Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

zondag 31 juli 2022

Een ochtend wandelen in de Groene Jonker - juni 2022

 Natuurgebied de Groene Jonker was net een oerwoud. Ik begin met een foto van een van de weinige plaatsen waar je nog enigszins over het water kon kijken.

Lepelaar - Spoonbill - Platalea leucorodia

Overal groeide het riet hoog op en waren de paden nauwelijks zichtbaar. Met het statief moest ik soms maaien om te zien waar ik moest lopen! En verraderlijke gaten waren er ook. Maar het is goed gegaan...We hoorden watervogels, maar konden ze maar op een paar plekjes daadwerkelijk zien. Dat viel een beetje tegen, maar de kleine zangvogeltjes stelden niet teleur en daar kwamen we dit keer voor!


Rietzanger -  Sedge Warbler - Acrocephalus schoenobaenus

Rietgors - Reed Bunting - Emberiza schoeniclus

Rietzanger -  Sedge Warbler - Acrocephalus schoenobaenus


De grote verrassing was een blauwborst. We zagen al gauw dat hij  steeds met voedsel aan kwam zetten en in de lage struikjes verdween. Daar was duidelijk een nest met jongen. Hij vloog af en aan, met een opmerkelijke tussenstop: EEN BANKJE !! We konden er heerlijk van profiteren.

Wel een beetje harde kleuren. Het was inmiddels ook al 10:30 uur!

 Blauwborst - Bluethroat -  Luscinia svecica

 Blauwborst - Bluethroat -  Luscinia svecica

 Blauwborst - Bluethroat -  Luscinia svecica

 Blauwborst - Bluethroat -  Luscinia svecica

 Blauwborst - Bluethroat -  Luscinia svecica

Een goed meewerkende snor was ook erg fijn.

Snor - Savi's Warbler - Locustella luscinioides

Gelukkig ook zingend op de foto. Ik was er blij mee, ook al zat hij tussen de takjes.

Snor - Savi's Warbler - Locustella luscinioides

en hij ging maar door...

Snor - Savi's Warbler - Locustella luscinioides

Aan de andere kant zat er nog een...het viel me weer op dat hij nogal grote ogen heeft, leuk!

Snor - Savi's Warbler - Locustella luscinioides

Een fijne ochtendwandeling !




donderdag 14 juli 2022

Ik en de Kneu - juni - juli 2022

 Ik heb tijden geroepen: 

"Ik en de Kneu...een beetje sneu"

Niet alleen omdat het grappig klinkt, maar vooral omdat ik nooit een mooie foto van deze soort heb kunnen maken. 

Maar nu, yeahhhh !!!

Geniet met me mee, fijn Kneutjes kijken..... 

Kneu - Common Linnet - Linaria cannabina 


Een luxe om ze te zien zo dicht bij huis, echt op loopafstand !!  Zelf kies je de plek niet uit en op enkele foto's zie je iets van de fabriekshal op de achtergrond.
Maar hoe vaker ik er heen ging, hoe meer kansen ik kreeg  met soms vrijzittende vogels en betere achtergronden. Alleen adult mannetjes hebben die rode kleuren. Vrouwtjes zijn meer beigegrijs en jonge vogels iets meer streepjes  op de borst en op de kruin.

De volgende drie foto's maakte ik om ong. 20.45 uur. Lage zon dus.



Onderstaande foto plaatste ik al eerder, maar hoort bij deze serie van drie.


De vrouwtjes lieten zich alleen in de middag zien met de fabriekshal als achtergrond, maar echt storend is het niet.




Leuk, hè, zo'n kuifje...het staat nog meer overeind dan op de eerste foto. En ik moet zeggen dat ik dat nog nooit eerder gezien had. Kenmerk van deze snoezigheid is wel het bolle wangetje, wat iedere Kneu heeft....


De mannetjes zijn min of meer hetzelfde, maar er zijn echt verschillen. De een heeft nog een beetje rood op de kop (broedkleed), de andere helemaal niet. en sommige een niet geheel rode borst maar met een flinke middenstreep. Zeg maar een rode bolero.



