Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

zondag 28 mei 2023

Blauwborst mei 2023

Ik heb het geluk twee paartjes  te kunnen volgen die in de buurt hun nestje hebben.   

===========================

Blauwborst - Bluethroat - Luscinia svecica 

============================

Erg leuk dat de vrouwtjes zich ook regelmatig laten zien. Er zijn jongen die gevoerd moeten worden. De ouders lossen elkaar duidelijk af. Hieronder een lange reeks met foto's van deze mooie vogeltjes. Ik heb me ingehouden, want ik kwam steeds met hele ladingen foto's thuis.... Ik heb geen foto's van jonkies, die waren goed verstopt in het ruige veld...en zo hoort het ook.


Bovenstaand mannetje heeft minder oranje op de borst. Hij zat een stuk verder weg in het veld. Mazzel voor mij dat het mooie mannetje vooraan zat! En ik op de eerste rij!!!



En mooie vrouwtjes..




Ze  komen steeds terug met een bek vol insecten. 


Al is het vrouwtje niet zo kleurrijk als het mannetje, ik ben  toch heel blij met deze foto's, want ik heb een vrouwtje nooit eerder zo kunnen fotograferen. Ik kijk mijn ogen uit en geniet!


Omdat ik er zo vaak kom en muisstil langs de kant blijf staan, raken de vogels vertrouwd met mij. Bij de rest van de foto's kun je zien dat ze echt wel heel dichtbij komen zitten... 






wat een trotse houding!




Hieronder weer twee foto's van het achterste mannetje


Hij laat hier wel heel mooi zijn staart zien! 


Maar ik word al weer afgeleid door het voorste mannetje. Het lijkt wel of hij op de foto wilt!



Uitstekende insectenvangers en ze zorgen voor genoeg variatie op het menu!


Hier gaat een flinke kever


ZO, een vrouwtje  op nog geen 4 meter afstand ..
 Pffftt.....en adem uit....



Dan vliegt ze toch maar  met het wormpje naar een rietstengel verderop. Je hebt gelijk een hele andere achtergrond


En ja, het waaide vaak 😂



blauwborst - fulfillness

===============

vrijdag 19 mei 2023

Vogelen half mei 2023

Op 16 mei was het zo guur, dat ik  met de auto ben gaan vogelen. Eerst naar de Zwarte sterns, want die zouden er nu toch moeten zijn, dacht ik en dat was ook zo, heerlijk !

Ik had de Nikon camera bij me Dat betekent dat je de foto's beter niet in de vergroting kunt bekijken want dan krijg je pap-plaatjes..

,

Zwarte stern - Childonias niger

Zwarte stern  - Childonias niger

Futen zie je nu overal met baby's en die moeten contant gevoerd.

Fuut - Podiceps cristatus 

Fuut - Podiceps cristatus 

Te weinig grutto's in de buurt, dus als je er dan een op een paal ziet staan ben je heel blij!

Grutto - Limosa limosa (man)

Grutto - Limosa limosa (man)

Ik was ook blij met deze mooie achtergrond. Helaas toeterde er een grote vrachtauto op de smalle weg. Ik belemmerde de doorgang. Einde fotosessie. 
Maar dit was al erg leuk natuurlijk.

Grutto - Limosa limosa (man)

Op 17 mei is het nog steeds fris met wind uit het noordoosten . Brrr.
Ik ben wel met de fiets weggeweest, maar in de buurt gebleven en het werd toch een geslaagde middag.  Deze reiger leverde een mooie sfeerplaat op echt een mazzeltje dat er net mooi licht in dit donkere hoekje viel....Ik was blij dat ik nu weer de Sony mee had genomen.

Blauwe reiger - Ardea cinerea

 De reiger stond niet ver van me vandaan en had alleen oog voor "iets" in de sloot. Mooi genoeg om ook nog wat in te zoomen.

Blauwe reiger - Ardea cinerea

Ook de blauwborst en roodborsttapuiten lieten zich zien. Gelukkig had ik een statief bij me, want de vogels waaiden zowat omver en een steuntje onder mijn camera scheelt dan toch behoorlijk. 

Blauwborst - Luscinia svecica (man)

Roodborsttapuit - Saxicola rubicola (vrouw)

Roodborsttapuit - Saxicola rubicola (man)

Er komt nog een apart blogje over de blauwborst, want ik heb ze meerdere keren opgezocht en me prima vermaakt.

