Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

vrijdag 16 september 2022

Het Haasje

Ik weet niet of ik dit ooit nog eens zal meemaken....

(Klik op de eerste foto voor weergave in de vergroting.  Je kunt dan ook door de foto's  scrollen). 

JAGENDE HERMELIJNEN....

Ik zag deze haas met een jong door de wei rennen en ineens twee hermelijnen er achter aan! Ho, stop...! Afstappen van de fiets, camera pakken, shaking...wow.....

Op ca 10 meter precies voor me werd het haasje tegen de grond gewerkt door een stoere hermelijn. In het hele proces wat volgde kon ik goed merken dat de haas een prooidier is. Want ter verdediging werd de hermelijn niet echt aangevallen. Ik stond aan de grond genageld, maak ik dit echt mee??

Puur Wildlife in Haarzuilens

Europese Haas - Lepus europaeus


Hermelijn - Mustela erminea





DOE IETS, lijkt deze haas aan mij te willen duidelijk maken. maar ik denk eigenlijk eerder dat ik bekeken  wordt als een tweede gevaar. ( ook dat nog...en mijn camera misschien een geweer....)





Het haasje is gedood...voor de hermelijn was het een geslaagde jacht.



Nog een hele klus om de prooi mee te slepen. 
De jonge haas is veel groter dan de hermelijn zelf! 


Af en toe neemt de hermelijn even pauze...



Slepen en sleuren  dan maar en af en toe kijken of er geen familielid wil komen helpen. Hij rent in de richting waar ik eerder de tweede hermelijn heb zien verdwijnen. Maar hij zal zeker terugkomen. Hij moet op zijn beurt weer oppassen voor vossen én  roofvogels en die leven hier ook !


Een laatste moment...
 tot duidelijk is dat er geen levend jong meer is  en dan rent de haas weg.


Ik was er stil van en ook wel een beetje bibberig.

vrijdag 9 september 2022

Fuut - juli en augustus 2022

Fuut - Podiceps cristatus  - Great Crested Grebe 

Wie mijn blog regelmatig bekijkt weet dat ik een zwak heb voor futen, ze blijven dus terugkomen op de blog. 

 Ik kwam een fuut tegen in het Parkbos de Haar... 

Hij dobberde rustig rond, totdat hij een eend een bad zag nemen, het badderen inspireerde hem duidelijk !

Ik zeg maar van tevoren dat de foto's niet zo  goed zijn van kwaliteit, maar hier gaat het vooral om het leuke gedrag. Het gebeurde iets te ver weg voor de Nikon P950, maar toch geslaagd genoeg!


Hij ging helemaal uit z'n dak !




en weer helemaal schoon en opgefrist !


Een week later zag ik onderstaande fuut  boven water komen met een jonge snoek!

(Het licht is echt te fel, ik weet het, ik weet het,
maar ik vond het toch leuk genoeg voor de blog.)


Weer een paar dagen later zag ik futen in totaal andere omstandigheden. Ik hield het wit niet geheel onder controle. maar het kan nog net, vind ik. Mooi om die poten zo duidelijk te zien!


Het jonkie deed alles precies na.


Dit is toch wel een trots fuutje vol zelfvertrouwen, gezond en happy !



Maar......

Op 29 augustus zag ik op de Haarrijnseplas ineens een fuut met pyjamababy's!!! Dat is best laat en zal het derde legsel zijn. Redelijk dichtbij dus de camera uit de tas, en dat was gelukkig de Sony A77 II

( ik zet dus mijn fiets een eind verder en kijk waar ik het minst last heb van tegenlicht... dan loop ik met de camera en statief heel langzaam terug naar een plek waarvan ik vermoed dat ze langs zullen komen. Zo werkt het. Ik blijf rustig kijken en dat doet de fuut ook., ze heeft me allang gezien..)

Het leek wel of zij trots de jonkies wilde laten zien. Ze zwom gewoon naar me toe.... Het kan bijna niet anders, dit is de fuut die ook op mijn header staat. Ze kent mij én mijn gedrag al jaren! 



Na deze begroeting werd er toch druk rondgekeken op pa fuut al in de buurt was met een visje...terwijl ik daar stond had hij nog niets gevangen.


samen geduldig wachten..



Ze vermaakten zich best ondertussen. en ik ook!


Mijn kansen op mooie futenfoto's zijn weer vergroot, want de jonkies weten nu ook dat er voor mij niet onmiddellijk  gevlucht hoeft te worden!


Zo, voorlopig weer genoeg futen ;-)

( voor het gemak schreef ik steeds "zij" maar het kan natuurlijk ook andersom zijn, dat ma een visje aan het zoeken was...maar iedere keer hij/zij te noteren vond ik storend.)