Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

dinsdag 30 september 2014

Rood rondje Texel

Het was al een tijdje het plan naar Texel te gaan en vorige weekend zou het gebeuren.
Maar windkracht 7 is wel een beetje te veel van het goede. We stelden het uit en dat was een gouden greep. Afgelopen zondag met windkracht 2 tot 3 met een lekkere temperatuur en af en toe een zonnetje bleek veel geschikter. Om 07.30 uur pikken Frans en ik Marianne op en rijden samen verder een heerlijke dag tegemoet.
Het wordt een verslagje van de dag, geen foto-hoogstandjes.
In de wachtrij voor de boot is altijd wel een kleine mantelmeeuw te zien.
Of zilvermeeuwen en kokmeeuwen die mee vliegen langs de boot

We gaan voor de rode soorten (oh, zijn we toch een beetje aan het twitchen!!)
We zoeken een plek aan de wadkant waar de Koningseider is gezien. Helaas niet te vinden. Maar het stuk over de dijk lopen levert in ieder geval een voor ons uit fladderende groep graspiepers, puttertjes en witte kwikken op, Even later een overvliegende buizerd en steenlopertjes, die scharrelen langs de waterkant. Het is sowieso een fijn stukje lopen, zo hoog op de dijk langs het ruime sop.
Steenloper
Zilvermeeuw
Ondertussen checken we als volleerd twitcher of er nog wat is ingevlogen...Ja, dat is vlak bij Den Helder bij Balgzand: Een grote Franjepoot!!! ook alweer een Vet rode soort, die moeten we op de terugreis zeker even gaan opzoeken. We gaan eerst door naar de Mokbaai waar mogelijk een Aziatische Goudplevier zit, maar die we niet vinden. Een Morinelplevier maakt het behoorlijk goed! De ringvormige baan over zijn borst is goed zichtbaar, maar te ver weg voor de foto. Meerdere vogelaars  bevestigen de waarneming ter plaatse. Toch ook weer een rode soort!
De tijd gaat snel, dus besluiten we om door te gaan naar de Robbenjager, waar altijd wel e.e.a. te zien is. Er zou een withals-vliegenvanger moeten zitten...bij de camping...ergens. Gelukkig zijn er meer die hem zoeken, want een beestje iets groter dan een mus, ga er maar aan staan..;-). We komen Paul van de Werken en Gert Vonk tegen en iets later nog kennissen van de vogelwacht afd. Vechtplassen. Marianne merkt dan ook op: Je kunt ook nergens meer anoniem vogelen ;-)
We vinden het beest! Jawel! Vet rode soort, yes!

Withals-vliegenvanger 
Althans,dat denken we  (met z'n allen)
De volgende dag komt de mededeling van Guus Peterse: Zet hem maar op een onzekere Bonte Vliegenvanger, het blijkt geen Withals (maar een minkukelvanger ;-) 
Na enkele stops ook om even via een uitkijkpost wat vogels te bekijken besluiten we om nog een poging te wagen de Koningseider te vinden. En is weer een waarneming binnen, dat geeft hoop!
We turen over zee met de telescopen...
en lopen een eind langs de dijk
En dan klinkt ineens HEBBES!!
Ik krijg er geen goeie foto van, maar het is een bewijsplaatje.
van een vet rode soort, dat wel!
rechts onder is het...;-(
Het verschil met de andere Eiders is de kop en snavel
"heeft een lachend gezicht " en de snavel is korter en wipt iets omhoog.
De Koningseider is binnen!

Dan besluiten we terug te gaan naar de grote Franjepoot in de Balgzandpolder.
Dus een uurtje eerder de boot terug dan we van plan zijn. (nou en ?!)
Zilvermeeuw
Kokmeeuwen
Zilvermeeuw

Dan vinden we onze volgende rode soort twitch!
Grote Franjepoot
Voor mij 3 (rode) nieuwe soorten deze dag En dat is wel een lekker gevoel hoor!
Ik sta nu op 260 vogelsoorten, dus nog lang geen 300, maar de uitdaging blijft nog wel even!
Vandaag waren het er in ieder geval ook heel veel.

