Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

woensdag 31 december 2025

de 26 van 2025

 Het is 31 december 19:30 uur als ik begin met dit overzicht...

Het zal me wel lukken om het om precies na middennacht te publiceren...

Een foto per maand is niet gelukt, want soms is het moment voor mij te belangrijk en zijn de foto's prutswerk en soms iets beter. Geen een foto uit een fotohut, allemaal zo in de natuur opgezocht..


JANUARI

Het kan niet anders: de aftrap is de Brileider. Toen ik er was zwom hij ver uit de kant bij de Schorren op Texel, meer dan dit bewijsplaatje werd het niet. Hij is nu overigens doodziek van het wad gehaald en wordt verzorgd in opvangcentrum Ecomare. Zijn toestand is nog kritiek.(update van 31-12-2025)

Brileider


Dichter bij huis in het wijkparkje een ijsvogel. Ik zie meestal alleen een turquoise flits. Dan maar met rommelige takjes...

IJsvogel


FEBRUARI

Wat was ik trots dat ik in mijn eigen wijkparkje een bijzondere Tjiftjaf ontdekte. Dat een foto lukte van dit kleine beweeglijke vogeltje was voor mij de kers op de taart!

Siberische Tjiftjaf

Een reigertje tussen de schapen.

Ik ben blij er toch een in dit jaaroverzicht te kunnen plaatsen. Veel zag ik er niet namelijk. Ja, wel een groep van meer dan 10 in de Eempolders, maar die zaten nog verder weg dan deze.

Koereiger 


MAART

Nog nooit een foto kunnen maken van deze spechtensoort, nu dan!

Middelste bonte specht


Dit valkje genoot zo van zijn gevangen muisje, dat ik redelijk dichtbij kon komen, zonder hem te storen. De achtergrondkleuren en de valk moet je maar net treffen.

Torenvalk


APRIL

Ik stond er dichtbij. Zo'n heel klein vlindertje en dan op de uitgebloeide zaadpluizen van een paardenbloem. Ik werd er heel blij van.

Icarusblauwtje


Uren heb ik doorgebracht bij het plasdrasje in Haarzuilens.
Dit was een heerlijke beloning! Een afdruk hangt bij mij aan de muur!

Kievit


MEI

Een gewone zwaan...maar zo leuk met die druppels.

Knobbelzwaan


Mei was ook de maand waar de macrolens steeds vaker uit de tas kwam. Een fraaie zweefvlieg. Op het rugschild zie je mij staan.

Gele Halvemaanzweefvlieg


JUNI

Purperreigers...ik heb er wat mee.  Ook wel logisch als je zo verwend bent met een broedkolonie in de buurt!! Deze reiger ging op het geluid af van kwakende kikkers...

Een foto maar, omdat 100 niet de bedoeling is 😂

Purperreiger


Zoveel macro's gemaakt deze zomermaanden. Het was moeilijk een keuze te maken.

Lieveheersbeestje 


JULI

Deze maand was ik geheel in de ban van de Koninginnenpages, ik koos niet voor niets deze page als kerstkaart! Er gebeurde die maand natuurlijk veel meer.  Feest om naar de bruine kiekendieven te gaan kijken - zeg maar de buren van de purperreigers - zeker als er vliegles wordt gegeven...

Bruine kiekendief

Een foto voor het leuke moment...


en een foto voor het mooie moment. ( gesmokkeld uit de maand april)


Een ontroerend plaatje

Fuut


AUGUSTUS

Ik had dit jaar minder zwaluwen gezien, dus was blij met dit leuke moment.

Boerenzwaluw


Als ik ze zie, denk ik altijd: hè wat jammer nou,  de zomer is aan z'n einde...Houtpantserjuffers zijn een voorbode van de naderende herfst. De foto vertelt hetzelfde verhaal: de herfst komt eraan.

Houtpantserjuffer


SEPTEMBER

Hier een  close-up van een paardenbijter gelijk ook maar vast in kleurige herfstsfeer. 

Paardenbijter

In Holwerd, Friesland, stonden deze tureluurs op de dam. Ik ken ze eigenlijk alleen maar van het plasdrasje in de polder. Dan zijn het toch hele andere plaatjes. Niks geen gras, maar wel water wat mooi bij hun winterkleed kleurt.

