Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

zaterdag 28 maart 2015

De meeuwen van Lombok

De meeuwen van Lombok - een wijk in Utrecht waar de Kleine Burgemeester een tijdje rondvliegt tussen vele andere meeuwen -  hebben me even bezig gehouden in maart.... Het moest een blogje worden, vond ik.
Het heeft me in totaal 10 uren gekost verdeeld over meerdere bezoekjes om die Kleine "Burrie"op de foto te zetten. Bij het 2e bezoekje heb ik hem een kort moment gezien (zonder foto) en dat was toch wel een wens...En dan lukt het ineens!!! In the pocket!
(foto's bekijken in de vergroting kun je door te klikken op de foto)

De laatste keer dat ik er een zag was in Hoek van Holland in 2012, samen met Frans:
(tja, daar was ik toen blij mee, met mijn oude camera...)
Kleine burgemeester - Iceland Gull
5-01-2012 Hoek van Holland

Nu dus zeer uitzonderlijk niet aan de kust, maar om de hoek in mijn mooie Utrecht!
Nooit eerder in Utrecht waargenomen.(is ook een rode soort)
Op 18 maart wil ik er weer heen gaan en Huib zegt, kom op, dan gaan we er even met de auto langs, misschien heb je vandaag wel geluk! En dat klopte dus!!
Met de Kokmeeuw op de voorgrond, zie je gelijk hoe groot hij is.
Te snel vliegt hij al weer weg.
De volgende dag realiseer ik me dat ik toch net op tijd ben geweest. 
Want daarna wordt hij niet meer gezien. 
Kleine Burgemeester - Iceland Gull
4e kalenderjaar 
18-03-2015 Utrecht Lombok, 
Het wachten was op een foto van deze beroemdheid vóór ik een meeuwenblogje kon maken, want die kon niet ontbreken in de rij van meeuwen zoals de Kokmeeuwen, Zilvermeeuwen, Kleine mantelmeeuwen, Aalscholvers, een Waterhoen en  Meerkoeten in gevecht (zie vorige blogjes) en de wilde eenden (zie vorige blogs),
Saai was het bepaald niet.
Zilvermeeuw - Herring Gull
Kokmeeuw- Black-headed Gull
Kokmeeuw-Black-headed Gull 
Dit is volgens mij een Zilvermeeuw 3e winter
Herring Gull
zelfde Zilvermeeuw
Zilvermeeuw 2e winter 

Kleine mantelmeeuw met Aalscholver. 
Lesser Black-backed Gull and Great Cormorant
En goed laten horen dat je er bent!
dan krijg je vanzelf antwoord...
Kleine mantelmeeuw adult zomerkleed.
Lesser Black-backed Gull

Bij het zoeken naar de Burrie liep ik geregeld langs de kade heen en weer, en zag ik aan de rand van het Westplein, deze Stads- waterhoen zitten, lekker in de zon tegen een eeuwenoude houten achtergrond.

Waterhoen-Common Moorhen
 Het merendeel van de meeuwen waren toch wel Kokmeeuwen, maar in aantal misschien net minder dan de vele duiven!!!.
Stadsduif-feral pigeon

Ik trof op een brugleuning een Kokmeeuw met een ring.
Jeroen Nagtegaal, Regiomoderator (Kleur)ringen in Nederland, ging het voor me uitzoeken en kwam op een Rusje! Dat is leuk. Het definitieve antwoord over waar en wanneer deze jonge meeuw geringd is, moet nog komen. Wordt vervolgd. 
Kokmeeuw 1e winter, ringdragend.(EB 175...)

