En ik vind hem al gauw, maak diverse foto's en bekijk die thuis nog eens goed.
De waarneming was doorgegeven door kenners, maar ik bedacht wel dat hij toch wel erg op een kuifduiker leek.Toch neem ik de gegevens klakkeloos over op WN. Ongerust dat ik dan toch de Kuifduiker aan zee, nog eens goed moet checken....Ben ik nou gek of hoe zit dat.... Het duurt niet lang of ik krijg bericht op mijn foto's: Maria, het is een Kuifduiker! Zat iedereen er naast?!
De volgende dag ga ik terug en los het mysterie op! Rechts op de plas zie ik door de telescoop een geoorde fuut en links op de plas de kuifduiker! Iedereen had gelijk. Ze zaten er gewoon allebei!
De geoorde kwam niet goed in het licht en bleef uit de kant. Het is een bewijsplaatje geworden.
Maar de Kuifduiker kwam heel dichtbij. Dat was genieten
(en hoe lekker is het als je de eerste waarnemer bent!)
(en hoe lekker is het als je de eerste waarnemer bent!)
Een heel bijzondere soort voor de plas,
Als we dan ook nog een zwarte Ibis zien aan komen vliegen en landen op de wallenkant is het feestje compleet Die is hier nog nooit gezien, Helaas kwam er niets van foerageren, want hij werd door Nijlganzen met jongen weggejaagd.
twee top-soorten op een dag zowat in mijn achtertuin ;-)
wat een heerlijke zondag in goed gezelschap overigens!
Het was gezellig Ad, Paul, Gert en Frans!
en leuk dat later Huib, Marianne en Hans de Kuifduiker ook nog gevonden hebben.
Dat ik eerder samen met Frans heb gedipt aan de Breeveldse plas was ik al gauw vergeten,
Geen Toppers meer aanwezig, geen Hybride Ringsnavel-kuif,
geen Amerikaanse Smient,( die overigens 's middags toch weer wel gezien is). En wel Paul en Russel gezien wat weer een hoop goed maakte! Paul zag een Houtsnip voorbij vliegen, die we nog net laag zagen overvliegen. En de Tjiftjaf zong uit volle borst.
Ook bij de plas deed dit Rietgorsje zijn best.
En ik zingend naar huis met een grijns die ik nu nog heb!



