Huismus, groenling, pimpelmees, koolmees fitis, gaai, witgatje, spreeuw, kauw, buizerd, torenvalk, witte kwikstaart, putter, graspieper, merel, houtduif, holenduif, Turkse tortel, kneu, grauwe gans, rotgans, grote Canadese gans, brandgans, nijlgans, slobeend, kuifeend, krakeend, smient, wilde eend, meerkoet, waterhoen,watersnip, zwarte ruiter, tureluur, pijlstaart, kluut, oeverloper, aalscholver, fuut, boerenzwaluw, bergeend, eider, koningseider, bonte vliegenvanger, fazant, steenloper, grote franjepoot, morinelplevier, zwarte zee-eend, roodborst, blauwe reiger, kleine zilverreiger, lepelaar, ooievaar, goudplevier, zilverplevier, scholekster, wulp, rosse grutto, wintertaling, dodaars, paapje, roodborsttapuit, stormmeeuw, grote mantelmeeuw, kleine mantelmeeuw, dwergmeeuw, kokmeeuw, grote stern, zwarte kraai en kievit. (71 dagsoorten) En dan ben ik er ongetwijfeld nog een paar vergeten! Inderdaad na een reactie van Frans komen er nog 2 bij: grote gele kwikstaart en de paarse strandloper dus de nieuwe lijst wordt 73 dagsoorten!
Het was weer een Texel-dagje met een grijns in goed gezelschap, genieten!!!

maandag 22 september 2014

Intermezzo

 Tussen nazomer en herfst
(klik op de foto voor weergave in de vergroting, het is echt mooier)
Akkerdistel.
 Gefascineerd kijk ik naar de uitgebloeide dot pluis.

Ook de paardenbloemen zijn uitgebloeid erg mooi.
Bij de hennepnetel zijn allang de zaadjes uit de zaaddozen geschud.

Er zijn veel spinnen
Het blad valt
En de laatste juffers warmen zich in de lage zon
spinrag in de zon

Zweefvliegje op duizendknoop.

Het wordt herfst, of je nu wilt of niet......
Maar als je bij de Westbroekse zodden dan nog een Argusvlinder ziet...
wil je er nog niet in geloven
Totdat de Visarend overvliegt...
dan weet je zeker dat het er de tijd weer voor is.
Visarend - Osprey


De header is weer vervangen.
De haas heeft plaats gemaakt voor een knobbelzwaan




zaterdag 13 september 2014

Nazomeren 2014 Deel II

Het is inderdaad de hele week nog mooi weer gebleven.
Ik heb daar ook volop van geprofiteerd. Dus een deel II Nazomeren  ;-)
Als ik weer bij de Haarrijnse plas gearriveerd ben, zie ik een hele rij kokmeeuwen op de reling bij de plas zitten.  Verderop een stel Aalscholvers. (klik op de foto voor weergave in de vergroting)
Vanaf de zijkant is leuker......maar dat betekende weer behoorlijk in slow-motion erheen sluipen.
Kokmeeuw - Chroicocephalus ridibundus
Ik vermaak me prima met die doodgewone Kokmeeuwen!
Erg grappig om zo in-line teveel pootjes te zien..
lastig lopen op zo'n smal randje ;-)
Aalscholver - Phalacrocorax carbo

Er vliegt een Ooievaar over, altijd een heerlijk gezicht.
Ooievaar - Ciconia ciconia
Maar ik kijk ook vooral in de struikjes en lage vegetatie, want mijn missie was het hier gesignaleerde Paapje te vinden en een behoorlijke foto van een roodborsttapuit ontbreekt ook nog dit jaar.
Een distelvlinder -Vanessa cardui
Behoort toch tot de iets apartere soorten, dus leuk om tegen te komen.

En aan de overkant van het fietspad, zie ik wat kleins opvliegen, heel wat trouwens.
Het is een groep puttertjes.
én 3 roodborsttapuiten!


