Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

vrijdag 31 maart 2017

Eindelijk lente!

Heerlijk, eindelijk een warm zonnetje!

Bij mij om de hoek staat een groepje anemoontjes. Met de systeemcamera en telelens is  het een uitdaging, maar het resultaat valt mij niet tegen ;-)
Bosanemoon - Anemone nemorosa

**Bekijk de foto's in de vergroting voor 'n betere weergave.**  
**Klik op de foto en scroll verder. **

En omdat het zo mooi weer is ben ik gelijk naar de Hollandse kade omgeving Kockengen gefietst. Telescoop op de bagagedrager, camera en verrekijker om mijn nek, vogelgids, eten en drinken in de fietstas,...pffft.
 Ik hoorde en zag  er zo'n 50 grutto's luid roepend aankomen vliegen...Er riepen tureluurs, scholeksters en kieviten en een slechtvalk joeg alles de lucht in. Geen foto's hiervan, maar  het  fietsen door de polder was weer eens vitamine voor mijn ziel, vooral toen ik ook nog eens door de telescoop twee schattige kneutjes zag zitten.♥♥
En ik zag een torenvalkje, die net lang genoeg bleef zitten, zodat ik er wat foto's van kon maken ;-)   En dit is toch iets anders dan vanuit de auto achter of onder een camouflagenetje ;-)) 
Torenvalk - Falco tinnunculus
Torenvalk - Falco tinnunculus
Hij ziet wat bewegen in het weiland en niet veel later vliegt hij weg. Dat ging trouwens  te snel om vast te leggen.
Torenvalk - Falco tinnunculus
Klein hoefblad - Tussilago farfara
Overal bloeit dit uitbundig.

Hetzelfde torenvalkje zag ik aan het eind van de middag iets verder op weer zitten. Dit keer op een paal in de wei. 
Torenvalk - Falco tinnunculus
Torenvalk - Falco tinnunculus
Ik moet zeggen dat de systeemcamera geweldig goed bevalt  zeker tijdens wandelingen en fietstochten. Niet te zwaar en niet die enorme toeter van een lens op mijn heup waardoor het ook prima fietst. Bovendien kan ik met de telelens zowel de torenvalk als de anemoon fotograferen. 
Bosanamoom - Anemone nemorosa
En overal zingen de tjiftjaffen! en waarom ook niet met dit mooie weer in een strak blauwe lucht.
Tjiftjaf - Phylloscopus collybita
Tjiftjaf - Phylloscopus collybita
Madelief - Bellis perennis 


Zucht....eindelijk lente!
Maar er ontbreekt nog iets in de maand maart.....
De Blauwborst!
En die kon ik vanmiddag, op de laatste dag van maart toch nog op de foto zetten! Ik moest tussen rietstengels door kijken en het waaide, dus eerst werd  het zo:
maar ja toch maar hier op de blog, vanwege het mooie staartje...al is het in de "mist"
Blauwborst - -Luscinia svecica 
Maar daarna ging het beter. Pffft, je kunt niet alles hebben, maar nu ben ik wel tevreden....
Blauwborst - -Luscinia svecica 
Blauwborst - -Luscinia svecica 

vrijdag 24 maart 2017

Boslucht opsnuiven en weer de polder in

Op een dinsdag gaan Frans en ik de hele dag op pad.
We beginnen om 07:00 uur met een blauwborst en een bokje ( lijkt wat op een  watersnip) bij mij in de "achtertuin". Ook de kleine pleviertjes en tureluurs zijn aanwezig. Opvallend voor dit gebied waren 10 kluten, die op de plas zwommen! Geen fotomomenten, maar wel telescoopmomenten.
Weer een boel puttertjes, rietgorsjes, groenlingen en een zingende tjiftjaf.
Ik heb vandaag de systeemcamera met telelens bij me. De telescoop mee slepen is zwaar genoeg. En met mijn nieuwe systeemcamera moet ik oefenen, want die gaat mee naar de volgende vogelvakantie! De telelens van 75 - 300 met dubbele crop moet wel e.e.a. aankunnen. Ik heb van Marianne de kunst en ervaring met deze camera afgekeken! Zo hebben we naast elkaar dezelfde vogels gefotografeerd met de Sony en deze Olympus. 


(klik op de foto voor betere weergave)

Tjiftjaf - Phylloscopus collybita

Tjiftjaf - Phylloscopus collybita
Die slinger door de takken vond ik ook wel aardig.
Tjiftjaf - Phylloscopus collybita
Putter - Carduelis carduelis

We zien de ijsvogel voorbij vliegen en even later ook aan de oever zitten. Fijn begin van de dag.

Gelijk maar door naar de Stulpheide in de Lage Vuursche, want uit ervaring weten we dat de tijd vliegt als je het naar je zin hebt ;-).
We snuiven de lekkere boslucht op.  De zon schijnt en er zijn bijna geen wandelaars. Dat is het voordeel van een doordeweekse dag. We lopen het helemaal buitenom rond en diagonaal nog eens dunnetjes over.
We zien Boomleeuweriken zingend hun baltsvluchten maken en heel toevallig zie ik in de telescoop twee buizerds paren! Er zitten spechten, kuifmezen, één zwarte mees, winterkoning, glanskoppen, goudhaantjes en een paartje goudvinken.....we vervelen ons niet. 
En dit keer had ik geluk dat ik de kuifmees kon platen!
En geloof me, dan sta je als een soort versteend en flitst er van alles door je heen. Niet bewegen, hoe staat de camera, voorzichtig de camera omhoog, pffft... Zo ver zat hij van me vandaan, opzij van het wandelpad:
Kuifmees - Lophophanes cristatus
Kuifmees - Lophophanes cristatus
Maar dit waren de leukste twee foto's ;-)
Kuifmees - Lophophanes cristatus
Kuifmees - Lophophanes cristatus
Zo leuk  om in de vrije natuur, en dus niet in een vogelfotohut, een mooie foto te kunnen maken van een kuifmees...ik liep te glunderen. De systeemcamera deed wat ie moest doen! En de dag kan niet meer stuk.