Na wat foto's van de kokmeeuw en-profil, volgen wat portretjes,
want ik vind het ruien naar het zomerkleed bij Kokmeeuwen een heel leuk proces.
Ze zien er wel grappig uit met die witte veerplukjes.
Ruiend naar adult zomerkleed
Kokmeeuw 1e winter
Onderstaande meeuw is bijna in zijn zomerkleed
Dit wordt straks egaal chocoladebruin. (toont zwart)
Kijk, dit is toch feestelijk met die plukjes witte veren!
Minder zwart nog

lekker wat spetteren!

en zo heb ik ze heel vaak op de foto:

Zo zie je dat als je er even voor gaat zitten er genoeg te zien is, gewoon in een drukke stad aan een kanaaltje...langs de Lombok-Westplein - Leidsche Rijn en het Merwedekanaal.



dinsdag 24 maart 2015

Rondje Eempolders

Zondag 22 maart ga ik samen met Frans een rondje door de Eempolders

En natuurlijk zien we veel Grutto's en Tureluurs, maar ook heel veel Kemphanen.
De buizerds laten zich minder zien.Maar het is er zoals altijd heerlijk!
We bezoeken het gedeelte rond de Eemnesservaart/Eemdijk en Nrd.Ervenweg.

Er was nog meer te zien: Duizenden Kolganzen, Brandganzen (en er moet ergens een geringde Roodhalsgans tussen hebben gezeten, Frans en ik hebben de groep wel door de scoop aandachtig gekeken, maar niet ontdekt. Verder zagen we Grutto's met één IJslandse ertussen. Kluten, Torenvalkjes, duizenden Spreeuwen, Goudpleviertjes, en oh, zo mooi 3 Zomertalingen (2 m, 1 v)
Een verslag in vogelvlucht.
kokmeeuwen
Grutto's, scholekster, en twee Kluten.
Buizerd
Allemaal te ver weg, of wegvliegend.

Ze zitten er wel, maar veel te ver weg: 3 kleine pleviertjes
Degene die het minst ver weg zit plaat ik nog even. Hun camouflagekleur is perfect.

Witte kwikstaarten beginnen nu overal op te duiken

Erg lastig met dat licht, maar  vanwege de kleur toch op de blog gezet. Rechts  zie ik iets lager nog meer spreeuwen zitten met de wei op de achtergrond, dat is beter, hoewel...
(foto's genomen vanuit de auto, als passagier naast Frans en over hem heen leunend los uit het handje, pfft!!. Dat had ik graag onder betere omstandigheden gehad, maar zo gaat het vaak. 
Het zal heel herkenbaar zijn voor velen ;-)
Spreeuw
en ik zei het al veel kemphanen.
Misschien is met iets meer gras op de voorgrond mooier.

Ik vind ze nog leuker als ze opvliegen ;-)
Mooi verenpak op de rug.
De witte ring op de snavel is hier wel opvallend.
Altijd aanwezig en nu overal achter elkaar aan rennend:
Hazen!
Die zie je meestal ook alleen terwijl ze het hazenpad kiezen!
Daarna krijgen we de Grutto's dichterbij in zicht.....zo mooi!!!
Nog niet de close-ups, op paaltjes in de wei, maar het is een goed begin!

Lijkt me toch een goed plekje voor wat eitjes...
(ik moet wel zeggen dat ik hier een heel eind vandaan was, hoor. In de auto op de weg, dan  berm, sloot, weitje, hek, weiland...zeg maar 15 meter, dus en behoorlijke crop en geen sprake van verstoring)
Het was weer heerlijk !

En omdat Frans dit jaar nog geen geoorde fuutjes had gezien, rijden we tot slot nog even naar de Haarrijnseplas waar we nu niet twee, maar drie geoorde futen zien, waarvan twee adult zomerkleed.!
Daar heb ik al genoeg foto's van geplaatst. Ik hoop alleen dat ze bij deze plas gaan broeden!!

Om te zorgen voor het kersje op de taart, horen we het lachen van een groene specht, die we ook met de telescoop nog kunnen bewonderen. 
En hoe leuk kun je de dag afsluiten:
Roodborsttapuit.
Wat een hobby en wat een heerlijke zondag.