Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

woensdag 16 september 2020

Paapjes - nazomer 2020

VERRASSING...!

Waar ik eerst de roodborsttapuiten zag, zaten nu twee paapjes! Die heb ik nog nooit zo dichtbij kunnen fotograferen. Ik stond te glunderen! 

Paapje - Whinchat - Saxicola rubetra

Paapjes overwinteren in Afrika. Hier broeden ze vaak op de Drentse hei en Hooilanden. Wij, in het midden van het land, komen de doortrekkers alleen tegen in voor-, en najaar.  De paartjes uit ons land en  ook die uit Noordwest Europa komen,  trekken vaak in groepjes door naar het zuiden. Na een korte stop in Zuid-Europa vliegen ze in één keer door  over zee en  over de Sahara!

Dat is behoorlijk stoer !


*de lightbox werkt en dat is de moeite waard *

Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan die enorme lichte en lange wenkbrauwstreep.




Ik heb maar twee foto's kunnen maken van het tweede paapje. Ze zat ook wat verder weg. Een slanke dame ;-)



Verder met mijn topmodel!


Net zoals roodborsttapuiten dat doen, vlogen zij ook steeds naar de grond om een lekker insect te pakken en  gelijk weer terug op het prikkeldraad. Jammer genoeg heb ik geen een foto kunnen maken van een paapje mét een insect in de bek. 
Voor mij was het wel handig dat ze steeds voor hetzelfde draadje kozen.... Ik stond namelijk vrij onopvallend en stilletjes tegen de heg aan, wel  mét statief dit keer. Alleen de camera stak net boven de heg uit. Ik droeg een cap, want dat lichte haar wil ook wel eens afschrikken ( bij vogels dan ;-)


Hij had me in de gaten,  zoals je kunt zien. Ik was blijkbaar oké, want hij bleef zitten en keek zelfs nieuwsgierig naar mij!




Volgend voorjaar komen ze - als het allemaal goed gaat- weer terug!



Ik had afgelopen week vier paapjes gezien, maar niet kunnen platen. dus deze  ontmoeting was er voor mij een om in te lijsten



woensdag 9 september 2020

Vogelen in de buurt - zomer 2020 deel II

Weinig gevogeld afgelopen tijd.

 Maar dan heb ik altijd nog mijn troostvogeltjes....Sommige jaren zie ik ze niet, nu iedere keer als ik er langskom. Het enige wat ik wel steeds moet opbrengen is geduld, want zo op de foto krijgen is nog een dingetje. Ze zijn heel beweeglijk en vliegerig en ik wil natuurlijk ook wel een beetje mooie achtergrond ;-)

Dit keer niet op en in de heg, maar in de bessenstruiken.


Ringmus - Passer montanus


Ringmus - Passer montanus


Ringmus - Passer montanus


Ringmus - Passer montanus

Op een andere plek geen besjes en wat rommelig groen, dus maar wat bewerkt. 

Ringmus - Passer montanus

Ringmus - Passer montanus

Maar ik kom natuurlijk meer tegen....dit is volgens mij een jonge Kraai.

Zwarte Kraai - Corvus corone

Zwarte Kraai - Corvus corone
 
Vlak voor me in het gras kijkt deze haas naar mij.....het bevalt hem niet...

Haas - Lepus europaeus

Hij heeft wel twee oren hoor, dat zie ik als hij wegrent

Haas - Lepus europaeus

"Goedemiddag....mag ik er even langs ;-) "

Leuk moment om mee te maken.

Grote Zilverreiger - Ardea alba
Blauwe Reiger - Ardea cinerea

Grote Zilverreiger Ardea alba
Blauwe Reiger - Ardea cinerea

Ik vond het ondanks het knalharde licht wel leuk genoeg voor de blog.

Grote Zilverreiger Ardea alba

Tot slot dit kleine vogeltje wat maar niet wilde meewerken aan de fotosessie.
Ik ga er zeker nog eens kijken ...zijn/haar ouders waren ook in de buurt.

Roodborsttapuit - Saxicola rubicola (1e kalenderjaar)

Roodborsttapuit Saxicola rubicola ( 1e kalenderjaar)

RoodborsttapuitSaxicola rubicola  ( 1e kalenderjaar)

Dat was het voorlopig weer.