Ik kreeg weer een uitnodiging om bij een boer in Kockengen te komen kijken naar het ringen van uilen en valken.
Twee emmers vol dons!
KERKUIL - Barn Owl - Tyto alba (juv)
Er zat één nakomertje bij.
Dit kleine wurm, het kleinste van het stel, ging gelijk terug in de nestkast. Hij was te "piep" om mee te gaan in de ringsessie. Je zou denken, die haalt het niet, maar mij werd verteld dat hij goed te eten kreeg en echt alle kansen had. "Een buikje vol muis"
Echt een baby nog...
Een groot verschil met de iets oudere uilskuikens.
De twee oudsten van het viertal begonnen al een beetje meer op een kerkuil te lijken. Prachtig al dat witte dons en die mooie rustige wijze ogen....
het lijkt wel of ie lacht ;-)
Mooie pluizenbolletjes.
Van mijn vogelmaatje en goede vriend Huib, kreeg ik een foto van een kerkuil van een andere ringsessie.
Zo komen deze kuikens er dus uit te zien!!
Kerkuil - Owl - Tyto alba (adult)
zo mooi........
TORENVALK - Common Kestrel - Falco Tinnunculus (juv)
Na de Kerkuilen waren de zes jonge torenvalken aan de beurt. Totaal ander verhaal: een emmer vol druktemakers, terwijl de kerkuilen heel rustig waren. Moet je je voorstellen dat er zes in zo'n torenvalkenkast zitten, het maximale aantal in een legsel !! Hutjemutje dus!

Een grijze saaie emmer zoals je ziet en een donzig valkje. Het lijkt wel of hij in een schuimbad ligt. Vorig jaar was het een azuurblauwe bak, dat was minder...

Je ziet rechts onder nog net een ander jong liggen... maar er steken nog meer gele poten vooruit.

Torenvalken met dons op de kop. Dat had ik nog nooit gezien!
De valkjes kregen een metalen ring en een kleurring ( die ik komende jaren hopelijk in de omgeving kan blijven volgen en aflezen) ze werden gewogen, gemeten en het geslacht werd bepaald. Tevens werden ze bemonsterd om de kijken of het dier een virus bij zich draagt. De vogels die behandeld waren gingen in een antracietgrijze emmer, vandaar dat die achtergronden op de foto's wat donkerder zijn. Ook tijdens het ringen was de achtergrond donker tegen donkere kleding van de Ringer. Ik vond dat helemaal niet erg.
Heerlijk wat een kop! En wat een lefgozertje! (of powergirl ;-)
Hieronder volgens mij het jongste valkje. Hij was ook wat rustiger.
Pffft......
Echt bijzonder om zulke jonge vogels van dichtbij te zien.
Ik hoop dat ze een goed leven krijgen !
Het duurt nog even en dan zijn deze ook zo groot>