Blog-header

Blog-header
FUUT -GREAT CRESTED GREBE - Haarrijnseplas 2019

dinsdag 23 juni 2026

2026 - juni- vogels

 Juni begon vooral heel nat ..dan denk je aan de zwarte sterns op de vlotjes, die moeten overleven is regen en harde wind. Insecten zitten verscholen onder bladeren, maar gelukkig vangen de sterns ook visjes!  Maar juni ging verder als een horror-zomer met extreme hitte...dan denk je aan de zwarte sterns, die in de hete zon op kale vlotjes zitten en ook nog jonkies koel moeten houden...Ik ben nog één keer geweest, daarna werd het te heet. ...Ik wil er eigenlijk ook niet meer heen, want ik vrees het ergste..😥

Zelfs een polderrondje maakte ik alleen begin juni.

Eindelijk een boerenzwaluw beter kunnen fotograferen. Ik had echt zoiets van hėhė..ik zie veertjes..🪶🪶. 

Boerenzwaluw - Hirundo rustica 


Toen ik later op de middag weer langs dat stalen hek fietste, zat er weer een jonkie op (of dezelfde). Zelf vind ik de levendige achtergrond hier iets mooier..
.


Ook de stekelstaart kwam even gezellig langs zwemmen en dat was nu eens redelijk dichtbij! Deze exoot, die al een tijdje in onze polder verblijft, is nu helemaal klaar met ruien. Hij kan weer vliegen en de snavel is indrukwekkend hemelsblauw!

Rosse Stekelstaart - Oxyura jamaicensis



Ik vreesde  al dat is geen kievit meer van dichtbij zou kunnen fotograferen. Het  is  een van mijn favoriete weidevogels.. en dan blijft dat verlangen knagen. In de Bethunepolder in Maarsseveen werd ik verwelkomd door luid roepend rond vliegende kieviten en tureluurs. Eindelijk een kievit, die dichtbij ging foerageren. Het leek wel "mijn" kievit uit het plasdrasje, want hij liep nieuwsgierig naar mij toe!

Kievit - Vanellus vanellus 


Hij staat wel heel leuk zo tussen de sprietjes van de Smalle weegbree...

Smalle weegbree - Plantago lanceolata


Wow, ik was er blij mee!

De zwarte sterns  met jonkies bezocht . Op het moment dat ik er in de vroege ochtend was, stond er nog een koude wind. Daarom nam een van de oudervogels de kleintjes onder de vleugels. 

Zwarte stern - Chlidonias niger 


heel even kwam er een wazig zonnetje door.


Eén voermoment kunnen vastleggen, en niet eens helemaal scherp, helaas. Het voorste jonkie heeft een klein visje in de bek.. Dit keer dus geen kleintjes met de bekkies open. 


Geen apart blogje over de zwarte stern dit jaar. Ik was al blij dat ik er voor de hitte nog ben geweest!

Als verrassing toch nog iets leuks te beleven vlak bij huis😀

Bij mijn vogelmaatje kwam de hele familie specht steeds foerageren. Erg leuk, ik ging natuurlijk even op bezoek! 

Grote Bonte Specht- Dendrocopos major 






Dat was gezellig. 

Bij de vorige blog kondigde ik aan: "volgende blog weer over kriebelbeestjes..". Nou niet dus 🤭later dan maar. Er staat al wel wat in concept klaar met o.a. twee aparte rupsen.

Ik loop om meerdere redenen wat achter met blogs lezen. Ik ben weer even aan huis gekluisterd en denk dat ik deze maand verder niet op pad kan . Dus plaats ik dit korte blogje nu al. Dan kan ik genieten van de reacties 🤗 Maar andere blogs lezen  betekent wel uitstel maar geen afstel hoor! Ik haal het wel in. 


zaterdag 6 juni 2026

2026 -voorjaar - varia

 In mei natuurlijk de spectaculaire waarneming van die Grijze wouw. Maar ik heb nog meer rondgefietst en gewandeld in de regio en het is altijd weer genieten van de natuur. De foto's zijn van mei en de eerste dagen van juni.

Met zo'n prachtig dicht begroeid veld zal deze Rietzanger wel heel gelukkig zijn....

Rietzanger - Acrocephalus schoenobaenus 


Aan de overkant van het pad, zat er ook een in wat kale takjes.

Rietzanger -  Acrocephalus schoenobaenus


Boerenzwaluw - Hirundo rustica

Ik was op een tijdstip dat het licht nou niet bepaald gunstig was, maar het was  toch leuk er een van dichtbij te zien.
Het lijkt of hij de wacht houdt bij het vogelbroed- en rustgebied.



