Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

woensdag 29 mei 2024

2024 -Futen

GEZELLIG  FUTEN KIJKEN...

PODICEPS CRISTATUS - GREAT CRESTED GREBE


Bij de Haarrijnseplas was ik precies op het juiste moment om dit te zien:


De vis werd even in een goeie houding geschud, zodat hij naar binnen kon worden gewerkt.


en hup, daar ging ie!


Ook  kreeft staat op het menu en deze ging er gemakkelijk in! Dit was bij de slotgracht bij het kasteel De Haar.


Zo uitgesneden valt de mooie cirkel met de waterplanten en fuut extra op.. 


In Kockengen zag ik dat het paartje al jonkies had. Het was midden op de dag met een beetje hard licht, maar te schattig, dus maakte ik een hele serie. Op gegeven moment zwommen ze op nog geen 3 meter afstand...Erg gemakkelijk ging het  overigens  niet, want ik stond tegen een losse stoepband met aan de ene kant achter me een smalle weg, waar veel verkeer over reed, vooral tractoren en aan de andere kant zo'n  40 cm tot de sloot, waar ik stond met de camera op de monopod . Ik moest constant opletten of ik niet van de sokken werd gereden.




Een mooie kop met natte veertjes..



 

Happy Family met nieuwsgierige pyjamababy's




Even in de versnelling, want de andere adulte fuut kwam met
een visje aan... 




vlak voor me in de sloot en het ging zo snel en zo kon ik alleen de achterkant zien, helaas..



Het gebeurt me niet vaak dat ik foto's kan maken van de jonkies zo lekker dichtbij


ik eindig met een kleine collage.Wat heb ik er van genoten!





zaterdag 11 mei 2024

2024 - Krooneenden

De Krooneenden op de Haarrijnseplas kwamen terug!!!

Een heel lief paartje


KROONEEND - NETTA RUFINA

Ze hadden een plek ontdekt waar lekker veel sappig alg en/of kranswieren aanwezig was. Dus als ze even wegzwommen, kwamen ze er toch weer terug. Ik zag het aan en zette mijn driepoot krukje neer om een laag standpunt te krijgen. Languit liggen zat er niet in omdat er braamstruiken voor me waren met lange uitlopers over de grond. Ik nam plaats op het krukje en voor dat ik het wist, kukelde ik zo achterover ...De grond was te nat en een poot van de driepootkruk zakte er geheel in weg....en hup ik lag op mijn krent. 😂😂!!!

Geen getuigen van dit onelegante gebeuren. Ik moest er toch om giechelen!! Dan maar op de knieën en het statief zo laag mogelijk gezet.

Zie hieronder het resultaat van twee bezoekjes aan deze super gave eendjes. Meestal waren de eenden nergens te vinden, maar ja er zijn diverse inhammetjes waar ze zich lekker onder de begroeiing kunnen verstoppen. Dichtbij is me dus maar twee keer gelukt!

De foto's zijn niet veer-scherp, maar ik noem dat aaibaar-scherp...ook goed😊

echt heel lief zo samen..




samen eten..


samen delen


Allebei goeie duikers, maar zij was net iets behendiger. Hij hield het goed in de gaten.




Bij de eerste en de laatste foto's is er meer bewolking. Je ziet het goed aan de kleuren. Het regende niet, maar ze doken constant en dat zie je aan de druppeltjes op de veren.





Zo schuw waren ze nou ook weer niet....


Een flinke hap groente nam dit keer het mannetje mee en weer werd het samen gedeeld.




Hierna heb ik ze niet meer langs de kant gezien. Na 1 mei zijn ze niet meer in het gebied gezien. 

Ik had krooneenden nog nooit zo leuk in beeld gehad, dus dik tevreden!

vrijdag 3 mei 2024

2024 - April deel II

Een overvliegende bergeend tegen een dreigende lucht....

Zulk weer is het wel zo'n beetje de hele maand geweest. Het wordt tijd dat het eens lekker warm, droog en windstil wordt!!!  Die wens ging pas aan het eind van de maand in vervulling.

Bergeend - Common Shelduck
Tadorna tadorna

Bij de Haarrijnseplas zat een tureluur even uit te rusten. Zo kon ik mooi een foto maken. De ring heb ik doorgegeven aan het project Tureluur. Daar staat hij nu in de database. Historie krijg ik nu automatisch per mail.  linker TIBIA, witte ring zwarte letters  nr :  Y 1 6 

Tureluur - Common Redshank
Tringa totanus

Het was vrij rustig op de  plas, nou ja, wel baltsende futen , een dodaars( geen foto) en een mooi eendje. Achterin zwommen nog steeds de Grote Zee-eenden. 

