Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

donderdag 28 februari 2013

Foto-opdracht: Veroudering - vervallen

Foto-opdracht voor februari 2013: Veroudering - vervallen
door Von zijn we uitgedaagd er aan mee te doen.
Plaatsen op 28 februari.
Hieronder de links van de anderen>
Von heeft het al geplaatst 
Ook Helma kwam ik al tegen
Ook Marianne meldt zich met een beeldig vervallen huisje in haar polder
Von met een prachtige serie over een oude begraafplaats en Helma over een vervallen boerderij met mooie rode accenten.
Nou, dat was helemaal niet makkelijk, want ik was er niet speciaal voor op uit gegaan.
Ik een serie gemaakt, die mij aan verandering doet denken, het verouderen , het verval,
maar ook de belofte inhoud voor  vernieuwing.



Het uitbloeien van de bloemen. De blaadjes worden meegenomen door de wind.
Of berusting in het lot van verval in het water, nog steeds vol schoonheid
Of niet omver te blazen met een belofte voor vogels in de winter; zaadjes!
Een paars korstzwammetje, wat het alleen maar doet op dood hout
Grijze buisjeszwammen op een oude stronk
Gewone Oesterzwammen groeiend  tegen de bast van een oude Els.

veertjes van rui of resten van  prooi, drijvend in het water van Waverhoek

Het Joodse begraafplaatsje uit 1856. Ik ontdekte het in Woerden dit jaar.
Een beetje verouderd maar bewaard.
Het is in 1971 gerestaureerd.
De poldermolens, vergane glorie? Nee, deze draait nog!
Maar stamt uit vervlogen tijden.

Of mijn zorg of zo'n mooi paadje wel behouden zal blijven met die mooie oeroude knotten
Het Haarpad in Haarzuilens
Het is een mengelmoesje geworden van oude dingen die voorbij gaan


donderdag 21 februari 2013

Vitamine voor de ziel

Wat houd ik van de polders rond Kockengen, Portengen, De Rietlanden, Teckop
Je kunt er heerlijk >  wandelen

Zo mooi  in elk seizoen 
vooral wanneer de zon alles omtovert in goud.
Wat mis je in de lucht? De bruine Kieken ze zijn er even niet. De vele kieviten, ze komen er al aan,!
Aan de Hollandse Kade zag ik er al drie gisteren. De vele grutto's ik kan niet wachten....ze komen altijd hierheen. Nog even wachten....Wel zijn er torenvalkjes en een vrouw Ruigpootbuizerd (die ik maar niet behoorlijk op de foto krijg!!, gelukkig heb ik dan weer een telescoop).
Doorkijkje richting Kockengen
Vlak na de bocht van de Schutteskade
Wie heeft een penseel uitgespoeld in het water?
Mooi licht
Dit fuutje heeft net gedoken.

Bij de Rietlanden waar ik mijn eerste roerdomp zag en  deze later ook samen met de ijsvogel op de foto zette, ja dat was hier.
Altijd wat kuifjes

Een gewoon bosje.....waar soms ransuilen roesten, waar ineens een ree opstaat,
die daar blijkbaar heeft liggen slapen, waar huismussen vrolijk sjilpen. 
Waar ik mijn eerste Chileense smient zag.
Nog even wat dichterbij.

Gisteren minimaal 18 kleine zwanen  in de wei
naast de Hollandse kade, maar wel ver weg. Ik zie ze zo graag, dus ben ik super blij ook met een bewijsplaatjesfoto.
Eerder op de dag had ik er met Huib een stuk of 6 zien aanvliegen, dat was al een feest om te zien,  en nu in de middag waren er heel wat bij gekomen. Ook leuk om te zien dat er zoveel juv. tussen zaten.


Rond slenteren door de polder is vitamine voor de ziel






donderdag 14 februari 2013

Een raar meeuwtje en Patrijsjes


Woensdag, vogeldag met Huib en we besluiten in en rond Utrecht te blijven. Er zit genoeg.
Als we een grote gele kwik 2 x langs zien vliegen (en vooral horen!)die niet op de foto wil en genieten van een winterkoning die langs de waterkant scharrelt, genieten van vele koperwieken, sijsjes, een sperwer, wat reigers en buizerds, wordt het tijd om toch eindelijk die vet rode soort meeuw te platen.


In Kanaleneiland langs het Amsterdam-Rijnkanaal net voor de Prins Clausbrug scharrelt één  Baltische Mantelmeeuw rond.
We doen een poging en vermoedelijk zitten we goed>


hupsakee, jaarsoort 91 binnen!
Op WN is ie bekeken en ik heb nog geen opmerking binnen: zo van, wil je de soort aanpassen het is een 2e kalenderjaar kleine mantel of zo iets. Dus hebben we het lastige beest.
Blij toe, want eigenlijk vind ik het gewoon een saaie meeuw.
zelfs een Kokje vind ik leuker
ZO......nu maar gauw naar de verrassing van de dag en van de blog. Ik kan er denk ik het hele jaar nog van nagenieten, echt waar!

Ik heb al eens een blogje gemaakt over patrijzen, maar nu met de nieuwe camera en dan zo gezellig in een beetje sneeuw met af en toe wat zon. Dat was nog een hele sluiptocht. Als we ze eindelijk ontdekken na 2 x rondrijden in Papendorp, zetten we de auto in een inham. Eerst vanuit de auto wat foto's, want ze zijn schuw en dit zou wel eens de enige foto kunnen worden.(echt niet ;-)
Zo, klaar, denk ik. weer een nieuwe jaarsoort ik zit nu op 92.
Voorzichtig uit de auto en erlangs sluipen en stapje voor stapje met pauzes ertussen in....
WE MOGEN STEEDS DICHTERBIJ!!!
Nou ga ik niets meer vertellen, maar kijk maar dan snap je waarom ik ze zo graag op de foto zet.

Mooie tekening rond het oog!


Even de veren opschudden....

En is dit geen beauty?!


zulke mooie beestjes.
en 2013 is het jaar van
DE PATRIJS.


Marianne refereert naar de kopfoto, die is op 21-02-13 vervangen, 
dus hierbij de staartmees nog even toegevoegd


maandag 11 februari 2013

In de sneeuw

Zondag voor het eerst eens wat sneeuwfoto's gemaakt
in park de Eendenkooi in Maarssenbroek.
Het is helemaal nieuw voor mij. Nog niet eerder met mijn nieuwe camera geprobeerd
Ik vind het wel erg leuk. Ook nu geldt weer: volgende keer het statief mee!

 
 
 
bewerkt in zachte focus,
En zonder zachte focus.
Ook niet genomen in zw/wt, want dat rode snaveltje is onmisbaar.
 
Deze pluk sneeuw ziet er erg koud uit!
 
 
Deze laatste is van mijn favoriete doorkijkje.
 


 

zaterdag 9 februari 2013

Oog in oog

Dat doet je wel iets hoor, ineens oog in oog met een...

Ransuil, zoals ik het jaar begon.
of  oog in oog  met een....
Buizerd

Deze Buizerd kwamen we tegen  onderweg na een middagje vogelen. Je ziet ze zo vaak langs de snelweg. Maar nu moesten we wachten voor een verkeerslicht én er stond geen auto achter ons!
Dus snel camera aan, portierraam open en klikklikkerde klik. Geen tijd voor fratsen .Hij zit schuin voor me en steekt net boven de talud uit alleen een vangrail omzeilen, vandaar die waas onder aan de foto. 
Het was voor mij wel een behoorlijke kers op de taart!

 vooral die ene blik!

En we boffen maar met zo'n mooie roofvogel gewoon in de buurt
zoals deze in het park.