Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

dinsdag 31 oktober 2017

De wintertafel

Ondertussen heb ik een grote boomstronk, of liever gezegd boomstam gevonden.. In de wijk werd een tuin opnieuw aangelegd en deze stam lag aan de zijkant van het huis. Of ik de stam mocht hebben? Ja, natuurlijk! Hij bleek wel te zwaar om alleen te slepen. Maar binnen de kortste tijd brachten twee bouwvakkers de stronk netjes tot voor mijn deur!!!!
Geweldig aardig!
(Oké....een beetje charmeoffensief erbij hielp wel!!)

**klik op de foto voor betere weergave.**  
*Dat moet je zeker doen hoor!*


(Boomstam -  2.10 meter lang!! en  de stam is gemiddeld 50 cm dik)
De decoratieve details krijg ik er gratis bij!
(foto gemaakt met gsm)
(foto gemaakt met gsm)
Hij ligt nu op de oude zware tuintafel.(met dank aan een sterke buurman!) Vanuit de kamer heb ik er op ooghoogte zicht op. Komende tijd wat schuiven en draaien met de tafel voor de beste plek. En de ramen schoon houden ;-))
Onderstaande foto's zijn testfoto's en bijna allemaal  in de namiddag gemaakt. Vooral mussen, heel veel mussen:-)) Met mooi weer staat deze tafel  nu tussen 15:00 uur  en 19:00 uur in het zonnetje.
Achter de lavendeltakjes staat een bakje met vogelvoer.
In onderstaande decor zou een pimpelmeesje niet misstaan.
Natuurlijk is de ekster de eerste die op de stronk af komt.
Dan zie ik gelijk dat deze achtergrond het niet gaat worden:
Als de ekster verder naar rechts is gelopen op de boomstam is het al iets beter, maar met iets meer sluierbewolking zou fijner zijn.
Ekster - Magpie
Pica pica
Daar komt de eerste huismus al. Grappig dat hij onderdoor komt.

Huismus - House Sparrow
Passer domesticus

"is dit de ingang?"


De voerdertafel wordt uitgebreid geïnspecteerd
Huismus -  House Sparrow
 Passer domesticus
(ik heb natuurlijk wel hard licht in de namiddag, beetje tè, maar ik wilde toch al beginnen met foto's maken, gek hè..)
En als er eentje komt volgen er meer!
Huismus - House Sparrow
Passer domesticus
Huismus - House Sparrow
Passer domesticus
Andere dag, andere kant van de stronk en  heel andere lichtval!
Te geel maar de scherpte is goed.
Huismus  -House Sparrow
Passer domesticus

Tja, als je 18 mussen tegelijk in de tuin hebt....heb je al gauw een gewillig model!
In de ondergaande zon is ook wel leuk...
Huismus - House Sparrow
Passer domesticus
Huismus - House Sparrow
Passer domesticus
Zo'n onschuldig torteltje..... maar op de foto hieronder kun je zien hij heer en meester is op de boomstam als er een kauw of een Ekster bij wil komen. Die winnen het niet hoor! En gaan er gelijk vandoor. Stoer beest !

Turkse tortelduif - Collared Dove
Streptopelia decaocto
Een dag later ga ik verder met iets minder hard licht .
De tortel heeft gelijk maar z'n vriendin meegenomen.
Turkse tortelduif - Collared Dove
Streptopelia decaocto

Overal zitten fijne verstop-plekjes voor meelwormen of walnootjes. Deze kant van de boomstam heeft een mooie rustige achtergrond, maar  dan moeten ze er nog wel gaan zitten ;-))
En hier word ik toch wel blij van....zo'n mooi vogeltje! De heggenmus komt alleen in het najaar en de winter in de tuin ;-))
Het was voor mij de kers op de taart!!!!
Heggenmus - Dunnock
Prunella modularis
Heggenmus - Dunnock
Prunella modularis
Heggenmus - Dunnock
Prunella modularis

Ik moet zeker nog wat meer met de tafel schuiven, maar dat zal wel lukken. Uiteindelijk verdwijnt er straks veel groen en is het weer anders. Een dik pak sneeuw, ook goed, grijns!

Kortom: Ik zie mogelijkheiden voor komende winter!  De camera standby!
Fijn zo'n boomstam!

Voor meer tuinvogelsoorten breekt nu een fijne tijd aan.
Mezen en vinken zijn wel al weer in de tuin geweest, maar nog niet op de stam gaan zitten...het kan niet lang meer duren.
En die komen in de volgende wintertafel-blog!



