Hieronder een lang fotoverslag van polderrondjes op de fiets en wandelrondjes in de buurt. (februari en maart) Veel plezier met bekijken. En natuurlijk bedankt voor de leuke reacties op mijn vorige blog over o.a. de velduil en roerdomp!!
Het is rustig bij de Haarrijnseplas. Geen bijzondere gasten behalve één geoorde fuut, ruiend naar zomerkleed. Hopelijk blijf ie nog even en volgen er meer!
GEOORDE FUUT - Podiceps nigricollis

Bij de andere plas is de grote groep scholeksters weer aangekomen. Daar blijven ze altijd een tijdje bij de steiger rondhangen voordat ze paarsgewijs naar hun broedlocatie gaan.
SCHOLEKSTER - Haematopus ostralegus
Het is ook nog niet veel soeps bij de plasdrasjes. Daar nog geen grutto of tureluur te bekennen. In de weilanden de eerste scholeksters en veel reigers. Een zwarte kraai ging uitgebreid in bad.
ZWARTE KRAAI - Corvus corone
Als hij koppie onder gaat sluit hij het knipvlies (derde ooglid)
Ik zag vier kieviten bij het plasdrasje, maar de volgende dag waren ze weer weg, helaas...Ik zei het toch? Nog niet veel soeps daar!
KIEVIT - Vanellus vanellus
Eendjes zitten er gelijk als er een klein laagje water op het weiland ontstaat.
WILDE EEND - Anas platyrhynchos
Langs de kant een Bergeendje zijn vrouwtje liep verderop.
BERGEEND - Tadorna tadorna
De eerste roek van het jaar!
ROEK - Corvus frugilegus
Toch wel lekker hoor als je zo twee scholeksters ziet in het gras. Zeker leuker dan op het dak van een hoog bedrijfspand.
SCHOLEKSTER - Haematopus ostralegus
GROTE CANADESE GANS - Branta canadensis
Later in de week zag ik er een in donkere water, heel dichtbij.
BLAUWE REIGER - Ardea cinerea
In hetzelfde plasje een witte reiger....
GROTE ZILVERREIGER - Ardea alba
en weer door...
Ook in de buurt een Grote Zaagbek. Die zie ik hier heel af en toe. Dit werd wel een beetje een uitgebeten wit plaatje helaas.
GROTE ZAAGBEK - Mergus merganser
Bij de Bethunepolder zat gewoon veel meer, maar wel verder weg. Het geeft echt een voorjaarsgevoel daar te kijken...kieviten, smienten, slobeenden, kuifeenden, wintertalingen, een dodaars en verderop, grutto's, veel spreeuwen, kokmeeuwen, lepelaars en reigers. Duizenden kolganzen en brandganzen en één roodhalsgans staan klaar om te vertrekken. Een Sperwer, havik en blauwe kiekendief vliegen af en toe jagend over. Niet overal foto's van gemaakt. Maar niet saai daar!
TURELUUR - Tringa totanus
LEPELAAR - Platalea leucorodia
SLOBEEND - Spatula clypeata
Wel leuk met net dat oogje boven water..
SLOBEEND - Spatula clypeata
de laatste wintertalingen, ze zullen binnenkort wel vertrekken.
WINTERTALING - Anas crecca crecca

Water als een spiegel...dan maakt het eigenlijk niet uit dat je er alleen maar twee nijlganzen ziet. Je moet ze gewoon fotograferen...(oké, ik had liever futen in beeld gehad..)
NIJLGANS - Alopochen aegyptiaca
bijna dit valkje gemist.
TORENVALK - Falco tinnunculus
TORENVALK - Falco tinnunculus
Een zwaan met bruine kop. Meestal komt dat door het foerageren in water wat rijk is aan ijzer(roest in de veren). Het verdwijnt na de rui vanzelf weer. Ik weet dat de meeste mensen het lelijk vinden, maar ik vind het toevallig wel mooi.
KNOBBELZWAAN - Cygnus olor
Voor de afwisseling gewoon leuk om deze zwaan tegen te komen in de polder.
ZWARTE ZWAAN - Cygnus atratus
Op een middag fietste ik na een dagje vogelen naar huis. Zag ik toch ineens een zalmroze flits in de struiken....dat was echt een cadeautje!! Ik zie ze lang niet ieder jaar!
GOUDVINK - Pyrrhula pyrrhula
Sfeertje vlak bij huis...tijdens mijn wandel-buurtrondje
NATUURGEBIED - DE EENDENKOOI
Deze reiger zat er lekker in het late middagzonnetje.
BLAUWE REIGER - Ardea cinerea

MEERKOET - Fulica atra
WATERHOEN - Gallinula chloropus
Spiegeling van de bomen in het natuurgebied de Eendenkooi.
Ik ben er ondersteboven van 😊
Volgende keer :
verslag van een minivakantie in Zeeland