Tureluur

Voor dezelfde dam zwom dit hele kleine steltlopertje. Eind van de middag stond de zon  laag en ik waagde een poging met tegenlicht. Nooit eerder gedaan en niet gehinderd door enige kennis...

Grauwe franjepoot


OKTOBER

DeToefige labyrintzwam, die uitgebreid op mijn blog staat met die mooie rode guttatiedruppels, maar nu mét piepklein insect. Na de blog gelezen te hebben van een medeblogger, moest ik gelijk denken aan deze foto waarop volgens mij dus ook een springstaartje staat! Per ongeluk mee gefotografeerd...want ik ontdekte hem pas  thuis op de laptop!

Toefige Labyrintzwam mét springstaartje



In oktober werden bij mij thuis de nestkastjes alweer geïnspecteerd voor een geschikte winterschuilhut.

Koolmees


NOVEMBER

Vijf roestende ransuilen, ik had ze graag nog een keer gezien, maar voor de struiken waar de uilen zaten werd een slootrand gemaaid en die herrie is te veel geweest voor de uilen. Heel jammer dat er niet eerst overleg is geweest over deze werkzaamheden!!!....Ik heb de uilen ook in de omgeving niet meer teruggevonden...Dus extra zuinig met  mijn moment!


De Grote gele kwik is ook al weer langs geweest. Tick zeg ik dan, hij hoort bij de wintergasten in de tuin.

Grote gele kwikstaart 



DECEMBER

Bijna het eind van het jaar....de eerste brilduiker van het seizoen opgezocht bij de Loenderveense plas op 30 december.

Brilduiker



Nog niet eerder op de blog geweest, maar voor mij dè uitsmijter van het jaar.

Het zijn guttatiedruppels onder een zwam.

 Roodgerande Houtzwam



Gelukkig Nieuwjaar allemaal !!!





zondag 21 december 2025

Kerstwens- 2025


🌟💛🌟

Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar !

Ik hoop dat het een beter en vrediger jaar wordt !!!

🔔🔔🔔🔔

 Boas Festas e Feliz Ano Novo - Merry Christman and a Happy New Year - Joyeux Noel et Bonne Année- Frohe Weihnachten und ein glúckliches Neues Jahr - Felix Natal e un Prospero Ano Novo - Feliz Navidad - Hyvää joulua - Wesolych Swiat i Szczesliwego Nowego Roku- God Jul och gott Nytt 2026


🌟

🌟🌟💛🌟🌟

🌟





🌟
🌟🌟💛🌟🌟
🌟



🎄🎄🎄🎄

Heel hartelijk bedankt voor al die trouwe reacties op mijn blogs ! 

💛 Ik heb daar van genoten 💛

Tot Blogs allemaal !!

🎄

🌟🌟🌟🌟🌟

💛🔔💛

🌟

zaterdag 6 december 2025

2025- een mazzeltje

Tijd voor een update.

Nog steeds volop meesjes in de tuin

Pimpelmees - Cyanistes caeruleus




Kat onderweg
 Iedere dag  zie ik deze kat zitten op zijn uitkijkpunt. 



Het is nog heel zacht en we hebben slechts enkele vorstdagen gehad, verder alleen wat vorst aan de grond. De ooievaars zijn nog steeds hier gebleven...

Ooievaar - Ciconia ciconia


Polder Kortrijk 


Polder Groot Wilnis

Ik dacht dat wordt weer helemaal niks, geen lekkere waarneming...tot het mazzeltje...maar eerst nog een wulp, als opwarmertje...ook wel leuk.

Wulp - Numenius arquata



Maar dan het mazzeltje : 


VIJF uilen verstopt in de bomen in de polder...twee kreeg ik in beeld, wat een geluk!!

Ransuil - Asio otus

Deze zat net iets verder tussen de takken dan de tweede uil die ik even later zag.


Beter zou het niet worden, alleen kon ik nog iets dichterbij en van achter een boom fotograferen.




Hier keek hij me echt aan....wat een prachtig beest! Ik ben toen maar heel rustig met langzame bewegingen weggelopen. Niets verstoord en zo hoort dat ook.


WAT EEN MAZZEL !!


vrijdag 21 november 2025

2025 - Herfst -2

 Herfst Deel 2

Niet alleen wat sfeerbeelden van de herfst, maar ook wat vogels uit de buurt en in de tuin.