Roodborsttapuit -Saxicola rubicola 
Wat leuk, heb ik in ieder geval daar een foto van. Echt dichtbij kon ik trouwens niet komen..
en constant die halmen er langs met veel te veel wind;-(
Zeker een  juveniel wordt een bewijsplaatje:

Ik probeer de putters op de foto te krijgen, maar die zijn nogal vliegerig of zitten hoog in de boom..
Putter (adult) -Carduelis carduelis 

Putter (juv)
Ik ga maar weer eens op huis aan...tot ik rechts voorbij fietsend iets kleins meen te zien zitten op de houten  picknicktafel, Een tapuitje? In de remmen...Gelukkig heb ik de verrekijker om me nek, want alles is verder weer in de fietstas en op de bagagedrager gepakt! Even kijken.......PAAPJE!!!
Nu even denken hoe ik dit aanpak. Fiets op de standaard, telescoop er weer uit, foto camera met 70-400 uit de tas toveren en voorzichtig erheen. Zit ie er nog? JA.
Statief uitklappen voor meer stabiliteit, zit er niet in. Ik sta voor een grasveld en loop heel langzaam richting tafel. Kan niet goed gaan....

één foto wordt het, want er lopen luid lachende wandelaars aan de andere kant van de tafel en hup, weg!

Tijdje wachten en goed rondkijken.......verderop, vind ik hem terug op een mooi begroeid paaltje (je ziet ook alles door de telescoop ;-) Ooohhhhh leuk, leuk...
Gauw de hele mikmak  weer op de fiets zeulen en richting paapje en daar op gepaste afstand weer  fiets stallen en alles weer van de fiets, heel zachtjes  natuurlijk!
Ik kan zonder hem weg te jagen alleen van de andere kant tussen de struiken een foto proberen te maken. daar zal ik genoegen mee moeten nemen. Hij zit er nog...ppffft .dat is toch sowieso al cool!
Het statief uitklappen is nu helemaal geen optie want ik moet tussen de beplanting heel gluren! Tussen halmen en begroeiing door  trotseer ik een irritante daas en sla hem niet weg - wat ik wel wil - omdat ik dat paapje niet wil wegjagen .
 Je moet er wat voor over hebben ;-)
mooi vogeltje, hè?
En wat blijft hij nou toch even lekker zitten!!
 Ik ga niet te veel croppen, want wil niet te veel kwaliteitsverlies.
Paapje - Saxicola rubetra
Iets verder weg zet ik wel rustig de telescoop neer, en geniet van ieder detail en veertje!
Ik vertrek met een behoorlijke grijns, want zo heb ik het paapje nog nooit  rustig kunnen bekijken en op de foto gekregen!
                                                               
Bij de Haarrijnse plas is dit plantje ook ieder jaar te zien
Heelblaadjes - Pulicaria dysenterica  
Op weg naar huis steken deze knobbelzwanen over.
Ze zitten nog onder het kroos.



gewone rolklaver - Lotus corniculatus
 en de laatste bloeiers 
Wilgenroosje -Chamerion angustifolium 

Moerasspirea - Filipendula ulmaria
En er stond nog hele mooie rode klaver
Rode klaver - Trifolium pratense

Dat was leuk om te doen.
Maar deze week nog meer gezien. Wel 50 houtpanterjuffers en 40 bonte zandoogjes tijdens één wandeling.
twee sprinkhaantjes langs het pad.
Ik denk beiden uit de zgn .Biguttulus-groep 
Zo worden die sprinkhaantjes weg gezet , waarvan de determinatie zo moeilijk is dat het niet zomaar aan te geven is.
. Chorthippus biguttulus-group
en die bonte zandoogjes dus...
Bont zandoogje -Pararge aegeria 

met zo'n mooi bruin blaadje, kan je er toch niet zo voorbij lopen.
Houtpantserjuffer - Chalcolestes viridis
Heette vroeger gewoon Lestes viridis, maar moest zo nodig weer veranderd worden, even wennen..
Gewone tuinslak
Moeder en kind maken het goed ;-)
Raapzaad - Brassica rapa
Kenmerkend verschil met Koolzaad is o.a. dat de bloemen boven de knoppen uit steken.
mét beest is leuker natuurlijk.
Zweefvliegen
heel veel zweefvliegen kom ik tegen. 


De distels zijn ook al bijna uitgebloeid.
Akkerdistel - Cirsium arvense
Ik denk dat dit allemaal bosbijvliegen zijn....even checken
en een apart hommeltje? Nee het is ook een zweefvlieg
Hommelbijvlieg - Eristalis intricaria
Zelfs de geraniums in de tuin, willen nog even nazomeren!


Volgens mij wordt het nog wel een deel III, als de zon nog even blijft.
Er vlogen ook nog twee paardenbijters, dus die houden het ook nog even vol.
Bedankt voor de leuke reacties weer op mijn vorige blog!