Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

zondag 26 april 2026

2026 - Koningsdag-vlinder

 Zoals ieder jaar zijn ze ruim op tijd voor koningsdag!

💚💛 ðŸ‘‘ ðŸ’›ðŸ’š

Ze passen goed bij de oranjesfeer met hun mooie vleugels.

ORANJETIPJE - Anthocharis cardamines


LESS IS MORE



👑



👑



👑



Binnenkort weer meer macro's op mijn blog, maar ook vogels natuurlijk.

Iedereen hartelijk bedankt voor de leuke reacties op mijn blog:  
Rondje Haarzuilens -Kockengen -  Maarsseveen

zondag 19 april 2026

2026 - rond Haarzuilens - Kockengen - Maarsseveen

De laatste foto's van maart en het begin van april. 

Maar eerst wil ik iedereen die een reactie hebben achtergelaten op mijn blog over Zeeland - vierdaagse hartelijk bedanken. Ik stel het zeer op prijs.

--------

Eind Maart

Ik woon in een gebied waar veel ooievaars komen broeden. Ik kom ze dan ook bijna dagelijks tegen. 

Ooievaar -Ciconia ciconia

De laatste foto's van maart maakte ik samen met mijn vogelmaatje Huib tijdens een mooi polderrondje.

Torenvalk - Falco tinnunculus


Huib draaide in slow-motion de auto voorzichtig naar opzij, zodat ik beter licht had. (ongelofelijk dat het valkje bleef zitten!) 

En die eerste foto vond ik al leuk!

wat een verschil....



en kijk, kijk, kijk!


Bij de Rietlanden waren in maart nog geen kiekendieven of purperreigers te zien, wel twee futen dichtbij druk met een nestlocatie. Ik verheug me er nu al op dat die weer kleintjes krijgen. Eeuwige schattigheid met hun drukke patronen op de kop met rode accenten...ik kan niet wachten!

Fuut - Podiceps cristatus 


We kregen nog meer kansen in de polder om een fuut te fotograferen.


Ook kwamen we twee wulpen tegen.

Wulp - Numenius arquata 

Die snavel.... iedere keer denk ik weer is dat niet wat overdreven?!



Een Reiger loerde in het water, dacht ik, maar even later zag ik dat hij nestmateriaal aan het zoeken was. Nou dat werd een flink formaat "takje"!

Blauwe reiger - Ardea cinerea


Deze werd goedgekeurd...


Bij het plasdrasje zagen we dan eindelijk de eerste grutto's.
Te ver weg om er scherpe foto's aan over te houden. (èn een mega crop)
Maar....ik word er zo blij van !!

Grutto - Limosa limosa


De volgende dag waren ze al weer vertrokken, helaas. Restte een leeg plasdrasje, er zat helemaal niks meer!


 April.

Een fietstochtje door de Bethunepolder in Maarsseveen was heerlijk. Ik kom er graag want het is een mooi gebied. Zo was het daar die middag met een mooie wolkenlucht. De foto maakte ik met de gsm en het is net of de horizon laat zien  dat de aarde niet plat is...


Soms zitten de vogels lekker dichtbij. Dat is voor een foto dan wel weer heel fijn!
Hier met op de achtergrond  prachtig geel gekleurde velden vol Koolzaad.

Witte Kwikstaart - Motacilla alba




Ook de Boerenzwaluw dichtbij 

Boerenzwaluw - Hirundo rustica




Na Pasen naar Kockengen gegaan
Dat feest gaat weer beginnen.

Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus


Meerdere keren al daar wezen kijken. Deze purperreiger vloog met bewolkt weer op behoorlijke afstand voorbij. Deze  middag had ik de Sony A77II plus 70-400mm telelens meegezeuld, maar uitgerekend die keer vlogen de kiekendieven niet!

