Vogels kijken verveelt mij nooit.
Zat er ineens een tropische verrassing op de pergola....
Nou ken ik heel veel mensen die de pest hebben aan deze luid krijsende vogels, maar dit was slechts de derde keer sinds 2020 dat ik er een in de tuin had, dus voor mij is het nog heel leuk! Het was ook een hele uitdaging om de zorgen dat de ramen van de huizen bij de achterburen niet op de foto te zien waren....
Halsbandparkiet - Psittacula krameri
In de droge periode was het druk in de tuin met vogels die kwamen drinken of een bad nemen. Tweemaal daags vers water was geen overbodige luxe!Huismus - Passer domesticus
Alleen...
Of gezellig met z'n tweeën...
Nog meer in de tuin? Ja een paar koolmezen en pimpelmezen (geen foto's dit keer), maar ook altijd wel een houtduif en erg leuk als uit de dakgoot een jonge kauw de tuin in komt. Hij ziet er gezond uit!
Houtduif - Columba palumbus
Kauw - Coloeus monedula
Bij de Haarrijnseplas had "mijn" stelletje futen (dezelfde als van de header van dit blog) weer jonkies... De periode dat ze op de rug zaten heb ik gemist.
Fuut - Podiceps cristatus
Bij de Rietlanden zag ik dat een jonkie een veertje aangeboden kreeg. Dat is een prima maagbeschermer.
Na het avondeten ging ik regelmatig naar de Rietlanden.
Op de fiets is dat met het warme weer ook heerlijk!
Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus
Ik moest natuurlijk ook checken hoe het met de Purperreigers ging...veel kabaal uit de bomen en struiken, maar geen zicht op de nesten zelf.
Purperreiger - Ardea Purpurea
Ik vond de houding wel leuk, maar ik hoopte op betere kansen.
De beelden van een purperreiger in het weiland zijn tot nu toe leuker.
Ik stond langs de weg en zag hem door de verrekijker. Iets dichterbij hoorde ik een kikker en die kreeg even later antwoord van een andere kikker. Toen hoorde de reiger de kikkers ook en hup, hij kwam mijn kant op 😂
Allemaal een beetje gecropt met de Bridgecamera.
Maar, ja het kan altijd slechter 😅
Dit betreft trouwens een onvolwassen beest. Het is een tweede kalenderjaar purperreiger. Ik vermoed wel dat hij hier vorig jaar uit een ei gekomen is!
Ik kwam onderweg op meerdere plaatsen boerenzwaluwen tegen, maar die zaten steeds op een onaantrekkelijke plek.
Boerenzwaluw - Hirundo rustica
Gelukkig kwam ik er ook een paar tegen die mooi vrij zaten.
ZWARTE STERN - Chlidonias niger
Natuurlijk ging ik bijna wekelijks kijken hoe het bij de zwarte sterns was. Veel vogels zaten toen nog op de eieren. Op gegeven moment zag ik achteraan boven de sloot een Bruine kiekendief aankomen vliegen....het opmerkelijke vlieggedrag van de sterns wat direct volgde deed me vermoeden dat ze zo de nesten met eieren beschermden. Heel fascinerend om te zien. Op de foto's zie je er maar een paar, maar het waren er wel dertig!
Half juni ging ik weer kijken:
JONKIES!!
Ik zat al om 06:30 uur in het bedauwde gras langs de waterkant. Dat is voor mijn doen al heel vroeg, maar ja hoe vroeger hoe mooier licht.
Het voorste vlotje:
Het vlotje daar achter met één jong:
weer het voorste vlotje met drie jongen.
en die willen eten! Niet alleen de open bekkies vind ik leuk,
maar ook die vliegjes om hun heen. Voor deze foto heb ik gefocust op het rechter jonkie.
Het is eigenlijk nooit saai 😂.