Tegenlicht of niet, ik genoot van het sfeertje.

Tureluur - Tringa totanus 


Ik kon dichterbij komen en vanuit een andere hoek fotograferen. Ik heb hier de achtergrond niet vervaagd. Het was gewoon goed zo!

Tureluur - Tringa totanus 



De kiekendief jagend over dat zelfde gebied. Bij dit broekbos hebben ze hun nest, maar in de brede omgeving vliegen ze ook laag over de velden op zoek naar "kieken"(kuikens). Jammer dat het geen vegetariërs zijn..😢!

Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus (man)


Dat betekende dus ook dat de kieviten en de tureluurs hun jonkies de begroeiing is stuurden...Hieronder staan er een paar alert en nerveus. Het idee dat het de hele dag doorgaat, constant op hun hoede!

Kievit - Vanellus vanellus
Tureluur - Tringa totanus


Rond huis zie ik overal jonge vogels. De pimpelmezen en koolmezen zijn uitgevlogen. Nu wemelt het van de jonge kauwtjes

Kauw - Coloeus monedula (juveniel)

 De foto maakte ik met de macrolens.


Ook aan de voorkant van het huis zat een mooi jonkie. Ik heb hem geluk toegewenst, bedankt voor de fotoshoot en ik heb de krassende kreten van zijn ouders maar even genegeerd...🤭


In de tuin zag ik twee spechten naar voedsel zoeken. Eerst de man, die een insectenhotel sloopte! Later kwam ook dit vrouwtje in de tuin.
Snel, snel de camera, en door de ruit een bewijsplaatje gemaakt. Ze had een mooie pop of spinsel tussen de voegen uitgepeuterd en vloog er mee weg.

Grote bonte Specht - Dendrocopos major (vrouw)


Een ekster had al twee keer een watersalamander uit de vijver gevist. Die eten ook alles! 
Een blauwe reiger koos een rij met zonnepanelen als landingsbaan...
Ik  ben benieuwd of hij nog terugkomt en van het dak naar beneden komt. Vissen zitten er niet in mijn vijver, maar wel watersalamander en ook zes kikkers!

Voorlopig werd hij weggejaagd door de Kauwen.

Blauwe reiger - Ardea cinerea


De aanval van de kauwen kon ik net niet fotograferen, wel de felle kop van de reiger, klaar om de aanval af te weren.


De purperreigers zijn er natuurlijk ook nog èn de zwarte sterns.

Purperreiger - Ardea purpurea



Bij de Zwarte sterns wordt druk gebroed.
Zo'n 22 vlotjes verdeeld over twee sloten. Drie vlotjes zonder gaas, waarvan  het voorste (nog?) niet bezet is. 

Zwarte Stern - Chidonias niger

Op de eerste foto worden de eieren geinspecteerd. Met de verrekijker zag  ik een ovaalvormig bolletje, dat moet een ei zijn...


Op onderstaande foto zie je wat rietstrootjes, maar verder erg kaal. De zwarte stern zit wel mooi in het zicht.


Tot slot onderweg nog een familie Haas

Europese Haas - Lepus europaeus



Met die oortjes zo plat naar achteren vind ik ook wel schattig.
Volgens mij is dat een vrij jong haasje.


Voor de kleine sterntjes moet ik nog wat geduld hebben...

Nog verder iets op het pad?

Ja, een pad!

Ik was met Marianne op zoek naar beestjes ( foto's komen in volgende macro-blog)  Toen zij ineens een Pad voor zich op het pad zag zitten, Heel leuk omdat ik padden al een tijd niet gezien heb hier in de buurt.  Ik pakte snel mijn kans, want achter ons kwamen weer wandelaars aan met honden en de Pad moest nog snel door ons de begroeiing in worden geholpen. 

Een drietal  foto's waarop duidelijk te zien is dat hij last had van een irritante vlieg. Dat was een leuke bonus!

Gewone Pad - Bufo bufo




Volgende blog weer wat kriebelbeestjes.





maandag 25 mei 2026

2026 - het kriebelt deel I

 Het kriebelt weer, dus het gaat over bloemetjes en beestjes!