Purperreiger - Ardea purpurea



Wordt vervolgd....

want april had natuurlijk veel meer te bieden!!!
Zoals steltkluten en een blauwborst.

zondag 5 april 2026

2026 - ZEELAND - vierdaagse

 Met Vogelvriendin Marianne vier dagen gevogeld in Zeeland. Dat was een succes mede doordat we nu eindelijk eens geen regen hebben en zelfs veel zon. Er was wel veel wind en dat zie je bij de foto's van de vogels aan de kust. De steltlopers zochten bijna allemaal dekking achter de basaltblokken. 

Een score van 96 soorten is niet kinderachtig!!

--------

Maar eerst: Hartelijk bedankt voor de leuke reacties op mijn blog over Polderrondjes en buurtrondje. Dit gezegd hebbende ga ik los met een lang  fotoverslag van het mooie Zeeland.

---------

Zelden zag ik zo'n mooie blauwe Noordzee!


We hebben lekker veel kunnen fotograferen. Ik begin met een collage. Maar sommige foto's daarvan vind ik ook de moeite waard om in z'n geheel te laten zien.

Speciaal voor Caroline zal ik bij zoveel mogelijk foto's de locatie vermelden. Ze wil zo graag weten waar we geweest zijn in "haar" Zeeland😊 


In Middelburg -Toorenvliedt de Kwakken opgezocht. Even lekker vrij zitten zat er niet in, maar we hebben ze weer gezien en kunnen ze bijschrijven op de jaarlijst.

Kwak



In hetzelfde park een ijsvogel goed verstopt tussen de takken.

IJsvogel


Langs de Stolpweg bij Haamstede zagen we de ene dag een havik de volgende dag een sperwer.  Weer te ver weg dus blur-foto's -het kan niet slechter..🫣😂 -maar we vonden het wel kicken ze te zien!

Havik


Sperwer


Reeën !!! 
Een verrassing ze tegen te komen. Ook gezien vanaf de Stolpweg.
Een ree keek even onze kant op, maar ze gingen rustig verder met grazen.

Ree


 witte kwik onderweg langs de Bouwmansweg in Haamstede.

Witte kwikstaart


Hij vloog nog even een stukje verder en zat er nog leuker bij.


Strak blauwe lucht bij de Wevers inlaag bij Kerkwerve.


Er zat een graspieper daar, die ook niet gelijk wegvloog. Hij zat aan de andere kant van het de inlaagweg, maar dat was meer een schapenpad. We moesten stapvoets rijden met de schaapjes langszij. Echt een vakantiegevoel gelijk!

Graspieper


Even tussendoor wat meeuwen op de Brouwersdam.

Zilvermeeuw

Op onderstaande foto een tweede kalenderjaar Zilvermeeuw. Een prachtig meeuwtje me die zachte kleuren.


Nou vooruit, een overbelichte kolossale meeuw. Hij is de grootste meeuw van de wereld, echt!

Grote Mantelmeeuw



Een adult zilvermeeuw stond op de uitkijk op een meerpaal bij de Spuisluis, iemand moet het doen!

Zilvermeeuw


Maar een formatie van drie vond ik leuker!

Zilvermeeuw


Iets minder algemeen maar een adult van deze soort is er vrij gemakkelijk tussenuit te pikken: de Pontische meeuw ( Caspian Gull) roze poten en donker kraaloogje. Hij heeft ook geen opvallende gonyshoek op de snavel....(beetje technisch, sorry, maar denk maar aan een kuifaalscholver, die heeft ook een snavel als een potloodje)

Pontische meeuw 


Zo, klaar met de meeuwen!

Bij de Voordelta van de  Brouwersdam zie je vaak zeehonden, wij hadden het geluk er drie tegen te komen. Ze maakten nog een behoorlijke golfslag, het liep de spuigaten uit....

Gewone Zeehond


En natuurlijk bleef ik verrukt over het mooie weer. Ik heb dat nooit eerder gehad in Zeeland. Nou waren we daar ook altijd in februari. We konden er ook geen Wilde of Kleine Zwaan meer vinden. Al vertrokken.

