Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

maandag 10 maart 2014

Kuifduiker op de Haarrijnse plas

Zeg maar in mijn achtertuin :-) is een adult  geoorde fuut in winterkleed gemeld. Die wil ik wel bekijken.
En ik vind hem al gauw, maak diverse foto's en bekijk die thuis nog eens goed.
De waarneming was doorgegeven door kenners, maar ik bedacht wel dat hij toch wel erg op een kuifduiker leek.Toch neem ik de gegevens klakkeloos over op WN. Ongerust dat ik dan toch de Kuifduiker aan zee, nog eens goed moet checken....Ben ik nou gek of hoe zit dat.... Het duurt niet lang of ik krijg bericht op mijn foto's: Maria, het is een Kuifduiker! Zat iedereen er naast?!
De volgende dag ga ik terug en los het mysterie op! Rechts op de plas zie ik door de telescoop een geoorde fuut en links op de plas de kuifduiker! Iedereen had gelijk. Ze zaten er gewoon allebei!

De geoorde kwam niet goed in het licht en bleef uit de kant. Het is een bewijsplaatje geworden.

Maar de Kuifduiker kwam heel dichtbij. Dat was genieten
(en hoe lekker is het als je de eerste waarnemer bent!)








Een heel bijzondere soort voor de plas,
Als we dan ook nog een zwarte Ibis zien aan komen vliegen en landen op de wallenkant is het feestje compleet Die is hier nog nooit gezien, Helaas kwam er niets van foerageren, want hij werd door Nijlganzen met jongen weggejaagd.

twee top-soorten op een dag  zowat in mijn achtertuin ;-) 
wat een heerlijke zondag in goed gezelschap overigens!
Het was gezellig Ad, Paul, Gert en  Frans!
en leuk dat  later Huib, Marianne en Hans de Kuifduiker ook nog gevonden hebben.
Dat ik eerder samen met Frans heb gedipt aan de Breeveldse plas was ik al gauw vergeten,
Geen Toppers meer aanwezig, geen Hybride Ringsnavel-kuif, 
geen Amerikaanse Smient,( die overigens 's middags toch weer wel gezien is). En wel Paul en Russel gezien wat weer een hoop goed maakte! Paul  zag een Houtsnip voorbij vliegen, die we nog net laag  zagen overvliegen. En de Tjiftjaf zong uit volle borst.
Ook bij de plas deed dit Rietgorsje zijn best.


En ik zingend naar huis met een grijns die ik nu nog heb!



zondag 9 maart 2014

Bosuil - Tawny Owl, Strix aluco

Het is 6 maart en al kwart over 5 geweest als Huib belt of ik nog even mee ga naar de Bosuil met uilskuikens in Utrecht.
Ja, ik wil:-) en sta al buiten. Haast is geboden, want anders is het helemaal te donker voor een foto!
Niet de beste platen, want het is echt te donker voor het mooie....
Maar ach, ga ik toch nog eens terug (als het er van komt)
Het is een scheldwoord....maar dit zijn toch schattige uilskuikens.
Als een uiltje net geboren is heeft het moeite met oriëntatie, het botst overal tegen aan; onhandig dus, vandaar uilskuiken. Een volwassen uil heeft dat niet meer en is dus wijs geworden.




De Bosuil is best een grote uil, hij is tussen de 27 en 43 cm lang.  De spanwijdte is tussen 80 tot 95 cm. Dat is niet zo groot in  vergelijking met de rest van zijn lijfje. Maar niets in voor niks in de natuur. Met de relatief korte vleugels kan hij snel en gemakkelijk tussen de bomen vliegen!.

De Bosuil eet insecten, muizen, amfibieën, vleermuizen, reptielen vissen en zelfs andere vogels. De onverteerbare delen verdwijnen in een braakbal en die werpt hij uit tijdens het vliegen. Die liggen dus overal en nergens.
Bij deze uilskuikens zie je dat het dons al verdwijnt en al is het niet scherp, ik vond het wel leuk hoe de onderste aan het koekeloeren was.
Dat waren mijn bosuiltjes....
Hoewel......
Op de 12e ga ik terug en echt ze zijn alweer gegroeid! Echte Takkelingen!






volgende blog gaat over een Kuifduiker

Bedankt voor de leuke reactie op mijn blog over de pestvogels! Super!

donderdag 6 maart 2014

Pestvogel in het Gooi

Vorige week zondag met Frans gevogeld.
ca 50  dag-soorten werden het.
De Roodhalsfuut zat nog in de Loenderveense plas. Daar ook weer nonnetjes en rosse stekelstaart en vele andere vogels, teveel om op te noemen.
Ook een mooie bosuil gezien, daar begin ik maar mee, want alle aandacht schenk ik verder aan de Pestvogel.

Hilversum dan.....een mooi Pestvogel. Wat heerlijk er weer een te zien! Vorig jaar lukte dat niet.
Lekker tussen de bessen.Afhankelijk van de lichtinval is de Pestvogel lichter of donkerder van kleur. Ook de kuif is dan weer roodbeige en dan helemaal licht van kleur. In het Engels heet de Pestvogel BohemianWaxwing. Glanzen doet hij zeker!




Hier zie je duidelijk dat hij geringd is. Hij komt uit het Schotse Aberdeen!



en met bes moet geloof ik......


Een heerlijke zonnige dag. In goed gezelschap.

volgende blog....
gaat weer over  bosuiltjes....
Bedankt voor de leuke reacties op mijn vorige blog!!!!!