Het kriebelt weer, dus het gaat over bloemetjes en beestjes!
De meeste beestjes heb ik gefotografeerd met de macrolens. Alleen als ik de bridgecamera heb gebruikt heb ik het bij de betreffende foto gezet. Allemaal bij mij om de hoek, die luxe heb ik. Zo heb ik daar enkele weken lang dagelijks gelopen met de oranjetipjes om me heen vliegend.( soms vijf tegelijk) Pas op 7 mei waren er ook twee vrouwtjes bij. Ze foerageerden en zetten eitjes af op het Look-zonder-look (Alliaria petiolata) een belangrijke waardplant. Pinksterbloemen zijn dat ook, maar die staan hier niet. Wel veel raapzaad en dat is ook een waardplant. Goeie plek dus voor de oranjetipjes 🧡
Oranjetipje - Anthocharis cardamines
Bloeiend Raapzaad (Brassica rapa )op de achtergrond geeft haar wat extra kleur.
En eindelijk een mannetje oranjetipje met de vleugels open
Een witje op het fluitenkruid kleurt ook mooi met dat zachte lentegroen
Klein geaderd witje - Pieris Napi
We weten hoe mooi hij is met geopende vleugels, maar zo is ook leuk voor de afwisseling. De "C", waaraan hij zijn wetenschappelijke naam dankt, is goed zichtbaar
Gehakkelde aurelia - Polygonia c-album
Ik zie niet ieder jaar de eerste generatie van het landkaartje.
Landkaartje - Araschnialevana
Citroenvlinder - Gonepteryx rhamni (Bridge-camera)
Dagpauwoog - Aglais io (Bridge-camera)
De eerste grote Libel van het jaar!
Ja echt met de macrolens. Hoe is het mogelijk dat ik er zo dichtbij kon komen hè!
Glassnijder - Brachytron pratense
Op onderstaande foto een 'mormel' zoals ik hem gelijk noemde....nooit eerder gezien en er waren er veel! Ze gedroegen zich als parende padden.....en duikelden over elkaar heen. Dat was lachwekkend, maar werden geen leuke plaatjes. Ze zijn ook héél klein en renden constant achter elkaar aan ...
Lissenboorder - Mononychus punctumalbum
Hier zit er een in een boterbloem....kun je gelijk zien hoe klein het mormeltje is.
aparte beestjes....wijsneusjes! 😂
Groene bladsnuitkever - Phyllobius pomaceus
Druk in de weer met het voortbestaan van de soort.
Bloedcicade - Cercopis vulnerata
Een onderonsje
Roodaarskniptor - Athous haemorrhoidalisu
Dat was wel een aantrekkelijke plant voor een leuk plaatje.
Groot streepzaad - Crepis biennis
Ik heb goed rond gekeken of er meer insecten op af kwamen. En dat bleek het geval, zelfs mèt een voorstelling!
Groene vleesvlieg - Lucilia sericata
Elzenvlieg - Sialis lutaria
Later kreeg hij de naam Gewone Slijkvlieg. Zo jammer, het klinkt veel minder vriendelijk. Weer op dezelfde plant, het Groot streepzaad.
Als glas-in-lood raampjes zijn de vleugels dooraderd.
Zelfde soort een eindje verderop. Dat vind ik ook wel mooi.
Schaakbordlieveheersbeestje - Propylea quatuordecimpunctataWaarom ze zo heten mag duidelijk zijn:.... ze kunnen goed schaken....
Pyjamaschildwants - Graphosoma italicum
Fluitenkruidbij - Andrena proxima
Detailfoto van een piepkleine bij. Alles moet dan kloppen. Het beest moet heel even stil blijven zitten, de wind moet even stil zijn en ik moet de scherpstelling op orde hebben. En dan lukt het.. Die grappige plukjes haar komen goed uit.
Spinnen blokje.....je kunt het overslaan
Daarna gewoon verder met de insecten. Ik wilde niet met de spinnetjes eindigen
🕸️🕷️🕸️🕷️🕸️🕷️🕸️
Wolfspin ( 3 soorten) - Kraamwebspin ( de middelste)- Voorjaarshooiwagen (links onder) Twee spinnen dragen een dikke eicocon, dat was wel gaaf om te zien. Ik vind spinnen een beetje eng, maar interessant genoeg om er toch dichtbij met de macrolens foto's van te maken!!!
De zweefvlieg op onderstaande foto is vermoedelijk een blinde bij of een kegelbijvlieg...de naam is dus niet zeker, maar daar ging het mij hier niet om. Ik zag alleen die kleuren bij elkaar.
een zweefvlieg. spec. (Bridge-camera)
Deze vlieg heeft zijn naam niet mee, maar is eigenlijk best wel mooi.
Strontvlieg - Scathophaga stercoraria
Gewone Rietkever - Donacia clavipes
Grote Groene Sabelsprinkhaan - Tettigonia viridissima (nimf)
Distelboktor - Agapanthia villosoviridiscens
Zo dat was voorlopig weer genoeg gekriebel !
😄