Ik besluit nu met een paar sfeerplaatjes. Ik hou van die achtergronden en compositie.

Blauwborst - Luscinia svecica (man)

Blauwborst - Luscinia svecica (vrouw)

Blauwborst - Luscinia svecica (man)

Rietgors - Emberiza schoeniclus (man)

Roodborsttapuit - Saxicola rubicola (man)

volgende keer dus 
de blauwborst!

dinsdag 9 mei 2023

Vogelen begin mei 2023

 Mei begon goed 

 Eindelijk een krooneend in beeld. De eerste van dit jaar. Ik heb nog even gewacht, maar de kop bleef in de veren. 

Krooneend - Netta rufina

Eén Roodborsttapuit iets dichterbij , dat is alvast lekker. 

Roodborsttapuit - Saxicola rubicola

Roodborsttapuit - Saxicola rubicola

Ook een paartje scholeksters bij de Haarrijnseplas. Een van hen bleef lang genoeg voor een foto.

Scholekster - Haematopus ostralegus

Nu het langer licht blijft is avondvogelen ook weer een optie.

Polder Teckop, Kockengen, sfeertje, hè?


Grote zilverreiger - Ardea alba

Dit is echt dezelfde reiger...punk - koppie is weer glad!

Grote zilverreiger - Ardea alba

De bruine kiekendieven (vier stuks..!)zijn aan het begin van de avond ook nog actief. Een heel verschil in kleur van de lucht afhankelijk waar ze vlogen links of rechts van de weg over het riet of over het weiland. Het was al na zevenen..

Hier moest ik wel wat plussen, anders was alles van de vogel zwart... 

Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus

Met lage zon achter mij.  Ja, zo wil ik ze wel op de foto!

Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus

Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus

Bij de Haarrijnseplas  is een plasdras aangelegd.
Ik wist niet wat ik zag. Daar gaan we hopelijk komende tijd veel mooie vogels zien! Nu waren er al drie scholeksters en een kievit.
Jaren geleden was daar een klein modderpoeltje en zag ik er huiszwaluwen kluitjes modder weghalen. Reden om dit even goed in de gaten te houden, want de huiszwaluwen zijn NU druk met de nestbouw!!!


archieffoto met huiszwaluwen op dezelfde plek.

Huiszwaluw - Delichon urbicum

Op een andere zonnige dag zocht ik het plasdras weiland op. Maar toen ik over het  wandelpad die richting opging, zag ik ineens een specht dichtbij. Dit was wel een leuk moment..


Daarna zocht zij de bomen op en daarvan maakte is maar een collage, want anders is het teveel.

Grote Bonte Specht -Dendrocopos major (vrouw)

Toen ik bij het plasdras was aangekomen, zocht ik gelijk naar pullen van kieviten. Drie telde ik er, maar er zaten ook nog kieviten te broeden, dus ik ben hoopvol dat er meer komen. Daarbij was het gras hier en daar zo hoog, dat ik wellicht nog jonkies over het hoofd heb gezien ;-)

Kievit - Vanellus vanellus

Het hoge gras vol bloemetjes 
geven de pulletjes goeie overlevingskansen. Dit keer zag ik geen een meeuw, kraai of ekster meer in de omgeving, gelukkig! 

Kievit - Vanellus vanellus ( juveniel)

Kievit - Vanellus vanellus ( juveniel)

De ouders hielden hen goed in de gaten..

Kievit - Vanellus vanellus

Een tapuit en een Paapje horen er ook bij en in deze tijd van het jaar kun je ze tegenkomen. En als ik ze een jaar niet heb gezien, voelt dat altijd als  een gemis.

Tapuit - Oenanthe oenanthe

Paapje - Saxicola rubetra

Gisteravond geluisterd naar een zingende Wielewaal (Oriolus oriolus) zomaar in mijn spreekwoordelijke achtertuin....( in de zandbak vóór de Haarrijnseplas) en wat kan die heerlijk zingen Ik moet altijd aan een panfluit denken als ik het hoor!
Geen foto, maar voor deze streek het vermelden waard. 

Ook de eerste purperreigers weer gezien bij de kolonieplaats. Dat gaat zeker goed komen met betere foto's!

Purperreiger - Ardea purpurea

Oogst van de eerste negen dagen van mei....ik vind het niet tegenvallen!