Op een andere dag kreeg ik wat vrouwtjes met een mooiere achtergrond in beeld!  Ik moest thuis het boek erbij pakken om te checken of dit geen jonkies waren, maar ik hou het op vrouwtjes. Als op die plek nog jonkies komen, zet ik die uiteraard ook nog op mijn blog.




Het merendeel van de foto's maakte ik tussen 19:30 en 21:00 uur niet alleen vanwege het lage licht wat toch fijn is voor zo'n kleurige soort, maar vooral omdat het dan minder druk was op het fietspad, waar ik op stond. Vroeg in de ochtend was sowieso geen optie, want dan keek ik naar het felle licht.



Oplettend zich uitstrekkend of het allemaal goed ging met de familie, die lager in de braamstruiken zat. Erg leuke houding.


Voor mij ging de alarmroep niet in werking...


                                    even de veertjes opgeschud...


Mooi rood !




Pffft, dit is wel  lekker hoor !!!!

Ik en de Kneu...NOOIT MEER SNEU 

vrijdag 1 juli 2022

Twee emmers vol dons - juni 2022

 Ik kreeg weer een uitnodiging om bij een boer in Kockengen te komen  kijken naar het ringen van uilen en valken.

Twee emmers vol dons!

KERKUIL - Barn Owl - Tyto alba  (juv)

Er zat één nakomertje bij.

Dit kleine wurm, het kleinste van het stel, ging gelijk terug in de nestkast. Hij was te "piep" om mee te gaan in de ringsessie. Je zou denken, die haalt het niet, maar mij werd verteld dat hij goed te eten kreeg en echt alle kansen had.  "Een buikje vol muis" 

Echt een baby nog...

Een groot verschil met de iets oudere uilskuikens.


De twee oudsten van het viertal begonnen al een beetje meer op een kerkuil te lijken. Prachtig al dat witte dons en die mooie rustige wijze ogen....



het lijkt wel of ie lacht ;-)


Mooie pluizenbolletjes. 

Van mijn vogelmaatje  en goede vriend Huib, kreeg ik een foto van een kerkuil van een andere ringsessie.
Zo komen deze kuikens er dus uit te zien!! 

Kerkuil -  Owl - Tyto alba (adult) 

zo mooi........

TORENVALK - Common Kestrel - Falco Tinnunculus (juv)

Na de Kerkuilen waren de zes jonge torenvalken aan de beurt. Totaal ander verhaal: een emmer vol druktemakers, terwijl de kerkuilen heel rustig waren. Moet je je voorstellen dat er zes in zo'n torenvalkenkast zitten, het maximale aantal in een legsel !!  Hutjemutje dus!

Een grijze saaie emmer zoals je ziet en een donzig valkje. Het lijkt wel of hij in een schuimbad ligt. Vorig jaar was het een azuurblauwe bak, dat was minder...

Je ziet rechts onder nog net een ander jong liggen... maar er steken nog meer gele poten vooruit.

Torenvalken met dons op de kop. Dat had ik nog nooit gezien!


De valkjes kregen een metalen ring en een kleurring ( die ik komende jaren hopelijk in de omgeving kan blijven volgen en aflezen) ze werden gewogen, gemeten en het geslacht werd bepaald. Tevens werden ze bemonsterd om de kijken of het dier een virus bij zich draagt. De vogels die behandeld waren gingen  in een antracietgrijze emmer, vandaar dat die achtergronden op de foto's wat donkerder zijn. Ook tijdens het ringen was de achtergrond donker tegen donkere kleding van de Ringer. Ik vond dat helemaal niet erg.


Heerlijk wat een kop!  En wat een lefgozertje! (of powergirl ;-)



Hieronder volgens mij het jongste valkje. Hij was ook wat rustiger.


Pffft......

Echt bijzonder om zulke jonge vogels  van dichtbij te zien.
Ik hoop dat ze een goed leven krijgen !

Het duurt nog even en dan zijn deze ook zo groot>

Torenvalk - Kestrel