Pimpelmees - Eurasian Blue Tit 
Cyanistes caeruleus





donderdag 26 oktober 2017

Gewoon in de buurt

Een Kleine mantelmeeuw had ik nog niet op de reling gehad bij de Haarrijnseplas. En deze bleef gewoon zitten ;-))

**klik op de foto voor betere weergave.**  
*Dat moet je zeker doen hoor!*

Kleine mantelmeeuw - Larus fuscus
( op de achtergrond zie je de donkere vlekken van de oeverzwaluwwand)
Kleine mantelmeeuw - Larus fuscus
Soms vliegt hij even naar de andere kant van de reling, waar ik de blauwe kleur van het water op de achtergrond heb
Kleine mantelmeeuw - Larus fuscus
Kleine mantelmeeuw - Larus fuscus
Kokmeeuw - Chroicocephalus ridibundus
Op spiegelend water. 
Kokmeeuw - Chroicocephalus ridibundus
Knobbelzwaan - Cygnus olor
En het is maar net waar je staat t.o.v het licht.
Knobbelzwaan - Cygnus olor
En altijd met verkeerd licht op dezelfde lantaarnpaal zit deze stoere gast.
Aalscholver - Phalacrocorax carbo
Aalscholver -Phalacrocorax carbo 
In de buurt zit een hele mooi lichte buizerd. 
Buizerd - Buteo buteo

Dit grotere jong, bedelde nog luid roepend om eten!
Fuut -Podiceps cristatus  (1e Kalenderjaar)
En naar dat eten werd ook druk gedoken door de ouders. Ook met dit bewolkte weer vind ik de druppels mooi op de veren. (dat zie je beter in de vergroting.)
Fuut - Podiceps cristatus  (adult)
Voor mij op het fietspad overstekend wild ;-)
Fazant - Phasianus colchicus (man)
De laatste ooievaars zullen al gauw vertrekken naar Afrika!!
Ooievaar - Ciconia ciconia
Hij stond echt te twijfelen, vlieg ik op of kan ik blijven staan....maar ik bleef gelukkig heel stilletjes en precies ver genoeg van hem vandaan. Hij bleef ;-) 
Ooievaar - Ciconia ciconia
Ook in het weiland een ooievaar. Het licht is veel mooier.
Ooievaar - Ciconia ciconia
Ooievaar - Ciconia ciconia
En ook de hier meest voorkomende reigersoort is altijd het bekijken waard.
Ik kan het niet laten hierbij op te merken dat hij nogal voor paal zit....
Blauwe reiger - Ardea cinerea
Hij veerde zo snel op, dat ik hem er niet helemaal op kreeg ;-)) Maar deze foto , klaar voor de start vind ik te leuk om er niet bij te plaatsen
Blauwe reiger - Ardea cinerea
en.....los!
Blauwe reiger - Ardea cinerea
Toch een mooi beest!
Blauwe reiger - Ardea cinerea

Tja, als je er niet op uit gaat zie je dat allemaal niet, en het is gewoon genieten van gewone soorten in de buurt.

Ik heb op een middag door de telescoop ook een Velduil en een Geelpootmeeuw gezien en dat zijn gave soorten hoor, maar geen foto dus.

zondag 22 oktober 2017

Herfst deel 2

Vanmiddag naar het park geweest om subtiele foto's te maken van paddenstoelen. Nou ja, dat werden ze dus niet, hihi, want de paddenstoelen stonden tussen bomen waar ik geen mooie afstand kon nemen, tel daar wat pokkenweer bij op en voilá, zie hier het resultaat. Ik vond ze toch leuk genoeg om te plaatsen. Alle foto's gemaakt in één uur tijd, pffft....
Ondanks de regen ga ik naar het park....
van de tuin zie ik toch niks door deze ruit.

Niet alle paddenstoelen kunnen determineren. Die laat ik dan ook onvermeld.
 Inktzwam - Coprinus spec
met regendruppeltjes op het mos
 met een vliegje erop is natuurlijk leuker
drie maal dezelfde paddenstoel:
 vermoedelijk 
 een trechterzwam -Clitocybe spec 

 aan de voet van een flinke boom
tijd om wat te experimenteren...
Paarse knoopzwam - Ascocoryne sarcoides Paarse knoopzwam
had iets scherper gekund...ik moet terug!!


 Elfenbankje, denk ik toch.
Gewone zwavelkop - Hypholoma fasciculare

 Witte trilzwam met mug

 Geweizwammetje -Xylaria hypoxylon  
Niet allemaal even scherp, maar toch.
 Geweizwammetje  -Xylaria hypoxylon 
 Geweizwammetje wat veel bij elkaar!!
Misschien is een fragment wat rustiger 
Geweizwammetje  -Xylaria hypoxylon 
Eikenblad 
  Ik denk dat dit Judasoren zijn maar twijfel ook nog wel....
Echt Judasoor - Auricularia auricula-judae
 Nevelzwam van boven  en opzij
 Nevelzwam - Clitocybe nebularis
Herfstblad
Bundelmycena - Mycena arcangeliana
 Vlamhoed of zo, ik weet de naam niet, maar ik vind hem schitterend

 Ook van bovenstaande paddenstoel ken ik de naam niet. Met zo'n vliegje erbij wel weer extra leuk.
Geen foto's met een minipaddenstoeltje erop. Wie weet krijg ik daar nog een kans voor...
Voorlopig ben ik na deze serie echt in een herfststemming gekomen ;-))