεβαστη ποσοτητα απο βωλους (γκαζες). Θα μου πεις, εσυ κοριτσι πραμμα τι τις ηθελες τις γκαζες.  Μα ειναι υπεροχες. Γυαλινες,  σε ωραια χρωματα, σε ολα τα μεγεθη και με ενα σωστο τσαφ, κερδιζες αλλες τοσες!

Η μαμα μαζευε σπιρτοκουτα απο ολο τον κοσμο.  Ηταν μια αρκετα μεγαλη συλλογη που οταν αρραβωνιαστηκε η αδελφη μου την  χαρισε στον γαμπρο μου.  Ακομα μαζευε πιατα για τον τοιχο. Ο τοιχος της κουζινας μας ηταν γεματος απο ελληνικα πιατα απο διαφορα νησια η πολεις.   Αλλος τοιχος ειχε συλλογη απο ξενα πιατα απο ταξιδια της.  Κι ενας τριτος κατι αλλα ωραια με ζωγραφισμενα λουλουδια.

απο την συλλογη αυγα,  αλαβαστρινα και ο ροδοχρωσιτης.

Σημερα στην οικια του δεσποιναριου,  ο καθενας εχει την συλλoγιτσα του (μια η περισσοτερες) και τον χαβα του.  Ο Ερρικος καποτε οταν ηταν καπνιστης μαζευε πιπες.  Τωρα πια στολιζουν ενα ραφακι στην καβα του στο υπογειο.   Παιδι κατασκευαζε και μαζευε αεροπλανακια και καραβια.  Οι  συλλογες αυτες ειναι αρκετα μεγαλες και βρισκονται στο δικο του πατρικο σε αλλο  υπογειο.  Τα επιστημονικα βιβλια ειναι μαλλον  “λοξα” παρα συλλογη.   Ο Κωνσταντινος μαζευε ποτηρακια απο σφηνακια.  Οποιος παει καπου του φερνει κι ενα. Τα πιο πολλα τα πηρε μαζι του οταν μετακομισε στο δικο του σπιτι.  Υπαρχει ακομα και η συλλογη απο ετικεττες κρασιων και φελλων και η παλια συλλογη απο βινυλια. Ο Τεντυ μαζευει .. ρολογια.   Ενα καινουργιο περιεργο rολοϊ ειναι παντα ενα ευπροσδεκτο δωρο για κεινον.  Η Δαφνη.. δε μαζευει τιποτα!  Απορω ποιοανου παιδι ειναι!

Οσο για μενα πιστευω οτι η καλυτερη μου συλλογη ειναι τα βιβλια μαγειρικης μου που ειχα παρουσιασει παλιοτερα στο despinarion με τιτλο  “This is not a bookstore”, και που ειχε παρουσιασει η κυρια Ελενη Γκικα σε ενθετο Κυριακατικης εφημεριδας.  Στην οποια παρεμπιπτοντως σημερα προστεθηκε αλλο ενα ωραιο βιβλιο των καταπληκτικων εκδοσεων Phaidon.  Και στην οποια περιλαμβανεται η πρωτη εκδοση του Τσελεμεντε.

απο την συλλογη μαγειρικα βιβλια, το τελευταιο μου αποκτημα.

Και οταν κατι περασει τον αριθμο 10,  αποφασιζω οτι αποτελει πλεον συλλογη.  Δεν εφτασε τυχαια τον αριθμο 10.  Κατι στο αντικειμενο μας τραβαει προφανως.  Ετσι λοιπον το δεσποιναριον εχει το ραφι με τα Delft αντικειμενα,  καμια εικοσαρια κεραμεικες κανατες,  αλλα τοσα αυγα απο διαφορες ημιπολυτιμες πετρες οπως το αλαβαστρο, ο ροδοχρωσιτης, το μαρμαρο.   Τα παιδια μου ισχυριζονται οτι μαζευω ποτηρια, αλλα… υπερβολες. Καθε ποτο, καθε τυπος κρασιου θελει το ποτηρι του.

απο την συλλογη Delft,  γαλατιερες και αλλα μικροαντικειμενα.

Υπαρχουν συλλογες που λατρευω οπως νομισματα και χαρτονομισματα, και αλλες που με αφηνουν αδιαφορη, οπως οι ποσρελανινες κουκλες, οι .. δαχτυληθρες (σορυ αλλα αυτες τις αντιπαθω εντελως) και οι αναπτηρες.   Οι συλλογες και η ενασχοληση τους με αυτες κανουν καλο, ειναι θεραπεια.  Πηγαινετε μια βολτα σε καποια παλιατζηδικα, σε κανενα γιουσουρουμ, ψαξτε στο ebay,  βρητε αλλους που ενστερνιζονται τα ενδιαφεροντα σας.   Οι συλλογες μας ειναι κομματι του εαυτου μας κι εχουν τεραστια αξια συναισθηματικη εστω κι αν δεν εχουν πραγματικη.    Σαν του φιλου μου του Κεννυ που μαζευει ενα βοτσαλο απο καθε παραλια που πηγαινει!

Σας φιλω γλυκα.

Πη Ες: Α ξεχασα!  Εχω και οχτω γουδια, Δυο ακομα και θα το ονομασω συλλογη!