Onderstaande foto is bij mij in het wijkpark.


Een blauwe reiger met herfstblad op de achtergrond.

Blauwe reiger - Ardea cinerea



In Haarzuilens langs een slootje stonden deze ooievaars. De vraag is of ze hier zijn gebleven of inmiddels naar het Zuiden zijn vertrokken...
Het zijn er best veel, die de gok wagen en hier blijven...

Ooievaar -  Ciconia ciconia


In de polders steeds meer grauwe ganzen om hier de winter door te brengen.

Grauwe gans - Anser anser


Deze futen gaan hun eerste winter in. Zo te zien zijn het sterke gezonde vogels. 

Fuut - Podiceps cristatus 


Een spreeuw met een lekker hapje.

Spreeuw - Sturnus vulgaris

Een aalscholver tussen de in het water gewaaide herfstbladeren. 

Aalscholver - Phalacrocorax carbo 


Het was ook tijd om wat aandacht te besteden aan tuinvogels... 

Nog nooit zoveel mezen tegelijk in de tuin gehad. 8 pimpelmezen en 6 koolmezen samen was geen uitzondering.

Pimpelmees - Cyanistes caeruleus 


(met vink op de achtergrond)


Op onderstaande twee foto's zitten de mezen op de voederkooi. Kleine vogels kunnen er in en uit, grotere vogels zoals duiven en kauwen niet. Nu moet ik nog iets verzinnen zodat ik de kooi niet op de foto krijg.....


Koolmees - Parus major


Veel mussen iedere dag, maar veel portretjes heb ik nog niet kunnen maken.

Huismus - Passer domesticus 


De roodborst komt iedere dag wel een paar keer even langs. Ook dàt blijkt een uitdaging. Hopelijk krijg ik die nog wat leuker in beeld.

Roodborst - Erithacus rubecula 


 Een echte setting heb ik nog niet gemaakt, maar dat wordt tijd gezien de vele vogels die komen buurten! 

Koolmees
Pimpelmees
Roodborst
Vink
Heggenmus
Winterkoning
Huismus
Kauw
Houtduif
Turkse tortel
Ekster
Halsbandparkiet
Merel
Spreeuw

De spreeuw kwam overigens niet alleen deze herfst...zeker 40 stuks vlogen in de Cornus Mas, die vol bessen zat, zo groot als kersen en lekker rijp....in een uurtje tijd was alles op! Ook nog nooit zoveel bessen gehad, het waren er honderden!! Geen foto's. Dat was ook niks met al die takken en blad. Het gaf wel voldoening dat ik deze vruchten kon aanbieden!

Ik had al wel een plek uitgezocht waar ik leuke portretjes kon maken met als achtergrond de struiken die nog mooie groengele bladeren hadden. Alleen deze mees wilde daar lekker poseren. Zo had ik ze graag in beeld. Ik moet nog heel wat uitzoeken, want dit blad is nu, op 20 november, al weer van de struiken en de foto was van 6 november...

Koolmees - Parus major 


Op een middag was ik In het wijkpark paddenstoelen aan het fotograferen met de macrolens....toen zag ik ineens opzij deze goudhaan!...Het kostte even wat moeite maar zo kreeg ik hem op de foto mét de macrolens ðŸ˜‚

Goudhaan - Regulus regulus 


en welke paddenstoelen waren dat dan....?? Nou onderstaand rijtje!
Een paar sfeerbeelden moest ik tenslotte toch nog maken, vond ik.

Mycena


Hetzelfde groepje, maar nu ook met een Mycena die meer naar rechts stond.


Mycena


Mycena


Onderstaande zwam is een flink formaat!

Roodgerande houtzwam - Fomitopsis pinicola


Herfst-bewerking van een groepje bomen bij kasteel de Haar.


Mooi blad overal.


 Niet alleen mooi gekleurd blad. Ik zag ook overal mooie moskapsels. 

Gewoon dikkopmos - Brachythecium rutabulum


Op 20 november zat deze gele kwik weer op de schuurdakjes, zo gaaf!!!
Ik hoop dat hij nog terugkomt en dat ik daar nog meer foto's van kan maken. Nu mag hij alvast deze blog afronden.

Grote Gele kwikstaart - Motacilla cinerea