Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

woensdag 30 januari 2013

Bijzonder gewoon

Dat kan natuurlijk ook:
Eén blauwe reiger:

En we noemen hem Kuifje.


 
 
 
 
 
Deze laatste 2 vond ik ook wel apart.
 
 
 
 
 
 

donderdag 24 januari 2013

Nonnen in de Vecht

Vogelen op woensdag 23-01-2013  Deel II
==============================

Ik zei het al in het vorige meeuwen-blogje. We zochten de Vecht op.
Vorig jaar was dat een feestje van nonnetjes, een grote zaagbek en wat brilduikers.
Nu met al dat ijs, was er vast wel weer iets van dit lijstje te zien.
Nog maar eens de mooie poldermolen in de sneeuw.
De kou straalt er van af.
We rijden over de ophaalbrug en zoeken de Vecht af richting Utrecht.
Bingo!
NONNETJES.






We zijn er heel blij mee.
De krakeendjes mogen ook op de foto

Ook onderstaand Kuifeend vrouwtje laat zich bekijken.
 en net op tijd voor de steeds wegduikende Aalscholvers!

Dat zijn wel lekkere vogeldagen hoor!
vitamines voor de ziel!

Meeuwen

Vogelen op woensdag 23 januari deel I.
============================
Gelijk 2 delen! Maar hierna heb ik even geen tijd meer voor een blog, druk,druk. vandaar.

Ik begin de dag met voer strooien voor de vogels. Ik heb er al even over nagedacht hoe ik het ga doen....De hoge drinkbak vol ijs en sneeuw leent zich er  prachtig voor eindelijk de Stormmeeuwen die rondhangen op de daken van dicht bij te kunnen bekijken. Dus brood op de bak gooien en naar boven rennen  waar ik de camera met telelens al klaar heb liggen.
 
 
 
 
 
 
Mooie tuinsoort!
(Volgende keer zet ik het statief ook neer, kleingiheid ;-)
 
Het is woensdag dus ook vogeldag samen met Huib.
We gaan o.a.de Vecht opzoeken en langs het water zat gelegenheid om weer een paar
Kokmeeuwen van dichtbij te bekijken.
 
test; de achterste scherp.
test: de voorste scherp. Nou dat lukt niet helemaal...
 
Mooi die natte veertjes  achter op de kop.
Een hele mooie jonge Kokmeeuw.
 
We hebben nog véél meer gezien.
Ik bewaar het voor deel II

woensdag 23 januari 2013

Excursie met de Vogelwacht

Afgelopen zondag met de Vogelwacht Utrecht, afd. Vechtplassen
er op uit geweest naar de  Arkemheense polders, Eempolders,  het Gooi-, en Veluwemeer.
Eigenlijk maar één min puntje: K O U D .

Dus niet zo veel buiten de auto's doorgebracht. Vooral veel vanuit de auto bekeken.
Het is een prachtig gebied Hier vind je er meer over
Ik had een blogje beloofd, maar de foto's zijn eigenlijk allemaal net iets te ver weg. Maar een impressie kan het wel weergeven. (klik op de foto voor de vergroting in de lichtbak)
Het ziet er ook koud uit....br..........
We rijden eerst nog even langs Overvecht om de Bokjes te zien, ja we zien ze! Ze vliegen net weg.
Alleen een waterhoentje blijft zitten.
Deze foto van de Kleine zwanen is heel erg gecropt, want ze zitten ver weg in het veld.
Maar ze zijn nog wel herkenbaar. We zien ook een hele groep over vliegen. Leuk om te horen dat er een contactroep over en weer volgt. De aanvliegende zwanen draaien een rondje maar gaan toch weer verder.

Bij het gemaal aan de Zeedijk zien we een ijsvogel wegschieten!
Op het Gooimeer zien we Nonnetjes wegvliegen en Brilduikers.
Ook wat Wilde eenden en Kuifeenden zwemmen er rond


IJzig koud aan het water, gauw er weer vandoor!
Bij het Nijkerkernauw zien we o.a. Grote Zaagbekken en  Aalscholvers.
De sluiswachter komt niet...en de Aalscholvers wachten ;-) 
Grote Zaagbek vrouw 
Grote Zaagbek mannen
Op de weg terug zwervend door de Eempolders zien we nog kuifeenden.
 Kuifeend vrouw
Bovenstaande foto vind ik vooral mooi om de afwisseling van structuur, water in beweging, en ijs.
Nonnetjes ! en ook nog een Grote Zaagbek.
Nonnetje (vr. en m) 
Nu gaan we echt richting Maarssen, maar door Groenekan komend zien we een groep van minstens 20 Putters die bij de weg de zaadjes van de elzenproppen oppeuzelen.

 door de Bethunepolder.
Er zitten altijd wel Smienten.
Wat zagen we zoal: 
Een enkele buizerd en torenvalk hebben we gezien;
een glimp van een IJsvogel;
In de polder veel Brandganzen, Kolganzen, Grauwe Ganzen en enkele Blauwe reigers en Grote Canadese Ganzen; Vinken; Koolmezen; Staartmezen; Merels; een Kramsvogel; Meerkoeten en een roodborst. Maar ik ben vooral blij met de Kleine Zwanen, Zaagbekken, Brilduikers en Nonnetjes
Die heb ik goed door de kijker kunnen bewonderen!
(Ik ben vast nog wat soorten vergeten...)

Hele leuke trip was dit met ontzettend aardige mensen.