Mei begon goed
Eindelijk een krooneend in beeld. De eerste van dit jaar. Ik heb nog even gewacht, maar de kop bleef in de veren.
Eén Roodborsttapuit iets dichterbij , dat is alvast lekker.
Roodborsttapuit - Saxicola rubicola
Roodborsttapuit - Saxicola rubicola
Ook een paartje scholeksters bij de Haarrijnseplas. Een van hen bleef lang genoeg voor een foto.
Scholekster - Haematopus ostralegus
Nu het langer licht blijft is avondvogelen ook weer een optie.
Polder Teckop, Kockengen, sfeertje, hè?
Grote zilverreiger - Ardea alba
Dit is echt dezelfde reiger...punk - koppie is weer glad!Grote zilverreiger - Ardea alba
De bruine kiekendieven (vier stuks..!)zijn aan het begin van de avond ook nog actief. Een heel verschil in kleur van de lucht afhankelijk waar ze vlogen links of rechts van de weg over het riet of over het weiland. Het was al na zevenen..
Hier moest ik wel wat plussen, anders was alles van de vogel zwart...
Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus
Met lage zon achter mij. Ja, zo wil ik ze wel op de foto!
Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus
Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus
Bij de Haarrijnseplas is een plasdras aangelegd.
Ik wist niet wat ik zag. Daar gaan we hopelijk komende tijd veel mooie vogels zien! Nu waren er al drie scholeksters en een kievit.
Jaren geleden was daar een klein modderpoeltje en zag ik er huiszwaluwen kluitjes modder weghalen. Reden om dit even goed in de gaten te houden, want de huiszwaluwen zijn NU druk met de nestbouw!!!
archieffoto met huiszwaluwen op dezelfde plek.
Huiszwaluw - Delichon urbicum
Op een andere zonnige dag zocht ik het plasdras weiland op. Maar toen ik over het wandelpad die richting opging, zag ik ineens een specht dichtbij. Dit was wel een leuk moment..
Daarna zocht zij de bomen op en daarvan maakte is maar een collage, want anders is het teveel.
Grote Bonte Specht -Dendrocopos major (vrouw)
Toen ik bij het plasdras was aangekomen, zocht ik gelijk naar pullen van kieviten. Drie telde ik er, maar er zaten ook nog kieviten te broeden, dus ik ben hoopvol dat er meer komen. Daarbij was het gras hier en daar zo hoog, dat ik wellicht nog jonkies over het hoofd heb gezien ;-)
Kievit - Vanellus vanellus
Het hoge gras vol bloemetjes
geven de pulletjes goeie overlevingskansen. Dit keer zag ik geen een meeuw, kraai of ekster meer in de omgeving, gelukkig!
Kievit - Vanellus vanellus ( juveniel)
Kievit - Vanellus vanellus ( juveniel)
De ouders hielden hen goed in de gaten..
Kievit - Vanellus vanellus
Een tapuit en een Paapje horen er ook bij en in deze tijd van het jaar kun je ze tegenkomen. En als ik ze een jaar niet heb gezien, voelt dat altijd als een gemis.
Tapuit - Oenanthe oenanthe
Paapje - Saxicola rubetra
Gisteravond geluisterd naar een zingende Wielewaal (Oriolus oriolus) zomaar in mijn spreekwoordelijke achtertuin....( in de zandbak vóór de Haarrijnseplas) en wat kan die heerlijk zingen Ik moet altijd aan een panfluit denken als ik het hoor!
Geen foto, maar voor deze streek het vermelden waard.
Ook de eerste purperreigers weer gezien bij de kolonieplaats. Dat gaat zeker goed komen met betere foto's!
Purperreiger - Ardea purpurea
Oogst van de eerste negen dagen van mei....ik vind het niet tegenvallen!