Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

donderdag 31 december 2020

De 12 van 2020

 12 foto's van 12 maanden. Een mooie traditie om dat te publiceren op:

de laatste avond van 2020

Een selectie maken viel nog niet mee. Soms had ik geen uitschieters in een maand en soms te veel zoals mooie metselbijtjes en mooie paapjes en ringmussen...pfft 

 Dit is mijn selectie van de 12 mooiste!

JANUARI

Het jaar begon met een nieuwe soort .

Siberische Tjiftjaf - Phylloscopus collybita tristis

FEBRUARI

Een saaie maand, maar deze reiger was wel  mooi.

Blauwe reiger - Ardea cinerea


MAART

Mooi aan het water

Scholekster - Haematopus ostralegus

APRIL

Heerlijk als je hem zo te zien.....

Blauwborst - Luscinia svecica

MEI

Helemaal niet schuw, zo had ik een tureluur nog nooit kunnen benaderen.

Tureluur - Tringa totanus

JUNI

Wát een leuk fuutje en ... het was me gegund!

Roodhalsfuut - Podiceps grisegena


JULI

De zomermaanden dus veel macrowerk!! Moeilijk om keuzes te maken, want wat heb ik vaak samen met Marianne leuke insecten gezien in de buurt. Mooie vlinders en sprookjesachtige zweefvliegjes, maar ik blijf bij 12 foto's, heel braaf.

Grote kommazweefvlieg - Eupeodes luniger


AUGUSTUS

Ik had net de tuin gesproeid en toen ontdekte ik deze nieuwe tuinsoort.

Coloradokever - Leptinotarsa decemlineata


SEPTEMBER

Niet in een hut en niet vanuit een auto, maar zomaar een fijne ontmoeting.

Torenvalk - Falco tinnunculus


OKTOBER

Een gewoon klein vogeltje.  Deze foto is bewerkt en  dat vind ik soms leuk om te doen. 

Tjiftjaf - Phylloscopus collybita 


NOVEMBER

Ik heb weer veel paddenstoelen gefotografeerd in de herfst, ieniemienie soorten maar ook dit forse exemplaar.

Gewone Knolparasolzwam - Chlorophyllum rhacodes


DECEMBER


 Deze maand bracht me twee nieuwe tuinsoorten. Een zwartkop en deze kwikstaart. Twee soorten die mijn hele maand goed maakten!

Deze foto is van 31 december 2020, als dat geen uitsmijter is!

Grote gele Kwikstaart - Motacilla cinerea




 💜 mooie momenten uit een moeilijk jaar.... 💜








dinsdag 29 december 2020

Vogels december 2020

🌲Een cadeautje onder de boom 🌲


In de namiddag  keek ik naar buiten....zat daar nou een ringmus?....NEE, veel leuker: een vrouwtje Zwartkop. Nieuwe tuinsoort!

Zwartkop - Eurasian Blackcap 
Sylvia atricapilla


Zo leuk dat er een zwartkop in mijn tuin kwam, en dan zeker in deze tijd, zij zou allang naar Zuid Engeland of Spanje en Marokko moeten zijn gevlogen!! Ik had niet verwacht dat ze de volgende dag, op de 1e Kerstdag, terug zou komen, maar dat deed ze, de bessen waren zeker erg lekker. En ik bofte met beter licht! Met een vol buikje heeft ze weer energie om door te vliegen. Leuk dat je daar dus aan bijdraagt!


Een heerlijke nieuwe tuinsoort! 

De bessenstruik is een Calicarpa. In het voorjaar vol bloesem waar heel veel hommeltjes op af komen en in de winter dus altijd helemaal vol bessen. Daarop  had ik ook eens een Zwarte roodstaart ( ook op doortocht naar het Zuiden) en iedere winter de merels. Dus echt iets om te onthouden als je nog een ruime plek over hebt in je tuin. een aanrader!

29 december zie ik haar weer in de tuin! Het kan zomaar zijn dat ze helemaal niet naar het Zuiden trekt...en lekker bij mij de winter doorbrengt.


Ze is ze ietsje kleiner dan een huismus, maar ze heeft er geen enkele moeite mee "haar" plekje te verdedigen!





Beetje veel foto's van een soort, maar ja...je snapt het wel...toch?