Als afsluiter gaan we nog langs de Eempolders om daar een  klein rondje te rijden.
De brandganzen verzamelen al voor het reis terug naar het Noorden.

Brandganzen - Branta leucopsis
Duizenden!!
Maar ik hoopte ook op wat weidevogels, iets dichterbij.
Helaas zat alles nogal ver weg. Maar met een beetje bijsnijden werd het toch nog wat.
Kievit - Vanellus vanellus
Tureluur - Tringa totanus

en altijd wel ergens een haas ;-)
Haas - Lepus europaeus
Ik hoopte vooral op Grutto's en die waren er volop!
Wel op behoorlijke afstand, maar dat is wel zo rustig voor ze.
Grutto - Limosa limosa
Grutto - Limosa limosa
Grutto - Limosa limosa
Die grutto, dichtbij op een paaltje komt nog wel!
Ik eindig dit keer van een gouwe ouwe weidevogel, die wel dichtbij zat;-)
 Scholekster - Haematopus ostralegus

hè, lekker die polder.
Ik had Frans als toetje de bosuilen willen laten zien, maar die waren vertrokken!
Zoals het bosuil vrouwtje op onderstaande foto erbij zit, kom je niet vaak tegen. wat een riante locatie.( foto uit mijn archief) Ook daar wordt ze helaas niet meer gezien.
Bosuil - Strix aluco
Het was een gezellige vogeldag samen met Frans.

Als ik dan op de donderdag met Huib een rondje patrijzenveldje rijd en we de patrijzen dan ook nog eens in het late zonnetje zien lopen, kan ik wel zeggen dat ik een geslaagde week had .-) 
Patrijzen zijn zo cool ;-)
Patrijs - Perdix perdix 
Patrijs - Perdix perdix
Patrijs - Perdix perdix 
Ze laten zich zelden zien, dus wat een mazzel!!!

donderdag 16 maart 2017

Maart is goed begonnen

Wat is er mooier dan te beginnen met een Grote gele kwik!
Ik heb er maanden naar lopen zoeken en steeds was hij er niet als ik er kwam, terwijl Jan en alleman hem zagen! Dat werd een behoorlijke frustratie, maar ineens liep hij bij mij om de hoek in de woonwijk!! Op een presenteerblaadje: Huib belde me op om het door te geven!! Natuurlijk moet ik het doen met een rommelig stoepje maar de soort is weer gezien!


(klik op de foto voor een betere weergave)

Grote gele kwikstaart - Motacilla cinerea
Grote gele kwikstaart - Motacilla cinerea
Grote gele kwikstaart - Motacilla cinerea

Na deze kwik mag het van mij lente worden en dat gevoel kreeg ik ook wel want wat is er mooier dan wat puttertjes. (ondanks het feit dat het helemaal dicht trok en de zon zich niet meer liet zien) Ik kwam ze tegen tijdens een wandeling langs de Haarrijnseplas.  Ik begin met een soort boekenlegger ;-)

Putter - Carduelis carduelis
Putter - Carduelis carduelis.
Heel fijn als hij dan even verder opzij kijkt, zodat het licht mooier op het rood van zijn snuitje valt.
Putter - Carduelis carduelis
Ik hoorde een blauwborst maar vond hem niet...dus ga ik er vandaag naar terug. Nu zie ik hem, maar zo kort dat ik er geen foto van kan maken, maar die kans komt nog wel. Het is heerlijk wandelen met het zonnetje en een stralend blauwe lucht, heel wat anders dan gisteren! Ik geniet van de eerste dagvlinders en hoor de zang van die blauwborst, een tjiftjaf, een winterkoning en twee rietgorzen.  (geen foto's van deze zangertjes)
Wilgenkatjes - Salix spec.
Kleine vos - Aglais urticae
Kleine vos - Aglais urticae
Ik ga  thuis even lunchen en dan belt Huib. Er zit een zaagbek bij het kasteel de Haar in Haarzuilens en of ik ook nog naar de bosuilen ga kijken. .
Dat was ik zeker van plan en met z'n drieën er heen is nog gezelliger.(Huib, Riet en ik)
Prachtig in het zonnetje, maar zoals het meestal is, zitten deze uiltjes niet helemaal vrij. Het is niet anders, maar sowieso een feest om ze te zien! Zeker met wat takkelingen erbij.
Bosuil - Strix aluco
Bosuil - Strix aluco
Bosuil - Strix aluco
Bosuil - Strix aluco
Bosuil - Strix aluco
Bosuil - Strix aluco
Bosuil - Strix aluco

 En er zwemt inderdaad een zaagbek in de vijver bij het kasteel. Wel ver weg en maar op deze foto met golfjes  is het toch een mooi plaatje geworden.
Grote Zaagbek - (man) Mergus merganser