Afgelopen zondag met de Vogelwacht Utrecht, afd. Vechtplassen
er op uit geweest naar de Arkemheense polders, Eempolders, het Gooi-, en Veluwemeer.
Eigenlijk maar één min puntje: K O U D .
Dus niet zo veel buiten de auto's doorgebracht. Vooral veel vanuit de auto bekeken.
Het is een prachtig gebied
Hier vind je er meer over
Ik had een blogje beloofd, maar de foto's zijn eigenlijk allemaal net iets te ver weg. Maar een impressie kan het wel weergeven. (klik op de foto voor de vergroting in de lichtbak)
Het ziet er ook koud uit....br..........
We rijden eerst nog even langs Overvecht om de Bokjes te zien, ja we zien ze! Ze vliegen net weg.
Alleen een waterhoentje blijft zitten.
Deze foto van de Kleine zwanen is heel erg gecropt, want ze zitten ver weg in het veld.
Maar ze zijn nog wel herkenbaar. We zien ook een hele groep over vliegen. Leuk om te horen dat er een contactroep over en weer volgt. De aanvliegende zwanen draaien een rondje maar gaan toch weer verder.
Bij het gemaal aan de Zeedijk zien we een ijsvogel wegschieten!
Op het Gooimeer zien we Nonnetjes wegvliegen en Brilduikers.
Ook wat Wilde eenden en Kuifeenden zwemmen er rond
IJzig koud aan het water, gauw er weer vandoor!
Bij het Nijkerkernauw zien we o.a. Grote Zaagbekken en Aalscholvers.
De sluiswachter komt niet...en de Aalscholvers wachten ;-)
Grote Zaagbek vrouw
Grote Zaagbek mannen
Op de weg terug zwervend door de Eempolders zien we nog kuifeenden.
Kuifeend vrouw
Bovenstaande foto vind ik vooral mooi om de afwisseling van structuur, water in beweging, en ijs.
Nonnetjes ! en ook nog een Grote Zaagbek.
Nonnetje (vr. en m)
Nu gaan we echt richting Maarssen, maar door Groenekan komend zien we een groep van minstens 20 Putters die bij de weg de zaadjes van de elzenproppen oppeuzelen.
door de Bethunepolder.
Er zitten altijd wel Smienten.
Wat zagen we zoal:
Een enkele buizerd en torenvalk hebben we gezien;
een glimp van een IJsvogel;
In de polder veel Brandganzen, Kolganzen, Grauwe Ganzen en enkele Blauwe reigers en Grote Canadese Ganzen; Vinken; Koolmezen; Staartmezen; Merels; een Kramsvogel; Meerkoeten en een roodborst. Maar ik ben vooral blij met de Kleine Zwanen, Zaagbekken, Brilduikers en Nonnetjes
Die heb ik goed door de kijker kunnen bewonderen!
(Ik ben vast nog wat soorten vergeten...)
Hele leuke trip was dit met ontzettend aardige mensen.