Ik zat toch steeds met de camera gericht op de bessenstruik vanwege de zwartkop, want die wilde ik niet missen, maar ondertussen  heb me ook prima vermaakt met dit roodborstje. Ik krijg nog kansen genoeg, want dit roodborstje is helemaal niet schuw...De geprakte walnoten en meelwormen hebben daarbij denk ik wel een beetje geholpen;-)

Roodborst - European Robin
Erithacus rubecula





Ik moet zeggen dat er ondertussen nóg een nieuwe tuinsoort langskwam: De Grote Gele Kwikstaart kwam even buurten nu op mijn eigen schuurdak!  Hij werd gelijk weggejaagd door de roodborst! (dus niet genoeg tijd voor een behoorlijke foto)

Maar hier is het bewijs....
.
(bekijk deze maar niet in de lightbox....dan moet hij eerst maar terugkomen voor betere foto's !

Grote gele Kwikstaart - Grey Wagtail
Motacilla cinerea


in dit geval was het beter om er een rand omheen te zetten. En geloof me, ik heb alles uit de kast gehaald om van een bijna silhouetfoto  nog iets van te maken in de nabewerking, beter dan dit, wordt het niet.



wel een leuke tuinsoort!

Ik had  eigenlijk vier pakjes onder de boom ;-)
want op tweede kerstdag kwam er nog een heggenmus bij.
Lekker foeragerend tussen de bladeren en takjes.

Heggenmus - Dunnock
Prunella modularis




Prettige jaarwisseling.
🔔

💜🌲💜


zondag 20 december 2020

Update vogels - december 2020

Fototechnisch is het een slechte maand geworden...helaas.

De tak ligt maar het stelt nog niks voor, echt niet!. Het weer is nog wat somber, donker, kil en miezerig! En echt ervoor gaan zitten is er ook al niet van gekomen...

Maar ik begin met een tropische verrassing in de tuin ;-)  ineens was er weer eentje en ik was zowaar op tijd met de camera.
Hij mag wel terugkomen en dan graag wat leuker zitten ;-)

Halsbandparkiet - 
Psittacula krameri




De Koolmees op de voerdertafel 
is de enige die daar wilde poseren, terwijl er zat langs komt.
Voor mijn huis een bonte specht en op de voedertafel de bekende gasten zoals tortel-,  en houtduiven, huismussen, pimpelmezen, roodborst, kauw, ekster en een enkele  vink en heggenmus.....Die gaan  hopelijk nog wel voor wat foto's zorgen  begin 2021....

Koolmees - Parus major





Roodborst - Erithacus rubecula 
Op de grond, waar anders...



Ah, de eerste groep spreeuwen is langs geweest!
Die komen nog wel terug. Nu heb ik als achtergrond de schutting en dat was niet de bedoeling ;-)

Spreeuw -  Sturnus vulgaris





Tot zover de stand van zaken in de tuin, het is nog niet veel soeps!

Ook op mijn fietstochtjes is er weinig te zien om op de foto te zetten. Zo kan het zomaar zijn. Dan ben je al blij als je op en nevelige ochtend een koperwiek op de bessen ziet zitten

Koperwiek - Turdus iliacus 

Ik had wel een mooie waarneming voor op de Haarrijnseplas.

Nogal ver weg en wéér slecht weer, bovendien stond ik met tegenlicht en was het  bijna 16:00 uur, dus  bewijsplaatjes .

Subadult mannetje
 TOPPER - Aythya marila


Hieronder samen met een kuifeendje 
Kuifeend - Aythya fuligula


Rechts de topper en links de kuifeend. Het verschil is wel te zien. de kuifeend heeft een kuif en de topper en lekker rond bolletje. Dan de dekveren op de rug vallen ook gelijk op ze zijn helemaal grijs gemarmerd, terwijl de kuifeend man daar een zwarte baan heeft.  
De Topper is een eendje die je meestal tegenkomt langs de kust, zo in het midden van het land zie je hem  veel minder. Dus leuk!

Nog wat in de buurt te beleven geweest?

Ja, Kleine zwanen in Kockengen, maar alleen door de scoop.

