Fuut - Podiceps cristatus - Great Crested Grebe
Wie mijn blog regelmatig bekijkt weet dat ik een zwak heb voor futen, ze blijven dus terugkomen op de blog.
Ik kwam een fuut tegen in het Parkbos de Haar...
Hij dobberde rustig rond, totdat hij een eend een bad zag nemen, het badderen inspireerde hem duidelijk !
Ik zeg maar van tevoren dat de foto's niet zo goed zijn van kwaliteit, maar hier gaat het vooral om het leuke gedrag. Het gebeurde iets te ver weg voor de Nikon P950, maar toch geslaagd genoeg!
Hij ging helemaal uit z'n dak !
en weer helemaal schoon en opgefrist !
Een week later zag ik onderstaande fuut boven water komen met een jonge snoek!
(Het licht is echt te fel, ik weet het, ik weet het,
maar ik vond het toch leuk genoeg voor de blog.)
Weer een paar dagen later zag ik futen in totaal andere omstandigheden. Ik hield het wit niet geheel onder controle. maar het kan nog net, vind ik. Mooi om die poten zo duidelijk te zien!
Het jonkie deed alles precies na.
Dit is toch wel een trots fuutje vol zelfvertrouwen, gezond en happy !
Maar......
Op 29 augustus zag ik op de Haarrijnseplas ineens een fuut met pyjamababy's!!! Dat is best laat en zal het derde legsel zijn. Redelijk dichtbij dus de camera uit de tas, en dat was gelukkig de Sony A77 II
( ik zet dus mijn fiets een eind verder en kijk waar ik het minst last heb van tegenlicht... dan loop ik met de camera en statief heel langzaam terug naar een plek waarvan ik vermoed dat ze langs zullen komen. Zo werkt het. Ik blijf rustig kijken en dat doet de fuut ook., ze heeft me allang gezien..)
Het leek wel of zij trots de jonkies wilde laten zien. Ze zwom gewoon naar me toe.... Het kan bijna niet anders, dit is de fuut die ook op mijn header staat. Ze kent mij én mijn gedrag al jaren!
Na deze begroeting werd er toch druk rondgekeken op pa fuut al in de buurt was met een visje...terwijl ik daar stond had hij nog niets gevangen.
samen geduldig wachten..
Ze vermaakten zich best ondertussen. en ik ook!
Mijn kansen op mooie futenfoto's zijn weer vergroot, want de jonkies weten nu ook dat er voor mij niet onmiddellijk gevlucht hoeft te worden!
Zo, voorlopig weer genoeg futen ;-)
( voor het gemak schreef ik steeds "zij" maar het kan natuurlijk ook andersom zijn, dat ma een visje aan het zoeken was...maar iedere keer hij/zij te noteren vond ik storend.)