Een Witvleugelstern zie je niet zomaar in Nederland. En een broedgeval is helemáál leuk!! Huib en ik gaan er samen heen. Daar is het wel een beetje dringen om de vogels in beeld te krijgen, we staan er niet alleen. De foto's zijn dan ook meer ter illustratie van het gehele gebeuren.
WITVLEUGELSTERN - WHITE-WINGED TERN
Chlidonias leucopterus
Ik zie dat ze druk zijn met een nestje op een vlotje met een rand gaas er omheen. Dat voorkomt in ieder geval dat er eenden en ganzen op gaan zitten! ( de Sony mee met 400 mm lens)
Marianne had ze dit jaar nog niet gezien dus ga ik een paar weken later weer met haar mee, wat sowieso geen straf is én er zijn inmiddels twee pullen! Dit keer de Olympus mee met 300 lens, want de zware Sony blijft thuis. We hebben genoeg aan de zware telescoop op onze schouders! Ik had nog nooit jonge Witvleugelsterns gezien, dus dit was een primeur!
Een van de jonkies waagt zich af en toe buiten het gaas..
Ook worden er al druk vliegoefeningen gedaan.
Al tijden had ik in de gaten gehouden of de Zwarte sterns in mijn regio ook al jongen hadden, en jawel.
ZWARTE STERN - BLACK TERN
Chlidonias niger
Ik ga er alleen naar toe en zit al heel vroeg aan het water en wacht tevergeefs op een zonnetje. Tegenvallend licht, dus heb ik hier en daar wat vignetering aangebracht, dat vond ik rustiger.
Vooraan zijn twee vlotjes zonder gaas.
Het is bijna niet te zien, maar achter in de vaart lag nog een vlotje zonder gaas, en dit paartje heeft drie piepkleine pulletjes. Op de foto hierboven worden de pulletjes helemaal afgeschermd met de vleugels. Maar hieronder worden ze nog maar eens goed bekeken.