Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

donderdag 26 november 2020

Update vogelen november 2020

De Coronamaatregelen zijn nog steeds van kracht er komt geen eind aan.. Gelukkig biedt de directe omgeving toch ook wel leuke momenten. 

Aanvliegende blauwe reiger bij de Haarrijnseplas

 Blauwe reiger - Grey Heron - Ardea cinerea 

ik zie hem nog nèt landen.

en staan !


Een duikende ijsvogel is me te snel af en komt niet op de foto...maar ik geniet van het moment...

 Een aanvliegende Nijlgans dan  weer wel... 

Nijlgans - Egytian Goose - Alopochenbaegyptiacus

Krakeendjes zijn gewoon mooi 

Krakeend - Gadwall - Mareca strepera (man)

Ook weer een geringde Torenvalk,  met rechts  een kleurring nummer L- HZY 
Een mooi jong mannetje.
Deze is in juni 2019 in Vleuten als nestjong geringd.  Dat is op ong. 2, 5 km vanaf deze locatie.  Ik heb hem hier al meerdere keren gezien, dus het  lijkt dat  hij zijn nieuwe territorium heeft gevonden.
Deze robuuste paal is zijn voedertafel waar hij zijn muizen mee naar toe neemt. Ik hoop daar komende tijd nog goed zicht op te kunnen houden.

Torenvalk - Common Kestrel - Falco tinnunculus

Die takjes op de achtergrond zijn wel leuk, maar zo tegen een strak blauwe lucht is ook wel lekker. 

Torenvalk, man, 2e kalenderjaar.

Als ik in het park paddenstoelen wil gaan fotograferen, kom ik niet verder dan drie foto's, want ik zie ineens DE TAK liggen die perfect is voor de winteropstelling in de tuin! Die moet ik eerst naar huis slepen én uitproberen!

Gelijk kwam er een model aanvliegen... en bedankt ;-)

Het was al laat in de middag en de ISO werd 3200....dus beetje korrelig, maar het ging me nu om de lichtinval en de achtergrond.

Huismus - House Sparrow - Passer Domesticus.

Ik moet er nog iets aan draaien, maar het is een mooie tak met mos... Ik had ineens zin om tóch wat tuinvogels te fotograferen, terwijl ik er eerst een hard hoofd in had. Leuk! Hieronder nog een paar probeersels van later in de week.

De Koolmezen hebben de nieuwe voedertafel ook gelijk in de gaten! En deze man blijft twee seconden zitten ;-)
 Ik heb  knal hard licht....,maar weer kijk ik  hoe de tak erbij ligt en dat biedt mogelijkheden.

Koolmees ( man) - Great Tit - Parus major

Het leukst vind ik eigenlijk dit musje . Ze kwam onderaan de bemoste tak even  kijken. Op de achtergrond de nog steeds bloeiende Salvia.

Huismus -  House Sparrow
Passer domisticus

Maar er vliegt nog iets leuk in Breukelen de wei in....

Koereiger - Cattle Egret
Bubulcus ibis

Daar ga ik even op de fiets naar toe. Door de telescoop zie ik dat hij van alles achter elkaar naar binnen werkt!  Ik vind het een heel leuk grappig klein reigertje. Met de 300mm lens op de  Systeemcamera maak ik een bewijsplaatje. 


De volgende dag fiets ik er weer naar toe, want ja, deze reiger maakt mijn saaie maand ineens goed! (qua vogels dan) Ditmaal zit hij wel wat verder weg tussen wat schapen. Dus ik ben blij dat ik de Sony 400mm bij me heb. De zonnetje is er ook.







Heerlijk, zo'n verrassing in de buurt!

dinsdag 10 november 2020

2020 herfstfoto's

 Ik was nog even teruggegaan naar de plek van de sprookjesachtige mycena's, maar daar  bleek mijn onderwerp er slap en verregend bij te liggen....pech!

Het bleef dus bij onderstaande twee foto's, terwijl ik ze graag wat scherper erop had willen krijgen. Sfeer heeft het wel.

Mycena spec

Ik heb ook een keer mijn oude  Sony macrolens ( 2.8/100) op de Sony 57A  meegenomen. Soms is het wel fijn als je  iets meer afstand kunt nemen tot je onderwerp. 

 
Gewone glimmerinktzwam - Coprinellus micaceus

Gewone glimmerinktzwam - Coprinellus micaceus

Onderstaande foto maakte ik met de Olympus met  2.8/60mm

Fragment van de hoed van vermoedelijk een Hazenpootje
Coprinopsis lagopus
Ook deze lag een dag later plat .

Geweizwam - Xylaria hypoxylon

ook een uitdaging...ik vind het een beetje heksenzwammen ;-)

Geweizwam - Xylaria hypoxylon

Geweizwam - Xylaria hypoxylon


Heb ik dat nou alleen, dat het net lijkt of ze roepen: "help me!!"
en vooral bij onderstaande foto als of ze uit het moeras om hulp roepen, wat een klaagzang!

Geweizwam - Xylaria hypoxylon

Bekermos is ook aantrekkelijk om wat mee te doen, maar oh, wat lastig..

in de spotlight

Kopjesbekermos - 
Cladonia fimbriata

Tussen het 

Gesnaveld Klauwtjesmos.
Hypnum cupressiforme

op de achtergrond de kapsels van
 
 Gewoon dikkopmos
Brachythecium rubabulum


 Op een bloem van de Hedera Helix een leuk beest met zijn stekeltjeshaar ;-) 



Gewone wesp -
 Vespula vulgaris

Toch maar weer terug gegaan om te zoeken naar mini paddenstoelen
Ik vond ze in het park op dezelfde plek als voorgaande jaren. Dat betekende langs takken en over stronken klauteren en op de knieën tussen de bladeren...
Ik heb niet overal namen bij gezet, de meeste weet ik niet.



Deze was wel iets groter, maar die laat je toch niet voor wat het is....
te leuk zo tussen de blaadjes

Gewone knolparasolzwam - Chlorophyllum rhacodes


Gewone knolparasolzwam - Chlorophyllum rhacodes


Altijd mooi, een paars-roze paddo


Soort Korstzwam....met guttatiedruppels

een héél klein paddenstoeltje.


mini paddo's






 hieronder expres het blaadje tegen de steel niet weggehaald.



Ik heb weer lekker buiten gespeeld ;-)
En allemaal op 5 minuten loopafstand.....