Fuut - Great crested Grebe 
Podiceps cristatis

Wilde eend - Mallard (vrouw)
Anas platyrhynchos

Iets meer geluk had ik dit keer met de zee-eenden...Ze zijn in ieder geval herkenbaar! En geen herkansing, want de laatste melding was van 25 april.
Het water heeft een beetje een vies kleurtje..Apart dat je al blij kunt zijn met zulke minkukelplaatjes....maar ik had ze nog nooit op de foto, vandaar. 

Grote Zee-eend -Velvet Scoter
Melanitta fusca

Grote Zee-eend -Velvet Scoter
Melanitta fusca

Bij het kasteel de Haar zag ik een gaai die niet gelijk wegvloog, die zijn uniek !

Gaai - Eurasian Jay
Garrulus glandarius

Deze ooievaar zat  rustig  op zijn/haar nest. 

Ooievaar - White Stork
Ciconia ciconia

De eerste koekoek van het jaar en dan al gelijk een foto. Al heeft hij een vreemde donkere streep over zich heen. Dat kwam door schaduw van een boom, die ik net buiten beeld kon houden.

Koekoek -Common Cuckoo
Cuculus canorus


Een torenvalk op de grond tussen de bloemetjes. 😊
(met de Sony)

Torenvalk -Common Kestrel
Falco tinnunculus

(onderstaande foto met de NIkon)

Torenvalk -Common Kestrel
Falco tinnunculus

Een fazantenhaan tussen de bloemetjes.😊

Fazant - Commoc Pheasant
Phasianus colchicus


Grote Zillie tussen de bloemetjes 😊

Grote Zilverreiger - Western Great Egret
Ardea alba

Terwijl ik aan de waterkant wacht op een purperreiger, vloog deze blauwe reiger op. De meerkoeten lijken hem na te willen doen..
.
Blauwe reiger - Grey Heron
Ardea cinerea

Ik heb een uur in Kockengen bij de Rietlanden gestaan. In die tijd kwamen er vier purperreigers overvliegen en verdwenen in de bosjes. Of het na een rondje vliegen dezelfde zijn weet ik natuurlijk niet, maar ik schat in minimaal twee.

Purperreiger - Purple Heron
Ardea purpurea

Ik kwam er ook voor de bruine kiekendieven. Ze waren er wel, maar veel activiteit was er niet. Ja, toen ik weg fietste zag ik er ineens een overkomen met een tak in z'n bek. ..zo jammer, te laat voor een foto, maar ik denk dat ik er nog wel een paar keer heen ga!

Bruine kiekendief - Western Marsh Harrier
Circus aeruginosus

Gezocht naar grutto's in de polder...helemaal niks nog helaas, maar ze zijn daar  wél meer dan welkom. Deze prent maakte een boerendochter bij hun ingericht Grutto Plasdrasje. Vorige jaar hebben daar grutto's en tureluurs succesvol gebroed.


Grote verrassing was het ontdekken van een paapje. Hij zat ver weg in het veld.  Een mooi mannetje in voorjaarskleed.

Paapje - Whinchat
Saxicola rubetra (man)

Ook nog net aan het eind van de maand een jonkie bij de futen!!

Fuut - Great  Crested Grebe
Podiceps cristatus

Fuut - Great  Crested Grebe
Podiceps cristatus

Fuut - Great  Crested Grebe
Podiceps cristatus

En de jaarlijst?

die staat al op 163

In de laatste week van de maand konden we ineens zonder jas naar buiten, hoera!  Gelijk weer  enkele macro's  gemaakt. Heerlijk dat seizoen gaat nu ook weer beginnen!

Achter de wal richting wijkpark zag ik dit meewerkend zandbijtje

Zandbij - Andrena spec

In de tuin zag ik op 30 april dit Scheefbloemwitje op de scheefbloem, zijn waardplant.

Scheefbloemwitje - Pieris mannii 
bloem: Scheefbloem - Iberis sempervirens


Volgend blogje weer aandacht voor 
de Krooneenden.....
Op 18 april zag ik ze nog ver weg, maar op 12 april voor het laatst op de foto.