Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

dinsdag 8 juli 2025

2025 - Koninginnendans

 Ik mopperde op mezelf onderweg: "Ik lijk wel gek het waait veel te hard voor vlinders ". Toch fietste ik mijn rondje. Aan het landschap lag het niet: alles stond fantastisch in bloei!


Ik heb onderweg geen libellen gezien en maar een paar Icarusblauwtjes Ik genoot wel van de bloemenweelde, maar vond toch dat er verder weinig te beleven was. De vogels hielden vermoedelijk  siësta, zo stil was het. 


Een veldje waar je even voor van je fiets stapt om te bekijken. Zo mooi.
Gele ganzenbloem, korenbloem, bijenbrood, wilde peen,  witte klaver, rolklaver, akkerdistel, knoopkruid, klaproos en  kamille. Dat is wat ik zo in de gauwigheid zag, er stond vast nog meer tussen..


Ik ging nog één paadje naar links...toch nog even kijken bij die kaardenbollen voor ik naar huis ga, dacht ik . Dat was een heel goed idee, bleek even later!!


 Een klein veldje vol bloeiende kaardenbollen. Die hebben minder last van wind en daar tussen zag ik ineens een koninginnenpage en nog een en opeens waren er drie. En niet even hoor, zo van klik, hij staat erop, nee ik heb er ruim anderhalf uur als in trance gestaan met de camera! 
En dan heb je van het een op het andere moment geen dip meer!!!

 Drie megagrote kersen op de taart!!!!!


KONINGINNENPAGE - PAPILIO MACHAON

Veel plezier met het bladeren door deze fotoverzameling... Ik kon er geen genoeg van krijgen. Van zulke beelden kon ik alleen maar dromen! Na slechts twee bewijsplaatjes de afgelopen twee jaren is dat begrijpelijk! Oké het waaide teveel en ik stond wat wiebelig op de ongelijke grond met grote scheuren in de gortdroge aarde, dus oppassen geblazen. Ik moest echt mijn best doen ze te fotograferen tussen de windvlagen door .Er stonden ook nog wat brandnetels maar die heb ik genegeerd, want ik wilde steeds zoeken naar het beste standpunt. (later voelde ik het wel tintelen en irriteren om de huid, lekker belangrijk) Er waaiden ook steeds van die bloeiende aren in mijn beeld, maar het is best goed gelukt. 

Wel een uitdaging....zo'n veldje. De eerste foto illustreert goed hoe ik tussen de de lange aren en  graspluimen heen moest zoeken naar een vrij-zittende vlinder....


Dat moest toch mooie kunnen...


En het kwam helemaal goed, want ze kwamen ook dichterbij. Ze vlogen soms rakelings langs me en over me heen....druk fladderend  en steeds gretig foerageren met hun lange roltong in de bloemen van de kaardenbollen. Adembenemend om te zien en om het te beleven!








Oh, wat hield ik er veel foto's aan over....
Wat doe je met 100 goed gelukt foto's die soms wel erg op elkaar lijken....?
In ieder geval genieten !!



hij richtte zich iets verder op, net of hij even kwam kijken.





Hier hing er een verticaal langs de bloeiende rand van de kaardenbol. 
Leuke houding voor de afwisseling.


Die kaardenbollen op de achtergrond zijn ook mooi voor de sfeer.


De stevige kaardenbollen gaven extra houvast in de wind!
Even met de  pootjes steunen voor het evenwicht ..alsof hij overstapt, grappig.


het licht scheen soms ook heel mooi door de vleugels


Dan de finale...heel even zat er een op een hoge kaardenbol, waardoor ik een hele mooi rustige achtergrond kreeg.


Heel even maar...en toen vloog hij op.


Wat een feest !!


dinsdag 1 juli 2025

2025-vogels kijken

Vogels kijken verveelt mij nooit.

Zat er ineens een tropische verrassing op de pergola....

Nou ken ik heel veel mensen die de pest hebben  aan deze luid krijsende vogels, maar dit was slechts de derde keer sinds 2020 dat ik er een in de tuin had, dus voor mij is het nog heel leuk! Het was ook een hele uitdaging om de zorgen dat de ramen van de huizen bij de achterburen niet op de foto te zien waren....

Halsbandparkiet - Psittacula krameri



In de d
roge periode was het druk in de tuin met vogels die kwamen drinken of een bad nemen. Tweemaal daags vers water was geen overbodige luxe!

Huismus - Passer domesticus

Alleen...


Of gezellig met z'n tweeën...


Nog meer in de tuin? Ja een paar koolmezen en pimpelmezen (geen foto's dit keer), maar ook altijd wel een houtduif en erg leuk als uit de dakgoot een jonge kauw de tuin in komt. Hij ziet er gezond uit!

Houtduif - Columba palumbus
Kauw - Coloeus monedula



Tot zover de tuin...

Bij de Haarrijnseplas had "mijn"  stelletje futen (dezelfde als van de header van dit blog) weer jonkies... De periode dat ze op de rug zaten heb ik gemist.

Fuut - Podiceps cristatus



Bij de Rietlanden zag ik dat een jonkie een veertje aangeboden kreeg. Dat is een prima maagbeschermer.



Hebbes !




Na het avondeten ging ik regelmatig naar de Rietlanden.
Op de fiets is dat met het warme weer ook heerlijk!

Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus


Ik moest natuurlijk ook checken hoe het met de Purperreigers ging...veel kabaal uit de bomen en struiken, maar geen zicht op de nesten zelf.

Purperreiger - Ardea Purpurea


Ik vond de houding wel leuk, maar ik hoopte op betere kansen. 

De beelden van een purperreiger in het weiland zijn tot nu toe leuker. 
Ik stond langs de weg en zag hem door de verrekijker. Iets dichterbij hoorde ik een kikker en die kreeg even later antwoord van een andere kikker. Toen hoorde de reiger de kikkers ook en hup, hij kwam mijn kant op 😂


Allemaal een beetje gecropt met de Bridgecamera. 


Maar, ja het kan altijd slechter 😅


Dit betreft trouwens een onvolwassen beest. Het is een tweede kalenderjaar purperreiger. Ik vermoed wel dat hij hier vorig jaar uit een ei gekomen is!

Ik kwam onderweg op meerdere plaatsen boerenzwaluwen tegen, maar die zaten steeds op een onaantrekkelijke plek. 

Boerenzwaluw - Hirundo rustica


Gelukkig kwam ik er ook een paar  tegen die mooi vrij zaten.




ZWARTE STERN - Chlidonias niger

Natuurlijk ging ik bijna wekelijks kijken  hoe het  bij de zwarte sterns was. Veel vogels zaten toen nog op de eieren. Op gegeven moment zag ik achteraan boven de sloot een Bruine kiekendief aankomen vliegen....het opmerkelijke vlieggedrag van de sterns  wat direct volgde deed me vermoeden dat ze zo de nesten met eieren beschermden. Heel fascinerend om te zien. Op de foto's zie je er maar een paar, maar het waren er wel dertig!





Half juni ging ik weer kijken:

 JONKIES!!

Ik zat al om 06:30 uur in het bedauwde gras langs de waterkant. Dat is voor mijn doen al heel vroeg, maar ja hoe vroeger hoe mooier licht.


Het voorste vlotje:


Het vlotje daar achter met één jong: 


weer het voorste vlotje met drie jongen. 


en die willen eten!  Niet alleen de open bekkies vind ik leuk, 
maar ook die vliegjes om hun heen. Voor deze foto heb ik gefocust op het rechter jonkie.


Het is eigenlijk nooit saai 😂.