Lekker warm binnen en de vogeltjes vlogen af en aan. Ik heb deze winter niet echt een setting gemaakt, maar wel op de tuintafel twee decoratieve houtstammetjes laten liggen. Eerst foto's gemaakt zonder sneeuw of een klein laagje. Toen er een pak sneeuw viel, was dat natuurlijk helemaal leuk. Door de laag sneeuw op de tuintafel had ik sneeuw op ooghoogte!
Vorige jaren maakte ik drie delen over de tuinvogels, dit jaar een hele lange ( deze dus..) en een vrij korte over duiven.
Pimpelmees - Cyanistes caeruleus
Ook deze koolmees kwam af op de pinda's. Dat het een mannetje is zie je aan die hele brede zwarte "stropdas"
Merel - Turdus merula
Ik kan wel zeggen een prachtig exemplaar!

Hieronder het bewijs: een goudhaan in de tuin!!!
De hoge conifeer was aantrekkelijk.
Hopelijk komt hij nog terug voor een foto-herkansing.
Goudhaan - Regulus regulus
De Zwartkop was er maar één middag, of ik heb haar gewoon niet eerder gezien. Ik was natuurlijk ook vaak op pad. In ieder geval was ik blij dat ik dit bezoekje niet gemist heb.
Ze was ook net op tijd om de restjes van de bessen op te eten!
Zwartkop - Sylvia atricapilla (vrouw)
Huismus - Passer domesticus
Deze huismus en de eerste foto hierboven van de merel kleurden mooi bij de klimop en sneeuwrestjes....helaas wilde de vinken daar niet op...
Het aantal soorten in de tuin is deze winter niet normaal meer. Tot nu toe nog niet van iedere soort foto's kunnen maken, maar wie weet lukt dat later toch nog. De kokmeeuwen, zilvermeeuw en zelfs een stormmeeuw op het dak, heb ik maar niet meegeteld.. Hieronder het lijstje met soorten. Waar een sterretje achter staat ontbreekt de foto!
- Koolmees
- Pimpelmees
- Houtduif
- Turkse tortel
- Holenduif
- Halsbandparkiet *
- Grote bonte specht *
- Huismus
- Heggenmus
- Goudhaantje
- Winterkoninkje *
- Vink
- Roodborst
- Sperwer *
- Grote gele kwikstaart
- Spreeuw *
- Merel
- Kauw *
- Ekster
- Zanglijster *
- Zwartkop
De tuinvogels in de sneeuw
-------
Roodborst - Erithacus rubecula

Deze roodborst kwam in het najaar al inde tuin. Het is altijd afwachten of je hem ook in de sneeuw kunt fotograferen. Toen dat lukte was het licht wat fel, waardoor de sneeuw er niet mooier op werd. Daarom maar een collage gemaakt.

Onderstaande roodborst bij vogelmaatje Huib in de tuin.... ( waar de Grote gele Kwikstaart steeds was...)

Oké, hij is al ruimschoots aan de beurt geweest, maar toch, hij hoort erbij in een overzicht van tuinvogels in het winterseizoen...Dus nog éénmaal de gele kwik erbij!
Grote Gele Kwikstaart - Motacilla cinerea
Merel - Turdus merula
Binnen twee weken waren onderstaande bessen zowat allemaal opgegeten door drie merels en een zanglijster. Niet tegelijk hoor, want dat werd gelijk ruzie!

Ik heb maar even een tak afgeknipt en in een bergje sneeuw op de tuintafel geplant..nu konden twee merels tegelijk bessen eten zonder ruzie.
Ook een paar foto's in een collage geplakt, want het werden wel erg veel merelportretjes, maar ik amuseerde me prima!
Veel vogeltjes vlogen aan via de pergola, waarop een randje sneeuw lag. Dat soms de pootjes er dwars doorheen gingen was wel grappig om te zien.

Pimpelmees - Cyanistes caeruleus
Dit pimpeltje verdween zowat geheel in de sneeuw
Huismus - Passer domesticus
Op lichtgevende witte sneeuw...
samen delen ....
Ik was net op tijd, want ze blijven schuw als je dicht op het raam zit.
EKSTER - PICA PICA
De Heggenmus liet zich meerdere keren zien. Hier zat hij op de schutting, maar meestal liep hij op de grond.
Heggenmus - Prunella modularis
Vink - Fringilla - coelebs
Tja, dan heb je mooie roodbruine klimop op tafel, wat mooi kleurt bij vinken, gaat dit mannetje steeds ergens anders foerageren, gelukkig zit er nog iets van bruin in de achtergrond. De opstuivende sneeuw vond ik wel weer erg leuk. Maar overal is de sneeuw uitgebeten helaas.





Een vrouwtje vink koos een betere achtergrond aan de andere kant van de tafel..
Niet alleen op tafel, maar ook in het voederhuisje was het steeds druk.
Overal in de tuin was wel wat te eten te vinden
Een vink én een huismus zo naast elkaar zie ik zelden. In dit geval twee mannetjes en dan toch geen ruzie, hoe is het mogelijk!
Er komt nog een deel twee met houtduiven - sneeuwpret !