Viser innlegg med etiketten lavendel. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten lavendel. Vis alle innlegg

søndag 21. juli 2019

Lavendel, lavendel...


er og blir en av de nydeligste blomster jeg vet,
og når den blomstrer nå er det bare skjønnt..


Har plukket den inn i krukker og kar


og hengt opp bunter til tørk


Den sprer en deilig duft


Den finnes i mange farger, både rosa, hvit og blå,
Men den tradisjonelle fargen er vel blå.
En bonus er også at den blomstrer igjen hvis
du klipper den etter den første blomstringen.
Den er utrolig fin som kantplante også.

🔆

Nyt dagen videre,

Klem, Ida


tirsdag 24. juli 2018

Sweet lavender



Lavendel er en nydelig blomst,
fargen, duften, formen...
Og den blomstrer lenge



Sommerfuglene og humlene elsker den også,
i år har det vært mange humler og sommerfugler å se



Får ikke nok av den, 
jeg klipper den ned etter første blomstring,
så blomstrer den igjen senere


Kaffe og lavendel


Middelhavsstemning i hagen...

Ha fine dager, hvor
enn du måtte befinne deg i sommer.
Legg gjerne igjen et lite spor,
så kan jeg finne deg også.

Klem, Ida

torsdag 7. juni 2018

Mitt lille tre



Det lille syrintreet mitt blomstrer på det
siste nå. Er veldig glad i dette treet,
bare synd det ikke blomstrer lenger...


Det lyser opp i rosebedet


Ett annet søtt tre jeg har kjøpt i år,
er dette lavendeltreet


Det kommer med nye blomster hele
sommeren


Måtte plukke en liten bukett fra syrintreet
og pynte med inne


Ha en fin torsdagskveld,
og hjertelig velkommen til nye 
følgere!

Klem, Ida

lørdag 29. juli 2017

Duft av Lavendel



Når lavendelen blomstrer, er det virkelig sommer.
Jeg elsker denne vakre blomsten..


Duften av lavendel minner om sommerferie,
sol og mitt elskede Frankrike


Glede med små laveldel-
buketter


Og laveldel i solhatten


Blått i blått,
på sittegruppen ved inngangen



Jeg pleier å tørke lavendel i 
små buketter


Lavendel kan man bruke til 
så mye, her har jeg laget 
en krans med mårikåpe og lavendel


Den henger over plantebordet mitt


Lavendel er sommer og sol,
en skjønn blomst
med nydelig duft.
Og mange sorter å velge i,
og ikke minst en blomst som humlene bare elsker!

Ha en herlig helg kjære følgere og lesere,
og om du vil følge meg blir jeg glad!

Klem, Ida

onsdag 17. august 2016

Lavendel og en liten DIY



Lavendel fra hagen


Lavendel og en selvlaget sommerfugl...


Har plukket lavendel og lagt 
i duftpose


Ett hav av blått... 


Her i knopp


Og sammen med rosen Louise Odier...


Hvit lavendel og roser


Så ble det full sommer igjen etter noen kalde dager.
det er virkelig godt med sommer...

Lavendel er en nydelig blomst, jeg har plantet den mange 
steder i hagen, duften av lavendel er bare herlig...

Sommerfuglen jeg har laget er av ståltråd,
og jeg har tredd på perler. veldig enkel å lage
og dekorativ pynt til hagen.

Ønsker dere en flott dag, jeg skal snart gå i 
gang med å male veranda-rekkverk her...!

Klem Ida


torsdag 20. august 2015

Lavendel.

 



Hvis jeg skulle velge noen blant de vakreste blomster, ville jeg garantert velge meg laveldel.. Den lyser opp med sine karakteristiske blomster, jeg elsker fargene i lilla, rosa eller hvitt..  Det er noe skjørt over dem, men de tåler en støyt...
De er nyttige og viktige blomster for humler sommerfugler. Sommerfugler har jeg sett veldig lite av i hagen i sommer, det er trist. Har du sett mange sommerfugler i år?






Når de er avblomstret, klipper jeg vekk blomstene og får en blomstring til i løpet av sommeren.


Hvert år lager jeg laveldelsukker. Jeg knuser en stor håndfull blomster i en mortel og blander i sukkeret. Det smaker fantastisk!




Håper du har hatt en fin dag!


Stor klem.