Helmgras tegen de duinen


Verder langs de Brouwersdam zagen we op zee wel heel veel roodkeelduikers(geen foto's), middelste zaagbekken én  zwarte zee- eenden.

Middelste Zaagbek (man)



Zwarte Zee-eend (vrouw)


Heel leuk dat zij zich even ging poetsen aan de kant. Twee mannetjes zwarte zee-eend waren wel geïnteresseerd in haar en toen ze weer het water op ging begonnen ze spontaan te baltsen. 
Het werd echter een gevalletje jammer qua foto's. Reden: een dame met vooruit rennend keffend hondje liep langs de zee-eenden !!!! Die eendjes hup ervandoor!  Even later kregen we ze toch weer in het vizier en weer aan het baltsen!

Het was een ware concurrentiestrijd waarbij de heren vaak volledig synchroon sierlijke bewegingen maakten, elkaar wegjaagden om even later toch weer voor te dringen en uit te blinken in stoerheid voor het vrouwtje. Ik zal het nooit vergeten. Een sensationeel schouwspel was het gezien en gevolgd door onze telescopen....en vastgelegd op mijn netvlies.

Zwarte zee-eend ( man)



Deze flapperende zee-eend (uit de collage) was natuurlijk ook heel gaaf en te leuk om alleen maar klein in de collage te laten zien!


We kwamen vanzelfsprekend ook voor de steltlopertjes...

Deze schattige pleviertjes waren echt een verrassing! De zee-eenden vond ik de toppers van deze minivakantie, direct gevolgd door deze pleviertjes.

Bontbekplevier adult zomerkleed



verderop zat er nog een. Nog niet in zomerkleed.


en nog een ...en nog een. wel zes, zo leuk!!
Toch nog een foto met de pootjes erop.


Het werd druk langs de kant.

Bonte Strandloper



Paarse Strandloper


Steenloper


De drieteentjes met de kop in de veren. Een enkeling met een oog open. Beschut achter de basaltblokken, want er stond toen veel wind.

Drieteenstrandloper


De scholeksters hadden minder moeite met die wind.

Scholekster 




We vertrokken van de Brouwersdam, maar zagen nog net een donkere kwikstaart lopen. Die had ik in jaren niet gezien!

Dus een om in te lijsten.

Rouwkwikstaart


Overal in Zeeland is veel te zien, als je er de tijd er voor hebt én de tijd er voor neemt. Want het kost wel veel tijd. Marianne en ik deden niets anders dan vogelen die dagen, plus in het hotel lekker eten, relaxen, terugkijken op de dag en plannen maken voor de volgende dag.

Bijzonder om een Roodhalsgans tegen te komen. Hij liep tussen de brandganzen

 Kerkwerve - Prunje Zuidwest

Roodhalsgans ( 2e kalenderjaar)
Brandgans



Kleine zilverreiger

Op dezelfde locatie, maar in tegenstelling tot voorgaande jaren hebben we ze minder gezien. Degenen die we wel zagen kreeg ik hopeloos in beeld🙄


Haamstede - Stolpweg -Proefkwekerij.
 
Bijna altijd vind je daar wel een ijsvogel en een dodaars, nu was er alleen dit eenzame klein reigertje, wel met mooie sierveren, maar hier lijkt het meer of hij een poncho aan heeft...

Kleine zilverreiger


 Het was onze eerste kennismaking met het gebied Plan Tureluur, daar gaan we zeker nog eens heen. Een fantastisch gebied.

Op onderstaande foto staan we daar ook te kijken met op de achtergrond een mooie kijktoren, waar je heen kunt lopen.


Klik op deze link voor meer info over dit gebied  >Plan Tureluur

Dit beeld van een lepelaar samen met een tureluur vond ik wel leuk om mee af te sluiten.

Kerkwerve Prunje - Zuidwest (Plan Tureluur)

Lepelaar  en  Tureluur


Ik had nog zoveel foto's, maar genoeg is meer dan genoeg. 


Ik kan voorlopig nagenieten van deze geslaagde
Zeeland - vierdaagse.