Grappig als je steeds op zoek bent naar een grote gele kwik, die maar niet vind... en dan thuis vanuit de luie stoel er een op het dak van de overburen ziet landen!!!
Toevallig lag de camera naast me op de bank, omdat ik net de kaart had geformatteerd. Dit bewijsplaatje ( zeg maar baggerplaat...) door de ruit gemaakt, hij zat er slechts  5 seconden en weg!  

Grote gele Kwikstaart - Motacilla cinerea

Rondje park ook nog 

Roodborst - Erithacus rubecula


dezelfde roodborst tussen de herfstbladeren


Putter - Carduelis carduelis

(Er zaten ook sijsjes bij, maar die.....etc  tja, het is niet echt mijn fotomaand)


Ook dit kleintje in een wirwar van takjes.  Hij heeft  zo'n lief snoetje dus wilde ik hem toch op de blog, daarom maar wat vervaagd aan de zijkanten,😃

Staartmees - Aegithalos caudatus


tot slot 

mijn favoriete foto van de ringmussen in Haarzuilens.

Ringmus - Passer montanus


Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar - Boas Festas e Feliz Ano Novo - Merry Christman and a Happy New Year - Joyeux Noel et Bonne Année- Frohe Weihnachten und ein glúckliches Neues Jahr - Felix Natal e un Prospero Ano Novo - Wesolych Swiat i Szczesliwego Nowego Roku









 

vrijdag 4 december 2020

2020 Herfstfoto's 2

Paddenstoelen in het park

Ik vond een soort die ik nog nooit heb gezien . Ik denk dat ik niet de enige ben, daarom maar wat meer foto's.

Blauw-groen van kleur!

Echte Kopergroenzwam - Stropharia aeruginosa

Echte Kopergroenzwam - Stropharia aeruginosa

 Deze  zwammen zijn gevoelig voor zonlicht en het pigment kleurt dan ook snel naar geel. De Valse Koperzwam heeft een iets vlakkere hoed en mlnder witte vlokjes (Velum wit)
(bron: Fontaine Uitgevers veldgids titel  "welke paddenstoel is dat?". )
Valse Kopergroenzwam - Stropharia caerulea

een beetje creatieve foto's tussendoor waarbij de achtergrond helemaal meedoet...





Omdat ze toch wel veel op elkaar lijken zet waarnemingen ze op één groep.

Kopergroenzwam sl, incl. Echte, Valse, Slanke kopergroenzwam
Stropharia aeruginosa sl, incl. caerulea, pseudocyanea


Ze behoren tot de STROPHARIA-familie  net als onderstaande zwam. Deze soorten  houden wel van vochtige grond waarop strooisel ligt. In dit geval houtsnippers van snoeiwerk uit diezelfde omgeving..

Oranjerode Stropharia - Leratiomyces ceres

Roze zwammen waarvan ik de naam niet weet.

Na deze kleurtjes ga ik verder met fris groen.
met een vrolijke zwierige hoed.

fuifzwam spec

De blaadjes aan de voet heb ik niet verzonnen, zo stond het nou eenmaal...zelfs de piepkleine vlieg op de hoed kreeg ik cadeau.


Een kleintje tegen de bemoste boomstam.

Mycena spec.

Ik vind toch nog één Hazenpootje, maar of ik die ook nog vind als die mooi omgekrulde randjes heeft is nog maar de vraag, want hij staat dicht bij het pad.

Hazenpootje - Coprinopsis lagopus

een dag later, vind ik hem niet terug, wel  duidelijk een andere! 


Het laatste deel van deze paddenstoelenserie zijn weer warme sfeer kleuren.

Toen ik dit zag dacht ik gelijk aan een kerstdessert! Er is al van gegeten ;-)

"kan iemand de rode bessensaus even doorgeven?" hihi


Deze komt pas kijken...hij zit nog strak in het pak.


Lantaarntje tussen het blad.


Deze is nog kleiner.... 


Een maatje groter is dit groepje


zie hier mijn Chinese Draak zwam!!


Crèmekleurige  plooirokjes van crêpepapier 


met lichte vignetering.


Elfenbankjes vind ik altijd lastig, maar wel heel mooi...

Gewoon Elfenbankje- Coriolus versicolor 

Dit is toch een mysterieus landschapje

Dit zijn denk ik de laatste paddo's van dit jaar.