De meeste beestjes heb ik gefotografeerd met de macrolens. Alleen als ik de bridgecamera heb gebruikt heb ik het bij de betreffende foto gezet.  Allemaal bij mij om de hoek, die luxe heb ik. Zo heb ik daar enkele weken lang dagelijks gelopen met de oranjetipjes om me heen vliegend.( soms vijf tegelijk)  Pas op 7 mei waren er ook twee vrouwtjes bij. Ze foerageerden en zetten eitjes af op het Look-zonder-look (Alliaria petiolata) een belangrijke waardplant. Pinksterbloemen zijn dat ook, maar die staan hier niet. Wel veel raapzaad en dat is ook een waardplant. Goeie plek dus voor de oranjetipjes 🧡 

Oranjetipje - Anthocharis cardamines


Bloeiend Raapzaad (Brassica  rapa )op de achtergrond geeft haar wat extra kleur.


En eindelijk een mannetje oranjetipje met de vleugels open


Een witje op het fluitenkruid kleurt ook mooi met dat zachte lentegroen

Klein geaderd witje - Pieris Napi


We weten hoe mooi hij is met geopende vleugels, maar zo is ook leuk voor de afwisseling. De "C", waaraan hij zijn wetenschappelijke naam dankt, is goed zichtbaar

Gehakkelde aurelia - Polygonia c-album


Ik zie niet ieder jaar de eerste generatie van het landkaartje. 

Landkaartje - Araschnialevana


Citroenvlinder - Gonepteryx rhamni (Bridge-camera)


Dagpauwoog -  Aglais io (Bridge-camera)


De eerste grote Libel van het jaar!

Ja echt met de macrolens. Hoe is het mogelijk dat ik er zo dichtbij kon komen hè!

Glassnijder - Brachytron pratense 




Op onderstaande foto een 'mormel' zoals ik hem gelijk noemde....nooit eerder gezien en er waren er veel! Ze gedroegen zich als parende padden.....en duikelden over elkaar heen. Dat was lachwekkend, maar werden geen leuke plaatjes. Ze zijn ook héél klein en renden constant achter elkaar aan  ...

Lissenboorder - Mononychus punctumalbum



Hier zit er een in een boterbloem....kun je gelijk zien hoe klein het mormeltje  is.
aparte beestjes....wijsneusjes! 😂



Groene bladsnuitkever - Phyllobius pomaceus

Druk in de weer met het voortbestaan van de soort.


Bloedcicade - Cercopis vulnerata 

Een onderonsje



Roodaarskniptor - Athous haemorrhoidalisu


Dat was wel een aantrekkelijke plant voor een leuk plaatje. 
 
Groot streepzaad - Crepis biennis


Ik heb goed rond gekeken of er meer insecten op af kwamen.
En dat bleek het geval, zelfs mèt een voorstelling!

Groene vleesvlieg - Lucilia sericata



Elzenvlieg - Sialis lutaria

Later kreeg hij de naam Gewone Slijkvlieg. Zo jammer, het klinkt  veel minder vriendelijk. Weer op dezelfde plant, het Groot streepzaad.


Als glas-in-lood raampjes zijn de vleugels dooraderd.


Zelfde soort een eindje verderop. Dat vind ik ook wel mooi.


Schaakbordlieveheersbeestje - Propylea quatuordecimpunctata
Waarom ze zo heten mag duidelijk zijn:.... ze kunnen goed schaken....


Pyjamaschildwants - Graphosoma italicum


Fluitenkruidbij - Andrena proxima

Detailfoto van een piepkleine bij. Alles moet dan kloppen. Het beest moet heel even stil blijven zitten, de wind moet even stil zijn en ik moet de scherpstelling op orde hebben. En dan lukt het.. Die grappige plukjes haar komen goed uit.


Spinnen blokje.....je kunt het overslaan 

Daarna  gewoon verder met de insecten. Ik wilde niet met de spinnetjes eindigen 

🕸️🕷️🕸️🕷️🕸️🕷️🕸️

Wolfspin ( 3 soorten)  - Kraamwebspin   ( de middelste)- Voorjaarshooiwagen (links onder) Twee spinnen dragen een dikke eicocon, dat was wel  gaaf om te zien. Ik vind spinnen een beetje eng, maar interessant genoeg om er toch dichtbij met de macrolens foto's van te maken!!!


De zweefvlieg op onderstaande foto is vermoedelijk een blinde bij of een kegelbijvlieg...de naam is dus niet zeker, maar daar ging het mij hier niet om. Ik zag alleen die kleuren bij elkaar.

een zweefvlieg. spec. (Bridge-camera)


Deze vlieg heeft zijn naam niet mee, maar is eigenlijk best wel mooi.

Strontvlieg - Scathophaga stercoraria


Gewone Rietkever - Donacia clavipes


Grote Groene Sabelsprinkhaan -  Tettigonia viridissima (nimf)


Distelboktor - Agapanthia villosoviridiscens


Zo dat was voorlopig weer genoeg gekriebel !
😄