Eind september en nog niet eens een visarend gezien dit jaar......
Tot ik op 29 september dit in de verte zag aankomen.....gauw de fiets op de standaard en de camera uit de fietstas ..
Het kon niet missen....een visarend!!
Visarend - Pandion haliaetus
Ik had mazzel dat hij dichterbij kwam!
Visarend - Pandion haliaetus
Visarend - Pandion haliaetus
Ook al zijn de foto's niet helemaal scherp, het blijft een feest er een te zien.
Visarend - Pandion haliaetus
Een visje vangen zat er niet in, jammer maar het gebied is zeer waterrijk, dus verderop zal het zeker gelukt zijn.
Visarend - Pandion haliaetus
Na een rondje over een brede plas kwam hij nog één keer langs.
Visarend - Pandion haliaetus
Visarend - Pandion haliaetus
Je ziet hoe hij zijn staart als roer gebruikt.
Visarend - Pandion haliaetus
Ziezo, de visarend in the pocket 😀💪Eigenlijk vielen alle andere waarnemingen hierbij in het niet, maar ik heb toch genoten van de fietstochtjes en wat ik zoal tegenkwam. Dus toch ook de overige soorten.Een gewone kraai op een hekje o.a. en de laatste lepelaars, een reiger met een flinke kikker èn een torenvalk.
Zwarte kraai - Corvus corone
Lepelaar - Platalea leucorodia
Wel handig zo'n lange snavel als het water zo diep staat. 24 september zag ik ze voor het laatst.
Lepelaar - Platalea leucorodia
In een heerlijk plasdrasje in Maarsseveen had deze reiger het prima naar zijn zin. Genoeg te eten!
Blauwe reiger - Ardea cinerea
Even schudden en daarna meenemen verder het gebied in.
Blauwe reiger - Ardea cinerea
Nog een blauwe reigers. Deze was niet van plan zijn stekkie te verlaten omdat ik er aan kwam. Bijzonder, want ze vliegen altijd op als je hun richting alleen al op kijkt. Het was wel midden op de dag met fel licht.
Bij de Haarrijnseplas heeft dit vrouwtje haar territorium.
Torenvalk - Falco tinnunculus
Toen ze mij zag vloog ze meteen op!
Torenvalk - Falco tinnunculus
Op hun trektocht naar het Zuiden passeren hier in voor-, en najaar paapjes en tapuitjes. Ik probeer ze altijd te vinden. Ik heb er weinig gezien dit najaar en al helemaal niet dichtbij.
Paapje - Saxicola rubetra
Tapuit -Oenanthe oenanthe
Twee ooievaars foeragerend langs het fietspad in een weiland waar de zeis duidelijk nog niet overheen was gegaan.
Ooievaar - Ciconia ciconia
Ik vind ze toch heel mooi hoor, al zie ik er iedere dag wel een paar, zelfs over mijn huis vliegend. Sommigen blijven, anderen verzamelen om samen verder te trekken naar het Zuiden.
Ooievaar - Ciconia ciconia
Behalve de visarend weinig bijzonders de afgelopen periode, maar .....
de "én " in de titel stond er niet voor niets!!
Ik dacht eerst dat er een loslopende hond in de verte aan kwam...
Toen stond hij stil en draaide zijn kop. Het was het donkere reetje, die ik vorig jaar in polder Haarrijn tegenkwam achter de Haarrijnseplas. Hij heeft zijn gebied uitgebreid.
Zo'n mooi beestje met zijn gouden kroontje op!
Op weg naar een plasdras plek vlak voor me. Ik verheugde me al op het feit dat hij vermoedelijk zou gaan drinken.......
maar zoals zo vaak, zagen een man en twee kinderen het reetje ook en stonden te wijzen en te roepen en renden naar dit reetje toe..........Die verdween uiteraard gelijk in de bosjes!!!!
Toch een geweldige ontmoeting !