Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

dinsdag 26 november 2013

Sperweruil

Een topdag als je deze mooie uil kunt zien in Nederland.
Samen met Frans naar Zwolle....als we maar niet dippen en een dag te laat zijn.
We zien een vrouwtje Goudvink en grappen, krijg je wel een vinkje maar niet voor de Sperweruil....we lopen wat te dippen met heel veel andere vogelaars! Iemand roept nog "hé Maria top dat je die Blauwstaart had!"Wie het was....? We zoeken overal en gaan na 1 1/2 uur even bij de MAC aan de koffie en keren terug: Iedereen weg!!! Jee, iedereen heeft het op gegeven.
Zo ziet het er eerst wel naar uit, maar gelukkig is dat niet zo: Iedereen is als een gek ergens anders heen!" Hij is weer gezien aan de Marsweg", roept een haastige medevogelaar ons toe! EN zoeffffffffff daar gaan we! Ik ben normaal geen twitcher, maar zowel Frans als ik voelen de adrenaline!!
In de kijker de zeldzame dwaalgast, unieke kans.(zelfs in zuid Zweden is hij zeldzaam)
Het filmpje op You Tube geplaatst,  is net zo scherp als de foto's!


                                 
(klik op de foto voor grotere weergave, een aanrader)
Sperweruil - Surnia ulula
Een welkomsgroet:

Tervetuloa Alankomaat
Välkommen till Nederländerna
Velkommen til Nederland
L 35-43cm S 69-82 cm.
                                                              Gluren van achter een takje
                                              "Wat zijn die malloten aan het doen daar beneden!"
Ja, want we staan er met zo'n 80 man! (en een enkele  vrouw ;-) 





Wat een fel priemende, en vooral gele ogen!
Ondanks het takje voor het oog vind ik dit een mooi plaatje vanwege het gele blad en zijn gele ogen.

Hieronder 2 pagina's uit mijn concept vogelboek 2013 deel 2! Ik kon niet wachten het er vast in te zetten en koos als achtergrond dezelfde kleur geel als het berkenblad in herfstkleur. Het versterkt duidelijk de foto's.
                                                       Wat een feest en unieke kans!
EN.......................Ik loop rond met een smile van hier tot Scandinavië!!!!!!

Het is voor de vogelaars in Nederland een echt feestje.
NRC besteedt er ook aandacht aan, met onderaan een link naar een radioverslag waar ze aan het eind het geluid van deze uil laten horen.:
Opschudding onder vogelaars...

woensdag 20 november 2013

Zwarte Ibissen

Ik krijg een mailtje: 'De zwarte Ibissen zitten er weer!"
Dat is redelijk in de buurt, dus gaan Huib, Riet en ik er naar toe, in de hoop dat de weersverandering geen roet in het eten gooit en dat ze er nog zitten!
Ze zitten er niet!

We lopen langs een slootje en turen over het weiland met de kijker......niets.
Jammer.
Een meerkoet is ook leuk...
Grapje.....het lukte wel!

Want  ineens zie ik ze aan komen vliegen! Geweldig!
Voor elk blogberichtje geldt, klik op de eerste foto, dan krijg je de hele reeks  in de lightbox stuk voor stuk te zien in de vergroting 

de Zwarte Ibis Glossy Ibis - Plegadis falcinellus (2 x  juv.)


Hij vliegt zowat buiten mijn beeld!
Gelukkig "vang" ik hem gelijk hierna weer goed in beeld.


Mijn dag kan niet meer stuk.
Voor ons in de wei gaan ze foerageren.
Het blijft een heel bijzonder gezicht zo in die Hollandse wei.








Het gebeurt niet vaak dat ik ze 2 x in een jaar waarneem. Eerst in Castricum en nu om de hoek.
En nu met beter licht.(en geen stromende regen ;-)

zaterdag 16 november 2013

Gelukkig hebben we de foto's nog 2013

Dit blogje is voor mij een herinnering aan fotorijk 2013
Het bevat een selectie van mijn natuurfoto's. Velen hiervan zijn al langs gekomen in de blogs.
Maar ik heb vrienden en familie die regelmatig de blogs bekijken,(zonder reactie online), die de albums wel graag willen zien.
Vandaar dat ik ze dit op deze manier kan aanbieden.
Een 2e vogelboek is in de maak en er komt ook nog  een derde boek over vlinders en libellen van 2013
Zelf weet ik zeker, dat als ik later oud/bejaard  echt achter de geraniums zit,  ik nog graag zal terugbladeren, hoe leuk het allemaal was daar buiten!

Veel kijkplezier! (vervallen!!)

Helaas is te link niet meer actief! In 2016 zijn door HEMA alle versies veranderd en oude vervallen.
klik hier

 N.B. Ik merkte wel dat de letters zo digitaal iets gebroken overkomen, gelukkig is dat niet het geval bij mijn "echte" boek. Ik weet ook dat er nog veel te leren valt over hoe je zo'n album maakt. Ik had er veel meer foto's in kunnen zetten. Al doende leert men. Het is mijn 5e  digitale album ooit, dus begrijpelijk dat er nog enige vaardigheid opgebouwd moet worden. Ik hoop dat wel al doende te verbeteren. Het is veel werk maar wel leuk.

woensdag 13 november 2013

Vogels kieken

Zondag 10 november naar een van de hutten van Han geweest samen met Don en Marianne.

Dat was leuk, (gezellie) en afwachten wat er voor de lens zou komen.
Heel even zagen we een eekhoorn. Deze had totaal geen zin om te komen kijken, helaas.
Wat we constant over het dak van de hut hebben horen trippelen? Geen idee! Muizen., of toch een eekhoorntje?
En waarom was het ineens muisstil........en zat een boomklever verstijfd op een plekje. Hij leek wel versteend! Alle andere vogels waren al verdwenen.
Was dat vanwege een Havik. die in de buurt gluurde naar een stuk pens wat er duidelijk voor roofvogels was neergelegd? (voor ons vermaak) Het gaf de nodige sjeu aan de dag,  maar een antwoord hadden we niet.
Waren we te vaak buiten de hut om de benen te strekken, of om wat lekkers neer te leggen om de vogels te lokken? Dat was vermoedelijk wel het geval. Waarschijnlijk zijn daardoor wat schuwere soorten niet tevoorschijn gekomen. We waren ook niet echt muisstil wat natuurlijk wel de bedoeling is, zucht!

Gewone soorten werden het, hoewel ik wel heel blij ben met de Glanskop. Daar had ik alleen maar een wazige foto van tot nu toe dan. Ze waren met z'n tweeën en speelden een kat-en-muisspelletje met ons!
aanvliegen>zaadje weggrissen>weg! en opnieuw. Alleen als je dan net de camera ingesteld had op rechts, kwam de Glanskop gewoon aan de linkerkant met hetzelfde geintje: aanvliegen, hup zaadje,hup foetsie!
De kansen die ik kreeg snel benut.



Nee de boomklever was veel beter te bekijken
Hoewel het eerst alleen de achterzijde was!
pardon!


Boomstam langs het water.








De pimpelmees krijg ik door verkeerde instelling niet mooi, het blauw is het te blauw.
Een Roodborstje liet zich af en toe zien


deze was zo scherp, dat ik wel wat wou croppen
Ook een vinkje kwam 2 x langs

en natuurlijk de Grote bonte specht


Het was een mooie dag al met al, 
ondanks de felle hagelbui tussendoor.